Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-16, 22:37   #31
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nu hänger jag inte med riktigt ? Dessa broar är byggda enligt principen "stitched track", alltså en start_kista, mitt-del och sen en end_kista.
Start- och end-kistorna ligger ju i egna mappar och där kan man ändra texturerna oberoende av mitt-meshen.

De bilder på en bro med väldigt vackra start- och end-kistor som du länkade till gillar jag, så det kanske blir nåt? Skulle väl passa till 6-facksbro?. (utskuren från bild av Hans Broberg):

Under tiden har jag byggt om hela "jvla" Järlebron enligt "superkargören" korvtigers önskemål. É han inte nöjd nu får han anlita "Järlen" själv som byggare
Förmodar att det är samma bro, så att den föregående blir överskriven.
Blir nog bäst, att göra en klon innan installationen av den sista. Så att man har två olika varianter utav bron. Gillade den första texturen mer, än den sista.
Gammal 2012-08-16, 22:59   #32
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Järlebron ser mycket bättre ut, men som Bengan säger, texturen på stendelen var snyggare på förra versionen.

Min tanke var att splinen bara skulle vara själva bron, landfästena skulle vara sceneryobjekt. För om du vill byta textur på landfästena nu så måste du ändra hela bron och då får antingen alla broar samma nya landfäste, eller så måste du göra en kopia med en ny kuid. Om du har ett par broar som skall genomgå samma sak så blir det en fasligt massa broar i listorna, då hade det varit lättare om man bara kunde byta till det landfästet man ville ha och sedan sätta ihop spannen efter eget tycke. Om man dessutom gjorde bropelarna som egna sceneryobjekt så kunde man dessutom kombinera olika spann efter varandra, som ett stenvalv, en fackverksbro av stål och sedan ett till stenvalv, precis som på bilden ovan, men samtidigt bara kunna använda stenvalvet eller fackverksdelen utan att behöva ha en helt ny kuid på den.

Dock så blir det lite mera jobb, både att bygga och se till att utforma någon standard för att delarna skall passa ihop samt för den som sätter ut broarna, men det blir ett väldigt mycket större användningsområde för dem.

Men detta är ju bara om du vill, har lust och om du hade planerat att bygga en del broar, annars så är ju splines enligt stitched track-metoden rätt smidiga också.
Gammal 2012-08-16, 23:51   #33
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

först och främst mycket snygga broar ...sen får jag nog säga angående sten grejerna i ändarna så tycker jag nog lite sletnare murknare typ av stenar gör säg bäst till broarna men det är ju bara min mening förstår om det inte är lätt att vara alla till lags när alla tycker olika du gör ett jätte bra jobb lite på din egen instinkt
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 06:04   #34
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

På den förra bron använde jag bjornls textur som är väldigt snygg men med dessa höga stenkistor så bör man ha en textur med enbart sten så att man kan utnyttja "tiling" vid mappningen om man behöver. Men jag skall se om jag kan göra den nya mer lik bjornls.

Att göra stenkistorna som sceneryobjekt ger jag mig inte in på just nu men en idé som möjligen kan fungera vore att ha flera "start_kista"- och "end_kista"-kataloger och skriptmässigt växla men det kanske Svenolov i en avlägsen framtid kan titta på ?

Sen har det smugit sig in en transparency på den nya murtexturen som måste bort (Corel PP gör detta självsvåldigt och ibland märker jag det inte förrän för sent.)

Skall kolla upp detta idag och återkommer med nya varianter av Järle och Hallandsbroarna!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 06:56   #35
lan
Veteran

Cool Årets höstkollektion för stenkistor....

... presenteras här av Carl Lagerfeld Vilken tycker ni bäst om ?

Alla fyra "mannekängerna" är från Järle:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mur0.jpg (69.7 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg mur1.jpg (72.9 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg mur2.jpg (60.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg mur3.jpg (67.4 KB, 73 visningar)

LAn
Gammal 2012-08-17, 08:52   #36
Erafjel
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Ja, de är ju snygga allihop, men nr 2, 4, 3 i den ordningen skulle jag föredra. Nr 1 ser så välputsad ut, de andra ser mer naturligt medfarna ut.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 08:56   #37
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... presenteras här av Carl Lagerfeld Vilken tycker ni bäst om ?

Alla fyra "mannekängerna" är från Järle:
Nu är du hård lan - precis som att be en välja en godis i en godisbutik....
hur sjutton väljer man då? överviktig som jag är har jag alltid haft svårt för de valen så jag säger "allihop"...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 10:34   #38
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
Ja, de är ju snygga allihop, men nr 2, 4, 3 i den ordningen skulle jag föredra. Nr 1 ser så välputsad ut, de andra ser mer naturligt medfarna ut.
Är inne på samma linje och turföljd.
Gammal 2012-08-17, 11:05   #39
lan
Veteran

Standard Noch eine Brücke ...

... som har en av de presenterade texturerna. Bron är efter den lilla bilden i en tidigare post. Kommer strax i Download:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120817_0000.jpg (218.6 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120817_0001.jpg (211.7 KB, 62 visningar)

LAn
Gammal 2012-08-17, 11:28   #40
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

1 och 4 är för blåa i färgen, annars gör det ingen större skillnad. Kolla bara mappningen på sidopolygonerna och polygonerna som vetter mot bron, så att de är lika. Nu så går inte skarvarna mellan stenarna ihop riktigt, de är bra i botten, men ju högre upp man kommer på stenfundamentet, ju mer springer den sidan mot bron ifrån sidosidorna, om du fattar vad jag svamlar om.
Gammal 2012-08-17, 11:50   #41
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

2:an helt klart
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 14:12   #42
lan
Veteran

Exclamation Jag har nu lagt på textur mur3.jpg ...

som är på den andra bilden och mappat så att ni kan byta textur om ni vill - tänka på att döpa om .tga-filerna rätt på de 3 ställena !!!

Även Hallandsbron är ommappad med mur1.tga som är på 3:e bilden. mur.tga och mur2.tga har jag fixat till så att dom går att använda.

Den bifogade rar-filen innehåller alla 4 tga-filerna. Om ni använder dom i egna byggen så tänka på att ha med CG-Texture-texten i config.
Bifogade filer
Filtyp: rar Textures.rar (1.17 MB, 54 visningar)

LAn
Gammal 2012-08-17, 14:21   #43
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
1 och 4 är för blåa i färgen, annars gör det ingen större skillnad. Kolla bara mappningen på sidopolygonerna och polygonerna som vetter mot bron, så att de är lika. Nu så går inte skarvarna mellan stenarna ihop riktigt, de är bra i botten, men ju högre upp man kommer på stenfundamentet, ju mer springer den sidan mot bron ifrån sidosidorna, om du fattar vad jag svamlar om.
Hehe, tack för att du sa det först, annars framstår man väl som en gnällspik när det gäller texturer:
Har aldrig sett så blåa stenar som 1 & 4 någonstan tidigare, ser inte alls naturligt ut .
Dom andra två ser däremot helt kanon ut, enligt mej , (möjligtvis förutom det som korven påpekar om skarvarna som felar).

EDIT: Såg att du (Lennart) han posta ett till inlägg medans jag satt å krafsade ihop mitt, så det här kanske inte är relevant längre !!??

Senast redigerad av ekankal den 2012-08-17 klockan 14:25.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 15:20   #44
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hehe, tack för att du sa det först, annars framstår man väl som en gnällspik när det gäller texturer:
Har aldrig sett så blåa stenar som 1 & 4 någonstan tidigare, ser inte alls naturligt ut .
Dom andra två ser däremot helt kanon ut, enligt mej , (möjligtvis förutom det som korven påpekar om skarvarna som felar).

EDIT: Såg att du (Lennart) han posta ett till inlägg medans jag satt å krafsade ihop mitt, så det här kanske inte är relevant längre !!??
Nej, min blå period är över och alla 4 texturerna går nu i samma "skit"-bruna ton. Gnälla skall ni annars får ni inget arvode mer

LAn
Gammal 2012-08-17, 15:33   #45
lan
Veteran

Standard Spår och sound ...

... som ni märkt laddar jag upp korvtigers spår med ljud till varje ny bro. Dessa har inte ändrats men jag vet att om dom bara finns i den första bron kommer folk rätt vad det är att klaga på missing assets.

Sitemaster Fredrik må förlåta mig detta "monstruösa" tilltag !?

Om ni vill ha bilder på järnvägsbroar finns det mycket här:

http://www.google.se/search?q=j%C3%A...w=1920&bih=849

Förslag på broar som behöver byggas tar jag vänligt men bestämt emot, gärna med bilder och data

LAn

Senast redigerad av lan den 2012-08-17 klockan 15:38.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.