Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-09, 16:30   #16
MagnusH
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Pson har helt rätt i att AMD är mer propp för pengarna, men vill du ha en lite tystare dator ska du helt klart köra på Intel.. Jag sålde min AMD efter 3 månader, orkade inte har den ljudnivån, och jag ville inte lägga extra pengar på tysta fläktar, då stiger ju pengasumman ändå och då kan man ju lika gärna köpa Intel.
MagnusH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 16:37   #17
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Farsan vägrar köpa över internet så det blir väl burken som jag skrev om i början![B)][xx(]

Vad ska man bytta för saker i den isåfall?

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 16:54   #18
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej Olis!

Komplett är verkligen bra att ha att göra med. Dom kanske inte är billigast, men man får det man beställt och dom har nästan alltid sakerna hemma. Jag och två kompisar har beställt mycket i
från dom: uppgraderingar, bildskärm, grafikkort, moderkort, minnen.

Och om farsan inte vill lämna ut personuppgifterna över nätet? Ring dom!

Burken du skrev om i början, tycker jag behöver ett annat grafikkort. Ett Geforce4 TI4200 är ett bra kort i sin prisklass! Mer minne och en cd-brännare vore också bra, men det kan ju köpas till senare.

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 17:24   #19
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Han tycker att det ska vara garanti och att det ska ligga i närheten då han inet gjorde "världens bästa köp" sist![V][xx(]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Gammal 2003-04-09, 17:42   #20
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Fredrik:

Det beror precis på vilka saker som du testar. En XP 2400+ och en Pentium 4 2.4 GHz med ett likadant grafikkort i skulle du kanske inte märka någon större skillnad. Ett par FPS extra i AMD maskinen, annars inget märkbart.

DDR-minnen finns ju till båda plattformarna - det är ju bra! [8D]

Men, sätt en XP 2400+ med ett Radeon 9700 Pro och en Pentium 4 2.4 GHz med ett GeForce 4 Ti4600 så kommer du märka skillnad eftersom ATi kortet är mycket snabbare.

Radeon 9700 Pro och GeForce 4 Ti 4600 är faktiskt de kort som verkligen finns tillgängliga. 9800 Pro samt Geforce FX - visst men de finns ännu inte att få tag i.

Tycker också att AMD har kommit längre fram på moderkortsfronten i och med nForce 2 kärnan. Liten fördel för AMD där.

AMD utvecklar mera värme, men jag kan säga dig att många av kylarna som finns används till både Pentium 4 och AMD. Oavsett värmen är det samma ljudnivå (om det inte är temperaturstyrd).

Min AMD Athlon XP 2000+ med min Artic Cooling Copper Silent Pro TC fläkt ligger på 33 grader och låter 10-31 Db och är temperaturstyrd.
Den hörs knappt, i alla fall.

Visst, Prymikom att det följer med en fläkt till Pentium 4 processorerna (för det mesta) men det gör det med AMD också om du inte visste det. Välj bara Boxed när du köper din processor.

Ingen av dessa kylare är någonting att hänga i julgranen dock.

Intel är störst totalt. Tack vara att dom har nästan hela andlen på OEM-marknaden (Tack HP/Compaq som säljer AMD också) men kollar man på "proffsen" och hemmabyggarna så verkar 6-7 av 10 stycken köpa AMD.
(I Sverige och SweClockers)...

Ollis, du kanske kan få skräddarsy din nya dator på någon lokal datorbutik? Fråga farsan! Då kan du ju få ungefär samma saker som om du skulle handlat över internet.
Men, det kommer troligen bli någon tusenlapp extra då!

Och, AMD's PR-rating alltså, 1700+ - 2000+ - 2400+ - 2800+ med mera talar om att denna processonr presterar lika bra som en T-Bird med samma klockfrkvens som namnet (2.4 GHz för XP 2400+)

Visst Prymikom, du kan ju ha din Pentium 4 3.06 GHz men en 3 GHz AMD Athlon XP (Speciellt nya Barton kärnan, visst Mazz?) skulle bokstavligt talat smiska din processor.

Lite synd att AMD inte kör med högre frekvenser för då hade deras övertag varit stort!

Men - valet är helt och håller Erat! []

Lycka till, Ollis!

Med vänlig hälsning Pson

X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 18:12   #21
niofem
Guest

Standard

Minns att S_W innan han blev avstängd skrev ett inlägg angående just det här. Han hade gjort ett seriöst test mellan de dåvarande motsvarigheterna till 2,6 GHz:arna i dag, en Intel Pentium 4 2,0 GHz och en AMD Athlon XP 2000+. AMD:n var 10 % snabbare på heltal och Intelprocessorn 10 % snabbare på flyttal, så slutsumman av testen var att de var lika snabba. Om datorn däremot fick stå på i ett antal timmar var däremot AMD-kortet mycket sämre. Därtill bullrar det mer.

Men, det är - och var- billigare.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-04-09, 18:29   #22
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

om du ska köra Trainz så rekomenderar jag ett nvidia kort, vilket oxå Auran gör. Använder du ATi kort kan du få diverse grafikbuggar/artefakter när du spelar.
nvidia korten har även bättre precision än ATi korten, vilket ju gör att fps sänks men blir bättre grafik och reducerade artefakter.

och visst var det ATi som fuskade med grafikkorts drivrutiner som ställde ner grafiken i Q3 så deras kort fick bättre fps?
värt att tänka på...

och som nån sa, jag tror GeForce4 Ti4200 kort är bättre än MX korten, ett bra grafikkort är värt pengarna..

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 18:34   #23
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Jo vi känner dem som jobbar i butiken och tänkte få lite saker utbytta till annat som är bättre!

OT:
Vem är "S_W" och varför stängdes han av om han skrev sriösa saker?[B)][?]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Gammal 2003-04-09, 19:08   #24
Pson
Medlem

Standard

Haha! Jag har läst om Nvidia också ska jag få be att tala om.
Minns jag rätt har de fuskat med drivrutinerna till tidigare 3D Mark!

Dessutom är bildkvalitén på ATi kortet extremt mycket bättre vid FSAA och Anistropic Filtrering. Samt att du får dubbla FPS med detta påslaget med ett ATi kort!

Med vänlig hälsning Pson

Gammal 2003-04-09, 19:33   #25
Pierre
Hedersmedlem

Standard

"Radeon 9700 Pro och GeForce 4 Ti 4600 är faktiskt de kort som verkligen finns tillgängliga. 9800 Pro samt Geforce FX - visst men de finns ännu inte att få tag i."

Komplett.se:
115939 TerraTec Geforce FX Mystify 5800
- AGP, 128MB DDR2,TV-Out, DVI, Retail
På lager: 10-19 5,551,- 4,996,-

"Men, sätt en XP 2400+ med ett Radeon 9700 Pro och en Pentium 4 2.4 GHz med ett GeForce 4 Ti4600 så kommer du märka skillnad eftersom ATi kortet är mycket snabbare." Ska man testa vilken processor (Intel eller AMD) som är bäst, så ska man väl använda samma grafikkort och andra komponenter som har liknande prestanda?

Olis: Komplett har faktiskt garanti. Kompisen fick 3 års garanti, när han köpte sin 19" skärm därifrån. Och garantin kostade inget extra heller!

Jag köpte min skärm på Siba för det ligger i min närhet. Jag fick betala dyrt och köpa till 3 års försäkring. Dessutom är Siba värdelösa, när det gäller sånt som ska repareras.

Min skärm har varit inne på service 2 gånger under 3 år (den är nu 3 år!) och det tog nästan 2 månader innan jag fick tillbaka den första gången. Andra gången tog det bara 1 1/2 månad. Dom skickar iväg servicen till skåne eller småland. Och man får ingen utbytes-apparat (under tiden) av dom heller. Det kan dom inte hålla med säger dom!?

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 20:28   #26
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Ska kolla upp lite mer!

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Konsernen
Gammal 2003-04-09, 22:11   #27
Jonte
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Pson:
Det är jättebra att du ger förslag och det var inte det som var problemet, men du behöver inte skriva på varje rad att AMD och ATI är bäst, vi vet att du tycker det och givetvis ska alla få ha sin ståndpunkt men det är ungefär som om jag skulle skriva "Volvo är bäst" i varje bilrelaterade ämne

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 22:11   #28
Jonte
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Kan lägga till också att jag köpte mitt GeForce 4 TI 200 på komplett och det var vädligt smidigt.

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-09, 23:00   #29
Pson
Medlem

Standard

Hej!

Anledningen till att jag skrev så var att Fredrik skrev:

- "Sätt två personer framför varsin dator. En med AMD och ATI och
en med Intel och GeForce. Man kommer inte märka någon skillnad."

Dator 1: AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9700 Pro

Dator 2: Intel Pentium 4 2.4 GHz
GeForce 4 Ti4600

Ingen skillnad, Fredrik?

Med vänlig hälsning Pson

Gammal 2003-04-09, 23:15   #30
JenzA
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Pson, Du kan inte så mycket om datorer va?
Du skriver mest om vad andra tycker å tänker i andra forum.
Kunskap om hur grejerna fungerar och presterar får man bara om man själv testar dom, inte vad andra skriver.
Tänk på det innan du blir så aggressiv på dina forumskamrater när dom har egna uppfattningar som kanske inte stämmer överens med dina.

MvH Jens ( Fd. SweClockers medarbetare)

http://www.heidling.com http://msts.heidling.com
jens@heidling.com jens@tagia.se
JenzA besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.