Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-31, 11:13   #31
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av scaniar500
kan det vara så att antivirusprogrammet ligger bakom något?
Möjligt, möjligt... Men frågan är ju hur troligt det är - utan att vara direkt kunnig om datorer - eftersom du ju får det att fungera "så långt"... Är det samma sak med andra tåg/rutter? Har du prövat att ladda hem TGV-tåget igen och installera om bara TGV?
Ibland händer det att det blir fel någonstans när man laddar hem filerna. Jag hade provat att ladda hem på nytt och installera igen.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 15:30   #32
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Möjligt, möjligt... Men frågan är ju hur troligt det är - utan att vara direkt kunnig om datorer - eftersom du ju får det att fungera "så långt"... Är det samma sak med andra tåg/rutter? Har du prövat att ladda hem TGV-tåget igen och installera om bara TGV?
Ibland händer det att det blir fel någonstans när man laddar hem filerna. Jag hade provat att ladda hem på nytt och installera igen.
ja, jag testar väl att ladda ner det igen. tror inte att antivirusprogrammet har något med dethär att göra. andra rutter fungerar perfekt. har kunnat köra med andra nerladdade tgv-tåg utan något lagg. så det är ju uppenbart tgv duplex 1.1-tåget som ställer till det

Senast redigerad av scaniar500 den 2008-05-31 klockan 15:33.
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 18:03   #33
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

hjälpte inte. jag kunde lossa bromsarna. välja vilken riktinig jag vill köra åt, fälla upp pantografen(tror den delen heter så. den som gör att man får el i tåget) och gasa. när den kommit upp till 0,3 km/h hänger datorn sig. har även testat att installera patchen för detta tåget men ingen skillnad. några förslag. ska kanske tillägga att mitt grafik har de senaste drivarna installerade. några förslag?
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 21:15   #34
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Är du säker på att datorn hänger sig?. Testa att köra spelet i window mode, högerklicka på genvägen och välj egenskaper, i "mål" rutan lägg till:

/fsaa /anisotropic -vm:w

Så här ska det se ut, ungefär:
"G:\Program\Microsoft Games\Train Simulator\train.exe" /fsaa /anisotropic -vm:w

-vm:w är egentligen den enda du behöver men jag rekommenderar de andra två också som gör grafiken bättre, specielt i window mode kan AA och AF sluta fungera.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 22:23   #35
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av scaniar500
nu kom jag på vad jag gjorde fel. när winzip-self-extractorn skulle packa upp filerna till msts mappen så stpd det att filerna skulle packas upp till C:\Program Files och så vidare. ändrade då C till E då det är där jag installerar mina spel.
Hej!
Din dator har ju fler enheter, C,D och E. Du installerade MSTS under enheten E och därmot har du andra spel i samma enhet. Jag tror orsaken är att du installerade MSTS till enhet E är fel. MSTS skall vara i enheten C:\program där MSTS söker till Windows systemfiler. Pröva då installera simmen där.

Dessutom har du fler spel installerade kanske kan påverka MSTS.

Hoppas det löser sig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 22:23   #36
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Är du säker på att datorn hänger sig?. Testa att köra spelet i window mode, högerklicka på genvägen och välj egenskaper, i "mål" rutan lägg till:

/fsaa /anisotropic -vm:w

Så här ska det se ut, ungefär:
"G:\Program\Microsoft Games\Train Simulator\train.exe" /fsaa /anisotropic -vm:w

-vm:w är egentligen den enda du behöver men jag rekommenderar de andra två också som gör grafiken bättre, specielt i window mode kan AA och AF sluta fungera.
ja, det gör den. även i window mode. för när väl datorn hängde sig så testade jag att trycka ner ctrl+alt+del, inget hände. jag testade att trycka ner windowsknappen. inget hände och jag testade att trycka ner escape-knappen och inget hände
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 00:12   #37
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Totte, jag har själv spelet installerat på G disken, och allt fungerar perfekt.

Testa att flytta SOUND mappen till tåget tillfäligt någon annanstans, du kommer få lite fel medelanden, men klicka bara på ok, så laddas den ändå. Om den fortfarande inte fungerar så lutar det väldigt mycket på att 3D-kortet har problem med tåget.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 11:39   #38
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Totte, jag har själv spelet installerat på G disken, och allt fungerar perfekt.

Testa att flytta SOUND mappen till tåget tillfäligt någon annanstans, du kommer få lite fel medelanden, men klicka bara på ok, så laddas den ändå. Om den fortfarande inte fungerar så lutar det väldigt mycket på att 3D-kortet har problem med tåget.
okej. ska testa det senare. håller på att optimera datorns prestanda just nu men jag återkommer med resultat så fort jag har testat. något jag tycker är väldigt konstigt är att jag kan installera och köra andra tgv-tåg som
TGV Pendulaire Version 1.1 och TGV Réseau 4524. men som sagt. jag testar såfort datorn är klar
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 16:33   #39
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Totte, jag har själv spelet installerat på G disken, och allt fungerar perfekt.

Testa att flytta SOUND mappen till tåget tillfäligt någon annanstans, du kommer få lite fel medelanden, men klicka bara på ok, så laddas den ändå. Om den fortfarande inte fungerar så lutar det väldigt mycket på att 3D-kortet har problem med tåget.
Tar nog ett par timmar till innan jag kan testa det du nämde nu sist för blir tvungen att ominstallera windows för det har hänt något med den. den är väldigt sölig just nu så jag ska göra en ominstallation nu. men testar sen när jag är klar med ominstallationen. och denna gången tror jag att jag har en backup av mappen msts
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 18:11   #40
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

är klar med ominstallationen av operativsystemet nu. ska alldeles strax påbörja installationen av msts. vet någon av er möjligtvis om den nya sp3:an till xp:n kan ha något med problemet att göra och om Msts fungerar i Windows Vista Home Basic? hadde tänkt att ladda ner windows vista home basic bara för att testa hur den är att köra på¨min dator. rullar det på bra och inte "käkar" upp allt för mycket av processorn och ramminnet så hadde jag tänkt mig att jag skulle köpa det. men ska se om samma problem uppstår med windows xp sp2. för om den beter sig bättre där så kan tåget vara inkompatibelt med sp3:an

Senast redigerad av scaniar500 den 2008-06-02 klockan 19:13.
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 21:58   #41
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Totte, jag har själv spelet installerat på G disken, och allt fungerar perfekt.

Testa att flytta SOUND mappen till tåget tillfäligt någon annanstans, du kommer få lite fel medelanden, men klicka bara på ok, så laddas den ändå. Om den fortfarande inte fungerar så lutar det väldigt mycket på att 3D-kortet har problem med tåget.
du är ett geni det funkar nu. det hade kommit upp till 41,5 km/h innan jag avbröt spelet. men sedan har vi ett problem. när banan håller på att laddas som du säger så får jag en massa felmeddelande. men för att få ljud i tåget, kan man inte då ta soundmappen från Acela-tågen och infoga i tgv-mappen? det borde ju gå
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 01:12   #42
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Jo det går, kopiera över hela sound mappen. Dock måste du ändra de två .sms filerna från Acela, till samma namn som TVG tåget hadde på sina .sms filer.

Men om vagnarna till TGV tåget har sina ljud där också (*pas.sms och *wag.sms) måste du kopiera någon annan vagns ljud dit också, och ändra namn på .sms filerna.

En sak till testade du att köra tåget med orginal sound mappen också efter din ominstallation av windows?.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 08:15   #43
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sigma
Jo det går, kopiera över hela sound mappen. Dock måste du ändra de två .sms filerna från Acela, till samma namn som TVG tåget hadde på sina .sms filer.

Men om vagnarna till TGV tåget har sina ljud där också (*pas.sms och *wag.sms) måste du kopiera någon annan vagns ljud dit också, och ändra namn på .sms filerna.

En sak till testade du att köra tåget med orginal sound mappen också efter din ominstallation av windows?.
ja, men med orginalsoundmappen så som jag nämnt innan så hänger sig datorn när tåget kommit till 0,3 km/h. men då borde ju man kunna ta soundmappen från ett annat tgv-tåg. jag ska kolla och se om jag hittar några passande tåg. men skulle man inte kunna låta ljudfilerna för tex passagerarvagnen på tgv-tåget och sedan ersätta alla andra filer? eller det blir kanske inte bra? och påtal om operativsystem, tror du att msts fungerar i Windows Vista Home Basic? hadde tänkt köpa windows vista home basic om det nu inte käkar upp för mycket av processorn och ramminnet. tror du det går att köra msts i vista home basic utan förmycket felmeddelande?

Senast redigerad av scaniar500 den 2008-06-03 klockan 12:41.
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 10:18   #44
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Om Vista, kan du kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15553
klicka på länken på Fredriks ämne sidan 3 så får du veta mer om Vista. Jag begriper inte på Vista och är lite tveksam.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-03, 12:49   #45
scaniar500
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Kattarp, Sweden
Inlägg: 46
Skicka ett meddelande via MSN till scaniar500 Skicka ett meddelande via Yahoo till scaniar500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Om Vista, kan du kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=15553
klicka på länken på Fredriks ämne sidan 3 så får du veta mer om Vista. Jag begriper inte på Vista och är lite tveksam.
enligt den forumsidan du länkade till så var det en person där som har windows vista basic och allt rullade på bra förutom att det hängde sig ibland men det sa han att xp:n också gjorde. sen hittatde jag en annan engelsk sida där det stod lite om msts. sen om det bråkar även i vistan så kan man ju alltid testa att ställa spelet i kompatibelhetsläge för t ex windows 2000. så jag tar nog och testar vista home basic och ser hur msts beter sig där och om den hänger sig med tgv-tågets orginalmapp. jag återkommer med resultat om hur det funkar i vistan.
scaniar500 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009