![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() Hela projektet ser fantastiskt bra ut måste jag säga. Vågar man fråga vilket polygon tal som det är? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Lok-kroppen 18000 polys, bakboggi 2800, framboggi 600, drivboggi 10900 samt diverse animerade detaljer 2500. Jag har seriekopplat 5 lok och kört och det laggar inte på min gamla burk, men fyller man layouten med träd och byggnader och massa annat så framkallar man nog infarkter!? Vi får väl se hur det går när Ekan skall testa den i sitt vackra landskap? Han har ju testat med B-loket som väl är i samma polygonklass så han kanske kan uttala sig var gränsen går!?
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Ser väldigt bra ut! Mässingmodellen också! Vill ha, vill ha, vill ha!
![]() En detalj dock, främsta drivhjulsparet sticker upp genom gångbordet? Ska det inte vara en liten stänkskärm där eller möjligen att gångbordet ska vara smalare så att det ger plats för drivhjulet? Ser även ut som att slidrörelsen sticker upp genom gångbordet? (lite bilder ser det ut att vara ändringen av körriktning som ser ut så) Kanske du kan tigga Mazz om lite förebildsbilder av 1306 i Nora? /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Den delen av slidrörelsen som sticker upp är korrekt, det är omkastningsaxeln och lyftlänken till tärningen i kulissen, för att kunna ändra fyllningen.
Jämför med leveransbilden på 1306: http://www.motala-industrimuseum.com...pic=Fo-135.jpg Men Sb:n skall inte ha Flodinventiler utan en Grabekran,(den lilla uppbyggnaden på cylindern, den delen som är ovanför fotplåten) en luftvägskran som sammanbinder de båda sidorna av sliden och öppnas vid gång med stängd regulator i hög fart för att fördela trycket mellan kolvsidorna för att inte hämma lokets gång med slag i cylindrarna. På B-loket som du tagit cylindern ifrån hade man en modernare variant, en Flodinventil som var två säkerhetsventiler, en för var kolv/slidsida och öppnades automatiskt då trycket blev för stort. Gravekranen öppnades istället för hand, med hjälp av en stång som drogs som snurrade på en vev fastsatt i en axel. På denna bild kan man se den lilla veven ovanpå luftvägskanalen ovanpå cylindern, ovanför fotplåten: http://www.motala-industrimuseum.com...pic=Fo-106.jpg.
![]() |
#36 |
Veteran
|
![]()
Tack Korvtiger,
jag sett detta och inte riktigt vetat vad det var, men nu vet jag och det är lätt fixat! En annan sak som jag funderat på är baktank och kolförråd, där det finns en smal låda i mitten som sticker ut bakåt, vad fyllde man på där? Vattenluckorna sitter ju på sidorna och kolluckorna på kolboxen (dom togs ju bort rätt snart och jag modellerar nog inte dom, om jag inte gör dom som en valbar del av last-meshen?))
![]() |
#37 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Veteran
|
![]()
Första bilden visar drivboggin på Sb-loket med dessa delar:
1 Omkastarstång till 2 2. Omkastarexenter till 3 3. Omkastarlänk till 5 4. Kuliss 5. Tärningstång till 8 6. Hävarm till Grabekran 7. Grabekran 8. Försprångsstång till 9 9. Tvärstyckslänk till 10 10. Tvärstycke 11. Excenterstång 12. Vevstake 13. Koppelstång 14. Kolvstång 15. Slidstång 16. Cylinder 17. Slidskåp 18. Motvev Från hytten kan föraren med en skruv manövrera 1.omkastarstången framåt eller bakåt och då påverka var tärningen på tärningsstången ligger i kulissen och därmed lokets rörelseriktning. Korvtiger kan säkert reda ut mer i detalj hur detta går till! Nästa bild visar högersidan på Sb där kan ni ju själva identifiera delarna? Slidstyrningen kallas vanligen Walschaerts efter uppfinnaren Egide Walschaert, belgare som uppfann denna styrning redan 1844. Två år senare uppfann Edmund Heusinger von Waldegg, tysk från Hannover, samma styrning. Så i den tyskspårkiga världen heter den Heusingers slidstyrning men i resten av världen Walschaerts Slidstyrning. De två avslutande bilderna visar Sb som det ser ut just nu.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-10-04 klockan 18:44. Anledning: Lite fakta! |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Veteran
|
![]()
Föreslå kan du alltid men jag tänker inte för liv och pina göra LOD-mesher till ett ånglok, det är mycket lättare att rensa i skogen av speedtrees!
![]() |
#40 |
Veteran
|
![]()
Lagt en sista "varlig" hand vid texturer, mappningar och reflection. Är väl själv ganska nöjd, men vänta bara tills mina betatestare satt käften i Sven-Bertil ;-{
Nu återstår att göra en "Plausibel" Sb-hytt av J-lokshytten så kan väl även Sb gå till betatest. (Hur många av mina lok och vagnar är på betatest, jag har tappat räkningen?) Herr Flodin var ju "utvecklingschef" för Sb-projektet vid SJ, så det var väl där han fick sina idéer till en egen automatisk slidskåpsventil, som sedan fanns på B-loket??? "Intresse väcks av att intresse väcks", vem sa det? Loket i bakgrunden är en ganska sleten J_maskin som med avund beskådar sin yngre och kraftigare broder! Detta blir väl slutbilder här vad gäller loket, vi får se vad jag orkar med hytten?
![]() |
#41 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Snyggt så att nästan gör ont
![]() ![]()
![]() |
#42 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Som Ekan sa...
Dock en stillsam fråga: Hur har du knytit fast flaggorna? Strips? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Baksidan på framlyktorna, ska de ha det röda glaset? Är lyktan vändbar för att få slutljus när man backar?
LOD-nivåer brukar jag göra så att smådetaljer försvinner med avståndet. Beroende på hur stora detaljerna är så syns de kanske 100m eller 400m medan de stora detaljerna syns längre typ 1000m eller 2000m. Så slipper man göra om en massa saker i polygonsnålare varianter men har ändå viss LOD. T.ex. att handräcken och rör försvinner gör en hel del då sådant innehåller många polygoner. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag har en ide' om att göra lyktorna vändbara efter färdriktning men det kräver skript och det är inte "my cup of tea".
![]() |
![]() |
#45 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Nej, baksidan skall inte ha röda glas. Dessa glas förvarades i lådor på hyttens bakvägg.