Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-27, 21:29   #31
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Hade ingen aning om att du höll på med C1-C3 !

Men nu utvecklar det sig väl så jag fortsätter väl på den inslagna vägen .
Destinationsskyltarna fungerar bra men skulle vilja ordna "Linje"-skyltarna på motsvarnde sätt (dom i den lilla rutan under fönstret där det står 6B nu). Misstänker att det måste skriptas för att fungera?

Dessutom har jag ingen aning om destinationer och linjenummer på 1950-60-talen, men nån som vet får gärna tala om detta!

I övrigt utvecklar sig det hela väl, återstår nightmesher och passagerarköer men det är på G.

Att jag snubblade in på tunnelbanevagnar var en ren tillfällighet men jag är rätt envis så nu tänker jag slutföra detta

Några bilder på Status Quo:
Blir nästa projekt då spårvagnar eftersom du är västkustare?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-27, 21:37   #32
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Blir nästa projekt då spårvagnar eftersom du är västkustare?
Absolut inte!!! Jag jobbade med att konvertera spårvagnar till "Projekt Göteborg" för nåt år sen men det tog slut där
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 07:29   #33
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Absolut inte!!! Jag jobbade med att konvertera spårvagnar till "Projekt Göteborg" för nåt år sen men det tog slut där
Helt sjukt snyggt Lennart! Som man väntat på tunnelbanevagnar. Spårvägs museet här i Stockholm har en bevarad C2:a. Nästan alla C1r byggdes ju om till C2r, och C3 finns inga bevarade.

Hjälper gärna till med allt från ljud till texturer.

http://www.tramways.com/subways/stockholm/sveindex.html


Tunnelvagn C3


Tunnelvagn C2


Tunnelvagn C1


Tunnelvagn C4 (Förutom hytten är den mest lik en "Andra generationens" tunnelvagn)


Och så C5:an! Silverpilen.

Detta nedan från postvagnen;
Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav Harald » ons 20 okt, 2010 21:10
I tråden om SL:s trafikförändringar 2011 har det ställts en del frågor om trafikeringen av bana 1 förr i tiden. Alla svar som har givits stämmer nog inte helt, så jag ska försöka ge en sammanfattning här.

På min webbplats med gamla dokument finns en sommartidtabell från 1960 där man kan se hur linjerna då gick:
11, Hässelby-Bagarmossen
18, Åkeshov-Farsta samt insatståg Alvik-Hökarängen
19, Odenplan-Rågsved samt insatståg Vällingby-Högdalen

Insatslinjerna fick senare egna linjenummer, 28 och 29, men när detta skedde vet jag inte.

Under vintertabellen var turtätheten 10 minuter i högtrafik och 12 minuter mitt på dagen. Dessutom varierade körtiden något under dagen, men inte mer än någon minut på hela sträckan. Tåglängden varierades under dagen.

Den 18 oktober 1965 infördes ett nytt trafikeringssystem. Dittills hade alla tåg haft tågvakt men nu infördes enbemanning på tåg om högst fyra vagnar. Skälet var förstås att man ville spara pengar, men samtidigt ville man få en tidtabell där körtider och turintervall var konstanta under så stor del av dagen som möjligt. Detta uppnådde man genom att köra 10-minuterstrafik även mitt på dagen med kortare tåg, d.v.s. enbemannade fyravagnståg. Då kunde man också ha samma körtider mitt på dagen som i högtrafiken. Man ändrade också linjerna enligt följande:
18, Hässelby-Farsta
19, Odenplan-Hagsätra
28, Alvik-Hökarängen
11, Vällingby-Bagarmossen
29, Åkeshov-Högdalen

Ordningen ovan är den tidsordning i vilken tågen gick. Linje 27 fanns inte med från början. Jag minns inte exakt när den kom till, men det var nog efter högertrafiksomläggningen. I det nya busslinjenätet hade man ju reducerat trafik som gick parallellt med tunnelbanan. Linjerna 28 och 29 hade annonserad trafik under högtrafik M-F. Dessutom förekom det viss oannonserad trafik på lördagar.

Linje 27, Alvik-Gullmarsplan var en avkortad 28 som gick mitt på dagen M-F. Dessutom gick som nämnts ett tag även linje 29 mitt på dagen. Det blev dock ganska kortvarigt. Den sattes ut hösten 1969 men drogs in vid elransoneringen i mars 1970 och återkom inte när elransoneringen upphörde.

Det stämmer inte att dessa tåg kördes direkt till och från koppling vid ändstationerna. Alla tåg gick ut från och in till hall. Man kopplade inte i varje tåg vid ändstationerna utan tillkopplingen gick till så att den som skulle bli tågvakt på en tur började sin tjänst i hallen med att hämta ett åttavagnståg och köra ut det till ändstationen. Det ankommande fyravagnståget lämnades kvar för att kopplas ihop med efterföljande tur. Frånkopplingen gick till på motsvarande sätt, d.v.s. ett åttavagnståg delades i två och nästa åttavagnståg kördes in av tågvakten. I den mån inkommande 27r skulle ut igen så var det alltså rangerarnas jobb att koppla ihop dem i hallen.

Hösten 1970 ändrades linjerna så här:

18, Hässelby-Farsta
29, Odenplan-Högdalen
19, Alvik-Hagsätra
11, Vällingby-Bagarmossen
28, Åkeshov-Hökarängen

Hösten 1971 slutade jag vid SL och flyttade från Stockholm så vad som hände sedan vet jag inte.

Harald

Inlägg: 4809
Blev användare: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav SouthernCross88au » ons 20 okt, 2010 21:48
Under sjuttiotalet ändrades "linje 11" till "linje 17" och följande linjer med destinationer fanns:

Linje 17: Vällingby-Bagarmossen (fram till 1991)
Linje 18: Hässelby Strand-Farsta Strand (fram till 1994,1998) (Varför linje 19 skulle senare överta Hässelby-rollen sedan har jag ingen aning om, för mig känns linje 18 alltid som "Hässelbytåget".)(Jag växte upp i Hässelby.)
Linje 19: Alvik-Hagsätra (fram till 1991 då linje 17 och 19 bytte destinationer: Linje 17 gick då till Alvik och Linje 19 gick till Åkeshov/Vällingby i högtrafik.)
Linje 27: Åkeshov (senare Alvik)-Gullmarsplan (vardagar 11-14)
Linje 28: Åkeshov (senare Alvik)-Hökarängen (högtrafik och viss tid lördag)
Linje 29: Odenplan-Högdalen (högtrafik)

Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg. Jag tycker gott att SL kunde låta dessa linjer återuppstå. Det blir väldigt rörigt med linje 19 som ibland under högtrafik bara går till Alvik från Högdalen och ibland hela vägen mellan Hässelby strand och Hagsätra.

SouthernCross88au

Inlägg: 193
Blev användare: mån 26 jul, 2010 20:09

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav daniel_s » ons 20 okt, 2010 21:59

SouthernCross88au skrev:Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg.



Det stämmer inte. 28 och 29 fortsatte att skyltas så till 2004, sedan byttes numren till 18 och 19 men man fortsatte att köra efter exakt samma tidtabell. Ytterligare något senare lades även tidtabellen om, men avgångarna finns i princip kvar om än med andra nummer och andra slutstationer både i norr och söder. 27:an försvann såvitt jag kunnat utröna under vintertidtabellerna redan på 80-talet, när det nu kan ha varit. Under sommartidtabellerna har dock 27:an funnits kvar som förstärkning i början och slutet av sommaren och finns i princip kvar än idag, även om tågen skyltas 19 sedan ovannämnda linjenummeromläggning.

Observera även att det också fanns en period i 1990-talets mitt då 28 och 29 hette 18E och 19E. Vad 27:an skyltades under denna tid vet jag inte, men jag kan tänka mig "27" :cheesygrin:

daniel_s

Inlägg: 7595
Blev användare: fre 13 sep, 2002 14:40

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav SouthernCross88au » ons 20 okt, 2010 22:20

daniel_s skrev:

SouthernCross88au skrev:Linje 27-29 lades sedan ner under sent 90-tal eller tidigt 2000-tal, jag kommer inte ihåg.



Det stämmer inte. 28 och 29 fortsatte att skyltas så till 2004, sedan byttes numren till 18 och 19 men man fortsatte att köra efter exakt samma tidtabell. Ytterligare något senare lades även tidtabellen om, men avgångarna finns i princip kvar om än med andra nummer och andra slutstationer både i norr och söder. 27:an försvann såvitt jag kunnat utröna under vintertidtabellerna redan på 80-talet, när det nu kan ha varit. Under sommartidtabellerna har dock 27:an funnits kvar som förstärkning i början och slutet av sommaren och finns i princip kvar än idag, även om tågen skyltas 19 sedan ovannämnda linjenummeromläggning.

Observera även att det också fanns en period i 1990-talets mitt då 28 och 29 hette 18E och 19E. Vad 27:an skyltades under denna tid vet jag inte, men jag kan tänka mig "27" :cheesygrin:



Jag är inte säker men när de nya C20-vagnarna testkördes 1998 med passagerare körde de emellan Alvik och Gullmarsplan och jag tror att de skyltades "linje 27". Fast de var ju förstås inte reguljära turer inskrivna i tidtabellen så det räknas kanske inte. :-)

SouthernCross88au

Inlägg: 193
Blev användare: mån 26 jul, 2010 20:09

Upp
Re: Tunnelbana 1 på 60-talet

Inläggav daniel_s » ons 20 okt, 2010 22:42

SouthernCross88au skrev:Jag är inte säker men när de nya C20-vagnarna testkördes 1998 med passagerare körde de emellan Alvik och Gullmarsplan och jag tror att de skyltades "linje 27". Fast de var ju förstås inte reguljära turer inskrivna i tidtabellen så det räknas kanske inte. :-)



När man kör extratåg brukar föraren få välja linjenummer själv, och då brukar man väl välja det som känns mest rätt för den aktuella sträckningen. Själv skyltade jag alltid 17E, 18E eller 19E, aldrig 28E eller 29E (utom någon enstaka gång då det blev extratågskörning i rusningstid vilket av förklarliga skäl är ovanligt!) men jag vet flera andra som gillade höga nummer. Men har man fått en "tidtabell" där någon för ovanlighetens skull angett linjenummer i förväg så skyltar man förstås det, om det inte verkar alldeles uppåt väggarna!

Senast redigerad av GBSF den 2012-03-28 klockan 09:30.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 14:30   #34
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Allt på plats!

Det mesta är på plats men lite justeringar återstår. Lite nattbilder så länge:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120328_0000.jpg (71.6 KB, 138 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0001.jpg (73.1 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0002.jpg (72.7 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0003.jpg (67.5 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0004.jpg (66.9 KB, 135 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 15:58   #35
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Det ser mycket bra ut!
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 16:42   #36
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Lan, behöver du hyttbilder? I så fall kan jag fixa det! Bara säg till så har jag ljud, texturer, det mesta!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 16:47   #37
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Snyggt! Får nästan lust att starta t-banerutten när dessa t-banevagnar släpps. Vore trevligt om du ville fixa C13 (grön) och C14 (blå) också. Är inga större skillnader mellan dem du har nu.

https://www.sparvagssallskapet.se/va...typ.php?id=292
https://www.sparvagssallskapet.se/va...typ.php?id=290
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 19:03   #38
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Snyggt! Får nästan lust att starta t-banerutten när dessa t-banevagnar släpps. Vore trevligt om du ville fixa C13 (grön) och C14 (blå) också. Är inga större skillnader mellan dem du har nu.

https://www.sparvagssallskapet.se/va...typ.php?id=292
https://www.sparvagssallskapet.se/va...typ.php?id=290
Tyvärr är det en enorm skillnad, C1-C3 är mappad med minimaps så det är nog inte läge att göra ytterligare varianter!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 20:30   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Hyttpytt!

Stukat till gamla Xoa7-hytten så den "möjligen" liknar en T-banehytt??? Lite grönt, nya framrutor, hyfsad animerad vindrutetorkare och sist men inte minst "HyttJytte" som man inte skall försöka röra! Det nya ljudet som jag gjorde till moderna elmotorvagnar passar bra, tycker jag. Ljusväxling och annat fungerar OK men lite småjusteringar återstår.

Tbanespåret är tyskt och heter "UGleisStromHell" och är inbyggt i TS2010, släpskorna är anpassade i höjd till detta spår.

Sista "bildreportaget" för idag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120328_0000.jpg (148.0 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0001.jpg (140.2 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0002.jpg (121.8 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120328_0003.jpg (131.6 KB, 111 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:03   #40
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tyvärr är det en enorm skillnad, C1-C3 är mappad med minimaps så det är nog inte läge att göra ytterligare varianter!
Vad är minimaps? Jag känner inte riktigt igen det
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:14   #41
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Vad är minimaps? Jag känner inte riktigt igen det
En minimap är en 2x2 pixels enfärgad textur som man texurerar hela mesher med och ordnar skuggningar och reflexer med gängse metoder. Tyvärr blir våra utmärkta ommålare lidande men just nu orkar jag inte göra fulltäckande texturer!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 21:19   #42
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Förarhytt tunnelvagn litt. C2.
(ber om ursäkt för stor bild)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_0076.jpg (276.9 KB, 97 visningar)
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009