Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-15, 08:54   #361
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jo jag "måste" boota efter 20 min(cirka!) eftersom att skärmen då blir bäcksvart och man får använda sig av "ALT" "F4"![xx(][|)]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-15, 08:57   #362
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Du sparar väl inte om du får svartskärm? Kan bli fel då (egen erfarenhet!). Skulle jag få svartskärm när jag bygger, går jag ur utan att spara!

Får man svartskärm när man bygger, har man byggt för länge. Husr länge det dröjer innan man får det beror på hur mycket minne man har. Man lär sig (med tiden) hur länge man kan bygga.......


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-15, 09:32   #363
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Nej det gör jag inte![:0]

Jag sparar med jämna mellanrum(10 minuters intervaller!)

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-16, 17:43   #364
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

När släpps LLJ och hur stor fil blir det att ladda ner?

/Viktor
http://twilty.yoll.net/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-16, 17:57   #365
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag tror att han inte har någon bestämd "release" dag för LLJ då det är mycket svårt att förustäsga när något sådant bli klart![:I]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 21:13   #366
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Originally posted by vl

När släpps LLJ och hur stor fil blir det att ladda ner?

/Viktor
http://twilty.yoll.net/

Nä, det är lite tidigt att säga... I början av året hade jag en plan som var adresserad för den 8 mars, men sen så skräpade sig den planen på grund av problemas i rutten som jag har berättat om...

Så, jag vill just nu inte göra några utfästelser för när den kommer att bli tillgänglig, utan jag vill få ihop spåren först till det status som var innan strulet, inklusive den förbättring som Landbäck inneburit. (tycker jag, i allafall... )

Nå, det är inte så mycket kvar att få i hop alla spåren, det är tre linjesträckningar som ska kopplas ihop, sen borde det vara stabilt eftersom det bara är statiska saker som ska läggas till därefter. Ja, förutom signalsättning sist förståss...

Storleken är också för tidigt att säga, jag lägger fortfarande til marktexturer och objekt nät det känns rätt...










/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 21:26   #367
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Otroligt snyggt foto Mazz, vilken kamera använde du, Olympus C-200 Zoom??
Nä, skämt åsido, LLJ är ju såååå vacker!!! Klart den bästa Rutt som byggts i hela världen, klart bätre än NDK, som även är bra!!!!


MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 21:27   #368
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Kommer det vara signaler i denna fantastiska rutt!?[:0][][8D]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 21:38   #369
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Hur många objekt ligger LLJ på nu??

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 23:20   #370
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Originally posted by vr98olli

Kommer det vara signaler i denna fantastiska rutt!?[:0][][8D]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
hehe, ja, det är klart att det ska vara signaler... Senast jag lät flera tåg köra på¨samma gång så blev det bara en stor hög av AI-tåg, så... Ja, det måste bli signaler... Satta med SÄO i knät... [8D]

Men, alla saker som har med tdb att göra kommer allra sist... (ja, förutom spåren själv, möjligtvis... )


Prymikon: Jag är inte säker på i dagsläget hur många objekt det är... En del objekt har kommit in i rutten tidigt, men nu fått stryka på fotan för att nivån för hur det ska se ut nog har höjts liite.. Återkommer i den frågan...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 20:20   #371
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Hej Mazz och andra ruttbyggare, skulle vilja fråga hur lång tid det tar för en erfaren ruttbyggare att lägga spår? Hur många spårmeter lägger du på en timme ungefär? Varför jag frågar det är om vissa ruttbyggen som jag planerar för verkligen är realistiska att genomföra, beroende på hur erfaren man hinner bli på detta. Vad säger ni som är erfarna? Hur många kilometer spår har LLJ och hur mkt tid har du lagt ner på denna så välgjorda rutt hittills? Tacksam för svar.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 21:04   #372
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Hej Pelle!

Det här med hur lång tid det tar att lägga spår är svårt att lämna något rakt svar på... Att bara lägga en fiktiv linje, eller att följa en uppgjord marker-sträckning tar inte lång tid... Man kan dock göra dessa påståenden:

- En slingrande timmerbana tar betydligt längre att göra än en sträcka avsedd för 200km/t. Varför? Jo, höghastighetsbanan ska ha flacka radier på spåpren för att tillåta hög hastighet. För en 200km/t-sträckning så bör man inte understiga en radie på 1500m. En 20-graders kurva med den radien är kankse en km bara den... Som du sen följer med en 250m rak... Så, runt 4 spårdelar kan du ha hunnit igenom en hel tile. Timmerbanan kanske du har radier på 250m och rakdelarna kanske bara är 20m mellan kurverna. Tar alltså betydligt längre tid att bygga.
- En platt bana är mycket lättare att bygga än en kuperad. För varje spår som du lägger ska du direkt justera lutningen, och det tar viss tid och är en källa för fummel. Kuperade banavsnitt tar mer tid.
- En station är stört omöjligt att säga nån typisk tid för. Det beror ju alldeles på hur den ser ut. Och, ska man efterlikna en verklig station, så får man tror jag addera kanske 4 gånger i tidsåtgång för att få det bra. Jag förutsätter Xtracks naturligtvis, utan den kan man glömma verklighetsanknytning.
- Med Xtracks så går jobbet snabbare. (utgår ifrån en spårläggare som lärt sig "favoritspårkombinationerna") Med originalspåren går mycket extra tid åt att försöka lösa spårplanen med de till buds stående växlarna, vilket inte är många. Och, dessutom försöka lösa uppgiften utan att det blir hysteriskt mycket dynamiska spår. Du kan t.ex inte lägga en vänsterväxel direkt på en högerväxels kurva eller tvärtom. En av de vanligaste spårkombinationerna i verkligheten. Idiotiskt. Då får man försöka göra andra lösningar och ingen blir särskilt bra och tar tid.

Hur lång tid tgar det då för mig att lägga spår? Tja, med ovanstående sagt, det finns inga raka uppfattningar. Men, jag har haft kvällar där jag lagt en enkel station plus 6 mil linjesträckning på en kväll, men sen kommer allt arbete runt omkring. En station som nya Landbäck gick åt c:a 3 kvällar att lägga, med lite funderingar emellan. Så, spårläggningen är inte den största tidstjuven, utan det är utsmyckningen runt banan som drar iväg.
Och, den största tidsåtgången för spårläggningen är egentligen inte det operativa arbetet utan planeringsarbetet runt omkring.






/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 22:52   #373
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Tack Mazz för ditt utförliga svar. Att lägga 6 mil spår på en kväll låter ju som att det går att göra en stor rutt på någorlunda vettig tid. Det kändes bra att veta. Då kanske mina planer blir verklighet så småningom trots allt när alla frågetecken rätts ut...

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 23:13   #374
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Tänk på att det krävs mycket minne för att kunna ha igång RE i 6 TIMMAR![xx(]

Jag har 191MB och kan vara i RE mellan 10-40min högst![V]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 23:22   #375
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Landbäck är mycket snyggar nu än innan tycker jag Mazz!

Bara så du vet alltså![8D]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009