![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2008
|
![]()
Som har påpekats finns det inget 32-bitarssystem som fixar mer än c:a 3,5-3,8 Gb RAM, det har med program/hårdvarubegränsningar att göra som inte går att komma runt, som jag har förstått det. Däremot är ju 3,5 Gb RAM alltid bättre än 2 oavsett, och RAM är ändå så pass billigt nu. Vill man ha mer minne är det 64-bitars processor och operativsystem som gäller.
Vad som är viktigare att kolla upp (tycker jag) är hastigheten på RAM-minnet. Där råder en mindre djungel som först kan vara lite förvirrande... Lika viktigt som mängden minne är ju vilken hastighet minneskorten fixar. Det råder delade meningar här, men personligen skulle jag föredra 2 Gb snabbare RAM framför 4 Gb av en långsammare typ, särskilt om man bara håller igång exvis Trainz och inte sitter med en hel designsvit uppe samtidigt. Här är lägre siffror bättre än högre, exvis är CL4 snabbare än CL5-minnen ("CAS latency, se http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency och http://en.wikipedia.org/wiki/SDRAM. Dessa värden skrivs ibland i serier som 4-4-4-12 eller 5-5-5-18. Eftersom minneskortplatserna ser likadana ut kan ett och samma moderkort ta snabbare/långsammare RAM-minnen - kolla upp moderkortet! Om det snabbaste minnet ditt moderkort tar är t ex DDR2 PC6400-800 så se till att det också är det minnet som du får med datorn. Det är oerhört vilken stor prestandaskillnad ett aningen snabbare minne kan vara och det finns ingen anledning att acceptera ett långsammare... Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/SDRAM En tredje och sista aspekt bara: Kolla och jämför, köp inte bara billigaste tillgängliga, även om det skulle vara det snabbaste. Många billiga RAM-minnen är instabila och dör för ingen orsak, och även om det inte är någon katastrof är det irriterande. Köp hellre ett lite dyrare minne från t ex Corsair, som också har livstidsgaranti. Ett långt inlägg med några få tips... /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Mycket intressant diskussion detta! Har kört Vista Ultimate 64bit förut, funderar på att göra det igen på denna nya för att kunna nyttja de 4GB fullt ut. Det är alltid tacksamt med lite extra minne vid exempelvis bildredigering.
Vad är det egentligen för skillnader på 32 och 64bit OS? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Medlem
|
![]()
Ytterligare en uppdatering. Då Komplett gav mig ett nytt leveransdatum á 20:e januari och jag börjat tveka på prisvärdheten i paketet så la jag en avbeställning.
Funderar nu på Denna med följande config: Cooler Master Centurion 534 Svart, MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core™ 2 Quad Q8300 2,5GHz Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, USB2 multikortläsare 3.5" svart för Corsair Powersupply 550W Bulk, svart, Crucial DDR2 PC5300 4096MB CL5, Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 Gainward GeForce 9800GT 512MB PhysX CUDA CNet Wireless-G USB Dongle 54 Mbps Synpunkter? Detta landar på 8694:-. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
En Quad är ju då helt värdelöst att köpa egenligen.. Finns inga som helst program eller så som stöjder den... Vill du få den billigare så kan du köpa den dyraste dual istället.
Även fast man kör 64 bitars windwos så finns de knappt några spel osv som bygger på det.. Så de är rätt värdelöst det med om man ska vara sådan.. Flera av företagen bakom typ nätverkskortet, minnet har jag aldrig hört talas om iaf.. men grejjerna fungerar säkert för de.. men att köpa minnena från crossair och typ nätverkskort från dlink/netgear/linksys skulle personligen kännas säkrare (då större företag lever längre) Webhallen har tex. inte det där företaget alls bland sina minnen... Och på webhallen har moderkortet gått ur sortementet (dvs det har slutat tillverkas) Så de betyder ju i sin tur att det finns bättre grejjer på markaden.. Sen såg jag just att Webhallen inte har ett enda kort från Gainward alla modeller har utgått ur sotrimentet.. Kan ju vara för ingen köper dom eller så vet jag ej varför.. Försöker hålla mig så lååångt bort från komplett som möjligt om jag ska vara ärlig.. webhallen ligger mig närmare om hjärtat ![]() Sen, att hitta någon som kan bygga en dator bland dina vänner borde inte vara alltför svårt, jag skulle hellre satsa på något sådat än att köpa nått färdigt från komplett
![]() |
#35 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har aldrig handlat på webhallen, men det verkar som dom har väldigt bra priser på dom färdigbyggda datorerna. Dom verkar dock ha mycket som beställningsvara!
Som jag ser det, så är Pussgurkans exempel den mest prisvärda och den jag nog skulle beställt...om jag skulle köpa färdigbyggd. Att inte köpa Quad???? Om man kollar på AMDs processorer, så är det bara en för Socket AM2+ som har två kärnor och till nästa steg skiljer 126 spänn. Att köpa äldre grejer och moderkort (för att spara nån hundring) och sen kanske inte kunna uppgradera är ju bara dumt.
![]() |
#36 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2008
|
![]()
Webhallen tar ibland outhärdligt lång tid på sig när det gäller att få hem det som är beställningsvara också, men det är i stort sett enda negativa erfarenheten jag har av det stället. Bor man i Stockholmsområdet skulle jag säga att det är självklart att plocka ut grejerna där - smidigt när man förbokar. Dessutom har jag bara goda erfarenheter av deras kundtjänst vid byten/reklamationer - supersmidigt, inget tjafs.
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Intel kan jag inte uttala mig om och visst har man fyra kärnor och bara använder två, så är det slöseri. Jag menar bara att man ska vara lite framtidssäkrad och också se till att det går att uppgradera datorn senare...
![]() |
![]() |
#38 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Så att säga att det är värdelöst och att påstå att "inga som helst program eller så som stöjder den" är helt fel. ![]() Jag hade inga problem varken i XP 32-bit eller nu i Vista 64-bit att det bara skulle vara två kärnor som jobbar och dom andra två ligger på 0 och gör ingenting. Visst, det finns program som inte är optimerade för flera kärnor men jag ser aldrig bara en eller två kärnor jobba medans resten gör ingenting när man tex startar valfritt program. Så, en Quad Core ger prestandaökning. Once you go Quad, you wont look back! ![]()
![]() Mvh, Roger Senast redigerad av Rogge den 2008-12-31 klockan 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
MSTS2, för att ta ett exempel, kommer att stödja flerkärniga processer. Så, klart det är vettigt att handla mångkärnigt om man kan o vill... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Hedersmedlem
|
![]()
Dell kan jag inte säga nått om, då jag inte har haft nån. Men jag tycker det verkar snurrigt på deras sida. Man väljer en dator och sen kan man anpassa den...men det verkar bara vara hur lång supporten ska vara som anpassas!???? Nej, kör på Pussgurkans förslag tycker jag!
Tack Rogge för att du rädde ut det här om Quad. Jag vågade inte säga nått (eftersom jag inte provat nån själv), men tyckte att påståendet om att en sån skulle vara värdelös, verkade felaktigt/påhittat. Va fasen, skulle ju vara väldigt svårt att sälja Quad annars!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2008-12-31 klockan 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
Jag kan säga så mycket att jag har nu suttit och kollat på guiden på länk två och den bör fungera då man gör om dom sista mb som blir kvar på ram minnet till en virtuell hårddisk så att det går via den, men jag tror inte jag kommer försöka då min dator av sig själv använder nästan alla 4 GB ram och Crysis: Warhead flyter som vatten på näst högsta inställningarna. Föresten Gege, jag kan ju tipsa om ett grafik kort som är jäkligt bra om du ska ha en ny dator, jag köpte ett HD 4850 ifrån Komplett.se i mellandagarna och ett par ram minnen, HD4850 kortet är väldigt tyst och arbetar väldigt bra, World in Conflict ligger på runt 25fps på högsta inställningarna men 3.7GB ram ( vista använder inte mer ) och en E6750 processor, Kortet är väldigt prisvärt då det endast kostade 1445Kr! ![]() Rogge: Jag be om ursäkt om jag verkade tjatig ![]() ![]() Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2008-12-31 klockan 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
|
![]()
Angeånde Dell så är deras sia lätt rörig ja. Man kan dock justera systemen om man väljer exempelvis behåll baspaketet på den första sidan som kommer upp.
Där kan man välja mellan ett par olika processorer, grafikkort, minnen m.m. Är inte Intel Core i7 en ganska ny processor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Medlem