Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-06, 21:09   #46
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Problemet som jag upptäckte var ju det att vagnen då inte ligger än spåret om det går upp och ner (dvs inte är helt jämt). Hur löser du den frågan?
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 21:13   #47
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Den frågan löser inte jag utan du, om du vill och orkar! Det finns sätt med dummybogey m.m. (Upptäckte en del när jag jobbade med mina bussar, se den tråden).
Åh, det smög tydligen in sig ett syftningsfel där ser jag...
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-07, 10:21   #48
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Åh, det smög tydligen in sig ett syftningsfel där ser jag...
Jag får väl se om jag kan få det hela att rulla. Jag tror jag går på björnl's modell eftersom den ser ut att funka bra på hans vagnar.
Borde det inte gå om du sätter invisiblebogey i a.bog0 och 1 och den riktiga boggin mitt under vagnen i a.bog2 ?

En annan sak, buffertens höjd över rök på DONJ ??? Jag gör stoppbockar även till smalspår!
Om nån vet om det var annorlunda på 1067 resp. 600 mm banor skulle det hjälpa mig!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 08:01   #49
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard UV mappingens förbannelse

LAn, enligt Björn är det 870mm RÖK för koppelhöjd.

Nu håller jag på och UV mappar hela vagnen. Jag har gjort hjulen klara med UV mapping, de ser ganska bra ut.
Tyvärr så är det värre med vagnen. Är det något jag hatar så är det UV mapping. Igår var det nära att jag la ner hela projektet.
Idag skall jag prova en annan teknik för att se om jag kan få det att funka bättre....

Jag skulle gärna vilja bli klar med den här UV mappingen så jag kan få vagnen i drift..... jag har kollat lite i litteraturen och det visar sig att den här modellen såg ut som så här redan från 1915 talet när de förlängdes - sen fick de starkare fjädrar runt 1925 också men det syns ju inte... eftersom vi kör en tid som avspeglar runt 1930 så funkar den mao. Luftbroms var standard på DONJ redan från 1915 har jag för mig...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 08:14   #50
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

En bön för övrigt - ifall någon har bra bilder på den av DONJ nyrenoverade Nn vagnen med nummer 200 någonting (som är av samma modell som jag gjort, dvs utan golv) och godkänner att jag använder dessa som underlag till en textur så hör av er. Jag har tyvärr bara foton av en rostig Nn vagn och skulle verkligen uppskatta foton på en nyrenoverad. PMa mig ifall ni har något. Det vore verkligen uppskattat då det skulle spara mig en 8 mils färd upp till Jädraås i helgen....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 22:41   #51
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag blir allt mer övertygad om att UV mapping och att göra texturer är Guds straff till människan....
spräcklig.jpg

Nu är vagnen spräcklig som ni ser. Jag jobbar på att råda bot på detta.
Sen har jag en intressant diskussion med Björn - skall den vara rostig eller nyrenoverad i en snygg röd färg på överdelen och svart på underdelen?
JTJ har en snygg renoverad vagn i rött/svart men det kanske är mera realistiskt med rost? Hur bra var DONJ mfl på att hålla efter sina vagnar?
Observera att vi talar 1930 tal här i vårt exempel....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 00:08   #52
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Får du ordning på texturen, blir det där en riktigt snygg historia.

Utan att ha en aning om hur bra underhållet var på vagnarna, så tycker jag att en viss vädring/slitage, mm, gör sej bäst på allt rullande material, oavsett om det är vagnar, eller lok.
Då passar dom in i alla tidsepoker dom har funnits i.
Väljer man däremot att göra allt i nyskick, då blir dom ju knappast realistisk, annat än just för den tidpunkt dom tillverkats.
För det finns väl knappast några tåg som ser ut som i nyskick, annat än när dom var just ny/nyrenov, eller...? .

Men det är vad jag tycker det .
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-08-10 klockan 00:09.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 00:08   #53
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Spyfrog

Nu börjar den verkligen se jättefin ut.

Rostig eller nymålad ja det är ju em smakfråga.

Kanske man kan göra både och med texturegroup.

Jag tror inte det är då svårt.


MVH / Bjornl
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 06:56   #54
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag blir allt mer övertygad om att UV mapping och att göra texturer är Guds straff till människan....
Utomordentligt fint bygge!!!! UVW-mappning är inte guds straff snarare djävulens verk!?
När jag började byggga gjorde jag också färdig hela modellen först och sen textur och då orkade jag knappt med mappningen. numera varvar jag aktiviteterna.

Gör de olika delarna och tar screenshot från olika viktiga vyer som jag kopierar in till en stor (2048x2048) texturförlaga i Photoshop där jag färglägger delarna provisorisk och sparar som en tga-fil. Sen mappar jag del för del. såhär fortsätter jag till de flesta delar är klara.
Samtidigt som jag bygger förbättrar jag texturen efter hand.

Jag har funnit att det är ett bra sätt, det ger omväxling:
Bygg lite - texturera lite - mappa lite OSV. I slutet kan man detaljera texturen utan att behöva mappa om så mycket.

Lycka till med vagnen!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 08:39   #55
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Tack så mycket för de vänliga omdömena allihopa.

En fråga som jag vet jag ställt förut men som jag glömt svaret på - hur simulerar man snyggt en nit på en textur? Dvs hur gör man en i Photoshop - jag skulle behöva en del nitar på den här vagnen....

En annan fråga som jag har är hur man kan räta upp ett foto som perspektivet blivit lite fel på? Har för mig att detta skall gå - jag har ett foto på en balk som är aningen snett men som jag skulle vilja använda....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 10:51   #56
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 367
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tack så mycket för de vänliga omdömena allihopa.

En fråga som jag vet jag ställt förut men som jag glömt svaret på - hur simulerar man snyggt en nit på en textur? Dvs hur gör man en i Photoshop - jag skulle behöva en del nitar på den här vagnen....

En annan fråga som jag har är hur man kan räta upp ett foto som perspektivet blivit lite fel på? Har för mig att detta skall gå - jag har ett foto på en balk som är aningen snett men som jag skulle vilja använda....
Angående niten. Så skulle jag själv leta reda på en bra bild av en nit, på någon vagn och sedan klippa ut den, för att sedan krympa eller i värsta fall förstora den och sedan klippa in den på texturen.

Har för mig, att det var rätt enkelt att räta ut bilder i gratisprogramet GIMP.

http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159476

http://www.gimp.org/windows/
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 16:58   #57
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Vilket bildbehandlingsprogram använder du?

I Photoshop som jag använder finns funntioner för Peerspektiv , skevning och förvängning som man kan använda för att räta upp en bild man vill använda.

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 19:06   #58
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Spyfrog

Vilket bildbehandlingsprogram använder du?

I Photoshop som jag använder finns funntioner för Peerspektiv , skevning och förvängning som man kan använda för att räta upp en bild man vill använda.

MVH / BL
Bra om du och spyfrog kommunicerar om Photoshop. Jag har själv Corel Photopaint som har dessa funktioner men de är säkert inte samma som Photoshop.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-10, 20:15   #59
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Spyfrog

Vilket bildbehandlingsprogram använder du?

I Photoshop som jag använder finns funntioner för Peerspektiv , skevning och förvängning som man kan använda för att räta upp en bild man vill använda.

MVH / BL
Jag använder Photoshops billigare lillebror Elements.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 22:17   #60
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Vansinnet fortsätter....
Men det går framåt iaf!

uvmapping2.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009