![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
|
![]() |
#2 | ||
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
Jag menar på vägar utanför samhällen!(90 vägar, 70 vägar!)[B)] 130Km/h, är det så nödvändigt? Inte något emot mig på motorvägen men inte speciellt nödvändigt... ![]() Folk skulle bara köra i 20-30< snabbare än tillåtet då också men men, visst![8)] Olaf Lindström, Olis |
||
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hastighetsbegränsningarna borde snarare sänkas än höjas då "ingen" håller dom ändå. Dom "flesta" ligger 10-20 km/tim över. Väldigt sällan jag legat bakom en bil som hållt hastighetsbegränsningen....
Fast egentligen tycker jag att det ska vara det sunda förnuftet som styr, inte några dumma skyltar. Utanför skolor vet ju alla att det kan komma ut ett barn i vägen. Alltså är det krypfart som gäller, så man hinner stanna. Förstår man inte det, borde man inte köra bil heller! Och är man helt ensam på en fin bred motorväg i en nyare bil, så känns 90 eller 110 helt fel. Jag tycker sunda förnuftet borde få bestämma mer här. Och det säger mig t.ex. att är det ishalka, eller kraftig dimma så är det inte så smart att köra 90 eller 110, även om man får det. ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag lägger mig i hastighetsdebatten med följande:
I två år framåt komme rjag hålla hastighetgränserna... Annars ryker lappen under prövotiden.. Har inte fått lappen ännu, men när jag fått den tänker jag behålla den... Jonas M. Bobjörk BTAB, Operatör, Åskogsbanan Använd helst vårt adekvata inhemska vokabulär http://www.bobjork.se/download/msts/ |
![]() |
![]() |
#5 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag tycker att detta med hastighetsbegränsningar i viss mån är helt onödigt. 110 Km/h på en dubbelfilig motorväg med mitträcken är helt löjligt! Nej, fri hastighet vorde det bästa på motorvägarna.
Blir så förbannad när "grisarna" plockar farrsyndare som kör 30 Km/h för fort på motorvägen - vad orsakar dom egentligen? Ökar risken för olyckor bara för det? Knappast. Nej, polisen borde skydda samhället istället för att jaga fartsyndare. När det sker ett rån, då kan ta ta mig f-n inte komma - men jaga fortkörare det kan dom göra! [xx(] Däremot, i tätbebodda områden tycker jag att det borde finnas hastighetsbegränsningar. Men 30 Km/h är lite väl långsamt tycker jag. Kanske 50 Km/h vore bättre. ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Moderator
|
![]() Citat:
Ingen skulle klara att ha förnuft isåfall![V] Om folk fick köra hur snabbt de ville så skulle det bli så rackarns många olyckor eftersom många skulle hålla 110 och många skulle köra som fan![xx(] Ingen bra ide enligt mig![8)] PS. När man nu byggt om vårat samhälle totalt(två lastbilar kan knappt mötas längre!) så är 30 en bra hastighet! Lastbilarna kom i 70-90 innan och det finns dagis skolor längs med vägen![xx(] Sen så är det ju ett faktum att de inte har något vett i att bygga korekt! Stoppstrecken är bakom hörn på hus(2m från korsning![xx(]) m.m![V] Olaf Lindström, Olis |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
|
![]() Citat:
Dock kan jag hålla med om att 110 är i lägsta laget. Skulle kunna tänka mig 130. [8D] Högre (läs 'Fria') hastigheter skulle ställa krav på flera filer än 2, precis som man ha på Autobahn i Tyskland - och inte ens där släpper jag på med mer än 150-160, det räcker[8D]. I övrigt instämmer jag med Pson's kommentar om vad vi tror P helst sysslar med - [xx(] - det är ju lätt ju... ![]() [8)] 50 inne i städer / samhällen kanske skulle fungera på huvudleder / genomfartsleder, men jag anser själv att 30 nog är fullt tillräckligt, det är faktiskt sällan man kör så mycket fortare än så...[8D] Moving Steel on Land and Under Water |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Okej, det här med fri hastighet kanske inte var så jätte bra. Men, jag tycker i alla fall att 160 Km/h vore rimligt.
Och, det var en som sa såhär till mig för att tag sedan: "Dom som kör fort. Det är dom som har fina och snabba bilar, och är skickliga förare. Några som däremot är livsfarliga, det är alla pensionärer" Tror nog att det ligger någonting i det, för de som kör snabbare än 110 Km/h kan behärska den hastigheten och är som sagt var vana billister med skapliga bilar. ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Det har ju visat sig att vissa sträckor inte drabbades lika mycket av olycker när man höjde hastigheten.
Men i regel tycker jag att 30, 50,70 och 90 vägar ej borde i höjas. Vissa 110 vägar är säkert tillräckligt bra för att höja säkerheten. Men då ska man tänka på de ökande miljöeffekterna, bilarna kommer dra mer, vissa kanske inte vill/vågar köra snabbare, mer slitage på bilarna och vägarna. Sen har vi lastbilar som bara får köra i 80/90 km/h. Kommer det bilar farande i 160km/h så kan du få en diff på 80km/h...ännu en stor risk för olycker och annat tjabbel. Jag som själv kör lastbil kan märka att det ibland uppkommer situationer bakom mig, när flera personbilar kommer ikapp samtidigt. Så ska man öka gränerna så mycket måste man nog ha 3 filigt iaf. Andreas...som åkt förbi minst 5 laser kontroller de senaste 2 månaderna, utan att bli stannad.....konstigt nog ![]() Tic |
![]() |
![]() |
#11 | |
Moderator
|
![]() Citat:
![]() ALLA kan trycka på gaspedalen. MEN hur många får inte problem när de ska backa! ![]() Vi såg en som körde om oss och sedan var vid ett trafikljus 3-4Km längre fram. Då skulle han backa för att han kört in i fel fil och dörren öppnades PS. Pensionärer är trafikfarliga, håller med! VI hade en tant på 80-90år som backade ut på vägen.(stora vägen med 6000bilar om dagen!) Hon gick ut ur bilen och hämtade posten och åkte sedan iväg. Hon kunde inte tanka bilen själv![:0] DS. Olaf Lindström, Olis |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
hehe...jag skulle nog vilja säga en blanding av tur samt snälla med trafikanter/kolegor som blinkar med helljuset.
![]() vr98olli --> Exakt, att gasa upp till 250 är inga problem. MEN att kunna behärska en sladd....att snabbt kunna tänka till "oj, det ser halt ut 50 meter fram, samt att vinden ligger på där". Det är en sak att häva en sladd på halkbanan...en helt annan när det händer ute på vägen, och du inte alls är beredd på det. Tic |
![]() |
![]() |
#14 | |
Moderator
|
![]() Citat:
Inte många som fattar! ![]() Olaf Lindström, Olis |
|
![]() |
![]() |
#15 | ||