Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-17, 18:26   #46
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
Standard

Tja, nu kan man ju ta chansen att ta två flugor i en smäll, dels så behöver jag en riktig öppningsbar bro till nästa del av signal och säkerhetssystemet som skall innefatta vägskydd (det hade ni inte glömt va? ), som är lite finare än min demobro som mest ser ut som en svart klump med räls på. Och dels så behöver jag en viss bro till en av mina banor som jag håller på att bygga, nämligen gamla järnvägsbron vid Stäket på forna SWB som låg dryga 2 mil från Stockholm över en fjärd som sammanbinder Mälaren med Sigtunafjärden och via vilken man kan nå så högt som till Uppsala med båt på. Den är rikligt bilddokumenterad på denna sida:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=45697
Bron var 54 meter lång mellan landfästena. Delad i tre spann, och som det verkar, symmetrisk. Den oelektrifierade varianten är jag intresserad av.
Maila mig om du är intresserad så kan vi få det rätt.

Annars så hade väl en standard balkbro suttit fint, en av lite grövre karaktär än de som DONJ-gänget kommit med, som passat utmärkt till mindre bäckar eller småvägar.
Som denna, fast med bara ett spann. (det går kanske att få dem att bilda flera spann med splines? Har inte hunnit testa dina broar än eftersom du bara slänger ut dem ur verkstaden)
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=87270
Vagnen som är ovanför ett av spannen (DFo1) har en korglängd på 16600mm, så brospannen bör ha runt 17m långa långbalkar. Notera att bron har en gångbana på bortsidan, var tredje sliper är extra utdragen.

Eller som denna, nedan, med raka balkar, (scrolla uppåt, Fig. 13) med 20.4 meter teoretisk spännvidd, vilket är längden mellan de båda uppläggen, alltså lite kortare än balkarnas faktiska längd, men samtidigt lite längre än den fria spännvidden som är längden mellan kanterna på brofundamenten(-stöden).
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...d=24370#p24982

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Dum off-topic fråga men från vilket år är banläran? Om den är äldre än 90 år så skulle du ju kunna skanna hela skiten och lägga ut den på en sajt pga copyrighten isf upphört... (90 år för organisationer, 70 år efter personens död - antar att SJ räknas som organisation).

(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...)
Banläran är från 1916 och uppdelad i två band. Delar av den finnes scannad här: http://www.ekeving.se/t/BL1916/index.html
Har dock varken tid eller lust att fota av eller scanna resterande delar om jag inte vet om de kommer att användas, totalt handlar det om nästan 1000 sidor.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 20:37   #47
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack korvtiger, beställningen är noterad i orderblocket. Skall ta en titt på dessa vid tillfälle och då återkommer jag.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 21:06   #48
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb En liten förklaring ...

till varför jag började bygga broar.
Sneglat lite på vad som finns på engelska, tyska och amerikanska siter och fick den egendomliga föreställningen att dessa broar inte fanns i Sverige. Vårt avlånga land genomkorsas ju på tvären av mängder av älvar, åar och kanaler medan de flesta järnvägar går i mer eller mindre nord-sydlig riktning. Så varför inte börja bygga och på den vägen är det. Med korvtigers och andras hjälp kan jag nog få till ett antal "trovärdiga" svenska broar vad det lider!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 21:12   #49
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag får inte igång Järlebron pga ett missing dependency och ändå tycker jag att jag laddat ner allt i tråden?

Unknown Location: <kuid:67375:101078>
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 21:22   #50
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om du som är en rutinerad räv ...

... inte hittar den så gör väl ingen det. Men det bör vara korvtigers 1435mm rail only 30 kg/m med steel bridge sound som väl, hoppas jag är rätt i länken i denna post (meddela om inte!):

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=1



Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag får inte igång Järlebron pga ett missing dependency och ändå tycker jag att jag laddat ner allt i tråden?

Unknown Location: <kuid:67375:101078>
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-17 klockan 21:24.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 21:39   #51
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... inte hittar den så gör väl ingen det. Men det bör vara korvtigers 1435mm rail only 30 kg/m med steel bridge sound som väl, hoppas jag är rätt i länken i denna post (meddela om inte!):

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....76&postcount=1
tack så mkt, nu funka det. hade av någon anledning bara fått ner 60kg/m rälsen
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 22:21   #52
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 372
Standard

Beställning och beställning, frågan är. Om det är mycket att komma med, när man varken har bild eller ritning till det hela.

Då korven redan har slängt in en beställning på Stäket-bron, så försöker jag med den gamla svängbron mellan Hornstull och Liljeholmen, som fanns innan Årstabron.

Eventuellt så kanske jag hittar någon gammal bild från någon Stockholmsbok jag har, som jag kan skanna in, men då bara troligen i svartvit.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009