Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Visa resultat för omröstning: Vem röstar du på?
Moderaterna 8 15.69%
Folkpartiet 1 1.96%
Centerpartiet 1 1.96%
Kristdemokraterna 4 7.84%
Socialdemokraterna 12 23.53%
Miljöpartiet 14 27.45%
Vänsterpartiet 1 1.96%
Sverigedemokraterna 7 13.73%
Piratpartiet 0 0%
Övrigt parti 0 0%
Röstar blankt 3 5.88%
Antal röster: 51. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-20, 17:21   #46
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Da blir det Venstre da. Godt å høre at det finnes en motvekt til denne høyrepolitikken.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:25   #47
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Vänsterpartiet är ett kommunistparti precis lika lite som moderaterna är ett arbetareparti och vill stärka våran välfärd (När man utförsäkrat 45.000 "enskillda fall"), att tro något annat är bara naivt.
Du har helt rätt. Moderaterna är ett arbetarparti lika mycket som Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti. Där är vi överens.

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Kommunister talar om Vänsterpartiet som ett högerparti, så jag vill inte veta vad du kallar riktiga kommunister...
Det är klart att det finns olika grader på den kommunistiska skalan. Vissa vill med väpnad revolution åstadkomma en förändring och rasera dagens makthavare (KPML(r) exempelvis). Vissa är som Vänsterpartiet, och nöjer sig med att lite halvhjärtat titta på Kina med en lagom romantisk syn och hoppas på att demokratin kommer att sköta det per automatik. Det gör ju automatiskt Vänsterpartiet till mesar i de riktigt hardcore kommunisternas ögon, liksom jag förmodligen är en mesig hårdrocksdiggare i en norsk black metal-fanatikers ögon.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2010-09-20 klockan 17:29.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:54   #48
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Jeg tror "Gymnaslerer Pedersen" beskriver hele situasjonen med kommunisme i det Skandinaviske ganske bra. Norge har i minste fall AKP-ml (Som jeg var medlem av i mine dager) Og det var mer likhet til alle gjennom revolusjon og sofasitting, enn å ta noen grep mot den virkelige dårlige kapitalismen (
K. I. Røkke, overvåking, copyright, etc)

Senast redigerad av Silverwolf den 2010-09-20 klockan 18:00.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 23:13   #49
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Du har helt rätt. Moderaterna är ett arbetarparti lika mycket som Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti. Där är vi överens.


Det är klart att det finns olika grader på den kommunistiska skalan. Vissa vill med väpnad revolution åstadkomma en förändring och rasera dagens makthavare (KPML(r) exempelvis). Vissa är som Vänsterpartiet, och nöjer sig med att lite halvhjärtat titta på Kina med en lagom romantisk syn och hoppas på att demokratin kommer att sköta det per automatik. Det gör ju automatiskt Vänsterpartiet till mesar i de riktigt hardcore kommunisternas ögon, liksom jag förmodligen är en mesig hårdrocksdiggare i en norsk black metal-fanatikers ögon.
Moderaterna är inte och blir inte ett arbetarparti bara för arbetslinjens skull, vilket många verkar tro.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 00:55   #50
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Du har helt rätt. Moderaterna är ett arbetarparti lika mycket som Vänsterpartiet är ett kommunistiskt parti. Där är vi överens.
Moderaterna har alltid varit, är och kommer föralltid vara ett miljonärsparti.
Vad det däremot INTE är ett arbetareparti.

Ett arbetareparti tar hand om arbetarna, värnar om fackrörelsen men ser också till att sjuka har rätt till ett drägligt liv.
Ett arbetareparti ser också till att välfärden hålls stark.
INGET av det har regeringen Reinfeldt gjort och INGET av de kommer de göra.
Den borgeliga alliansen kommer även de kommande fyra åren att;
  • Sänka skatterna för de med högst inkomst medans resten får förhöjda avgifter i bl.a. sjukvård och fackföreningsavgifter.
  • Utförsäkra ytterligare 30.000 människor, varav drygt 90% av de kommer gå direkt till socialbidrag med existensminum. Detta varje år.
  • Underminera fackföreningarna genom att höja a-kasseavgifter samt försämra fackens möjlighet till strider.
  • Sänka lönerna och arbetsvillkoren, till fördel för arbetsgivare som får ytterligare möjligheter att utnyttja arbetare.

Låter det som ett arbetarparti? Möjligen ett arbetarparti i bemärkelsen "Jobba som slav till du dör och gärna lite till".

Tyvärr är det också det Sverige väljarna vill ha. Ett Sverige där människor värderas beroende på vilken klass de hör till...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.

Senast redigerad av Dson den 2010-09-21 klockan 00:58.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 02:29   #51
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
60-talet? Läs på lite först (lämpligen här)! 1967 bytte nuvarande Vänsterpartiet namn från "Sveriges Kommunistiska Parti" (SKP) till "Vänsterpartiet Kommunisterna" (VPK).
Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) blev Vänsterpartiet (V) 1991, och deras nuvarande partiledare Lars Ohly kallade sig kommunist för max sju år sen. Sen tonade han ner det, då det kom ut i media och ogillades av allmänheten. Att tro att partiet blev ickekommunistiskt bara för en sådan sak är ingenting annat än naivt.

Det är förstås möjligt att V sparkade ut de värsta kommunisterna på 60-talet, men definitivt inte alla. Vänsterpartiet är och förblir ett kommunistiskt parti.
Kristdemokraterna är och förblir ett lutherskt parti som anser att allt vad icke bibliskt korrekt läggning är inkorrekt?
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 13:00   #52
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Kristdemokraterna är och förblir ett lutherskt parti som anser att allt vad icke bibliskt korrekt läggning är inkorrekt?
Ja, det känns ju lite jobbigt att ha kristna fundamentalister i riksdagen...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 13:38   #53
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Kristdemokraterna är och förblir ett lutherskt parti som anser att allt vad icke bibliskt korrekt läggning är inkorrekt?
Det är inte läggningen de motsätter sig, utan det faktum att två samkönade ska få ingå äktenskap. Det är ju inte "naturligt". Fullt naturligt däremot är att leva sitt liv efter en flera tusen år gammal bok, som inte överhuvudtaget är anpassad efter dagens samhälle. Argument som att det handlar om att barn ska ha två förebilder och så vidare är enligt mig ren dynga.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 15:36   #54
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Det är inte läggningen de motsätter sig, utan det faktum att två samkönade ska få ingå äktenskap. Det är ju inte "naturligt". Fullt naturligt däremot är att leva sitt liv efter en flera tusen år gammal bok, som inte överhuvudtaget är anpassad efter dagens samhälle. Argument som att det handlar om att barn ska ha två förebilder och så vidare är enligt mig ren dynga.
Kristdemokraterna har gått med på att tillåta borgerliga samkönade äktenskap, och det har vi också. Jag kan däremot tycka att det är lite märkligt att tvinga kyrkorna till att införa något som är emot dess egna lära.

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Ja, det känns ju lite jobbigt att ha kristna fundamentalister i riksdagen...
"Älska din nästa som dig själv".
Visst låter det otrevligt? Den typen av värderingar kan vi ju inte ha i Sverige.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2010-09-21 klockan 15:48.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 16:47   #55
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Känns ju lönt att rösta på ett parti vars medlemmar, möten och allmän närvaro ständigt hotas med våld, mordhot osv. Och inte har ett ordentligt partiprogram. Det enda vettiga jag har läst är att dem tänker satsa på landsbygden. Annars en tok för extrem invandrarpolicy.

Nog för att jag tycker den nuvarande invandrarpolitiken bör regleras på annat vis, så att vi får ett rättvist samhälle. Folkpartiet hade ett sådant vallöfte.

Bara de blåa får majoritet så SD inte får den makt som kan ställa till det lite i riksdagen.

Hade hellre sett att alla de som röstade på SD istället la sin röst på Piratpartiet.

Det ska vara lönt att börja jobba, därför tycker jag att bidragen skall sänkas. Dock ska det svårt sjuka givetvis ha bidrag i den storleken de skall ha. Försäkringskassans läkare bedömmer lika bra som en gris i dagsläget. Där måste en ändring ske.

För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen.

Men för att göra så krävs ju givetvis att det finns jobb ute också. Vi har tok för många arbetslösa f.t. som bara går och väntar på att de ska bli utförsäkrade. Arbetsförmedligen bör få mer makt genom att företag har ett samarbete med dem och därmed kan tilldela arbetslösa jobb. Antal jobb måste öka rejält.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 17:21   #56
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen.
Hej!
Jag är emot detta skattesystem. Det ska vara lika skatt för alla tycker jag.
Varför ska jag betala mer än 1000kr i skatt än de som jobbar? Det är orättvist. Det som känns är straffbart att ta pension.

Motivation att gå till jobb är väldigt tufft. Det finns säkert jättemånga som blir petade av företagen.

Senast redigerad av Totte den 2010-09-21 klockan 17:27.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 21:29   #57
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Mja... Jag är ju inte vuxen, också så han jag inte med och rösta. Men om jag skulle så skulle min Röst ligga på Först MP sedan S. Alliansens kärnkraftspolitik hatar jag, så jag hoppas att SD nekar till det, trots att jag hatar SD's invandrarpolitik. Piratpartiets ända idé tycker jag bara låter rolig (). Men jag blev lite sur över med första resultatet, att SD kom in, men att Alliansen vann. Dock är det inte klart än!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 23:53   #58
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Känns ju lönt att rösta på ett parti vars medlemmar, möten och allmän närvaro ständigt hotas med våld, mordhot osv. Och inte har ett ordentligt partiprogram. Det enda vettiga jag har läst är att dem tänker satsa på landsbygden. Annars en tok för extrem invandrarpolicy.

Nog för att jag tycker den nuvarande invandrarpolitiken bör regleras på annat vis, så att vi får ett rättvist samhälle. Folkpartiet hade ett sådant vallöfte.

Bara de blåa får majoritet så SD inte får den makt som kan ställa till det lite i riksdagen.

Hade hellre sett att alla de som röstade på SD istället la sin röst på Piratpartiet.

Det ska vara lönt att börja jobba, därför tycker jag att bidragen skall sänkas. Dock ska det svårt sjuka givetvis ha bidrag i den storleken de skall ha. Försäkringskassans läkare bedömmer lika bra som en gris i dagsläget. Där måste en ändring ske.

För de som jobbar ska skatten vara låg, bidragstagare ska ha högre sådan. Så man får motivation att gå ut och jobba igen.

Men för att göra så krävs ju givetvis att det finns jobb ute också. Vi har tok för många arbetslösa f.t. som bara går och väntar på att de ska bli utförsäkrade. Arbetsförmedligen bör få mer makt genom att företag har ett samarbete med dem och därmed kan tilldela arbetslösa jobb. Antal jobb måste öka rejält.
Varför ska man som bidragstagare få det sämre? Du verkar, liksom alla andra ur högern, utgå från att samtliga bidragstagare är fuskare och inte VILL jobba. Det är en rätt vidrig människosyn tycker jag, att tro att alla vill illa...

Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv.

En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen....
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 10:40   #59
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Varför ska man som bidragstagare få det sämre? Du verkar, liksom alla andra ur högern, utgå från att samtliga bidragstagare är fuskare och inte VILL jobba. Det är en rätt vidrig människosyn tycker jag, att tro att alla vill illa...

Dessutom är varken sjukpenning eller a-kassa något bidrag, det är en ren försäkring som ser till att man vid händelse av arbetslöshet eller sjukdom fortfarande ska ha en hyfsad inkomst för att ha råd med sin lägenhet och även ha möjlighet till ett bra liv.

En otroligt cynisk människosyn, att tro att alla är onda till motsatsen bevisats och tycka att sjuka ska tvingas jobba... För det är trots allt det du röstat på om du röstat borgeligt, på en statsminister som inte har några som helst planer på att ändra sjukförsäkringsreformen....
Vidrig kan man inte kalla det. Däremot logisk. Om sjukpenningen/bidragen kunde jämföras med löner hade det ju inte varit lönt att jobba? Och om vi får det samhället kommer vi se många jobb lediga, eftersom ingen ansöker om dem. Raka motsatsen till dagens läge, där säkert 100 st söker på ett jobb.

Men givetvis måste fler jobb skapas, annars är det som att fortsätta utan att göra något åt eländet.

Jag tycker absolut inte att alla ska råka illa ut, snarare så att de som verkligen har det illa ska känna en trygghet av att de kommer få sjukpenning/bidrag och att de lättare kommer få igenom bidrag. De som är sjuka ska ha sjukpenning/bidrag men storleken på det ska inte vara i närheten av en arbetstagares inkomst. Som motivation måste alltså detta besvaras med att gott om jobb skall finnas arbetssökaren till finnes. Och jag påstår inte att sjuka ska kunna arbeta, men det finns så många som fuskar med att vara sjuk i dagens arbetsmarknadspolitiska läge, med all respekt. Jag tror annars det är många som vill ut och arbetspröva eller rent av ta ett riktigt jobb direkt. Men har man en allvarlig sjukdom, såsom cancer/MS/ALS eller annan liknande, har man ju väldigt giltiga skäl till att vara sjuk och inte kunna jobba. Har ju hört vissa fall där väldigt sjuka personer av Försäkringskassan fått besked att de måste gå ut och jobba, det är helt sjukt!

Återstår att se om han vill ändra på det, det kan ske ändringar i toppen av alliansregeringen.

Borgerligt har jag röstat, med det att de rödgröna vill höja ett flertal skatter såsom bensinskatten, vilket är helt obefogat! Man kan inte höja bensinpriset för att inget konkret alternativt drivmedel finns i landet än. Dessutom taskigt mot landsbygden, som inte har en god existerande kollektivtrafik. Skall vi minska på importerna av mat dessutom och vill ha mer närproducerat krävs åtgärder i form av sänkningar på drivmedel för företag och större bidrag till lantbruk.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 10:44   #60
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag är emot detta skattesystem. Det ska vara lika skatt för alla tycker jag.
Varför ska jag betala mer än 1000kr i skatt än de som jobbar? Det är orättvist. Det som känns är straffbart att ta pension.

Motivation att gå till jobb är väldigt tufft. Det finns säkert jättemånga som blir petade av företagen.
Det har ju alltid sett ut så när det gäller pensioner ändå. Så visst, det känns väl alltid att ta ut pension i förtid eller i tid. Men på något vis tycker jag att man ska gå vid 65 och inte längre, såvida det inte gäller väldigt små företag med max 10 anställda.

Den motivationen att gå till jobb skall bemötas med att regeringen måste skapa många fler jobb. Annars får man inte motivation att ansöka om jobb.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009