![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har testat att ta bort smoke15 i dom båda configarna. Samma resultat som tidigare.
Har du någon koll på, vad jag missar. Om jag backar tillbaka till en senare version, där jag inte har något flimmer / pulserande på skärmen runt loket. Vad som har skett i uppdatering mellan dessa två uppdateringar. 2013-09-14 SJ S8 1646 (OK, inget flimmer) och denna version 2013-11-25 SJ S8 1646 (flimmer). Datumen är på ett ungefär, är från det datum som jag laddade ner den/dom ifrån. Kan vara att uppdateringen kom någon dag innan, så att jag inte har hunnit ladda hem samma dag.
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej, Vovven, Bengan och LAn!
Skulle det inte vara en god idé om ni fantastiska ånglokskreatörer, Vovven och LAn, tillsammans kunde lösa problemet med "rök/ång"-flimmer? Vad jag har förstått ger inte LAns lok upphov till ett störande flimmer. I all välmening
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Jag är tämligen säker på att problemet ligger i SKRIPT filen och dess
TUNGA behandling av diverse operationer. Var själv lite osäker vad som skulle hända när jag utvecklade nya features till ångloken. Dock fungerar allt perfekt hos mig! Inga problem som andra tycks ha...... Läsvärd artikel: http://dator8.info/10/2012/09/Hur-ma...kkort-RAM.html Nytt i senaste skript var: 1. Ångpuffar jämte normal rökutveckling styrt via skript. 2. Hytten där man kan reglera sotare, cylinderutblås, och ejektorn med rökutveckling. Detta finns inte hos någon annan. Punkten 1 kommer jag kanske att ändra nån gång så att ljudet istället styr rökpuffandet. Jfr mitt ångturbinlok. Punkten 2 verkar vara minimalt intresse för. Varför vet jag inte? Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till???? Dessutom måste jag i så fall kontakta Auran och få reda på hur de kombinerar grafik- resp CPU minnen. Då blir det ett JOBB och för mig är detta en HOBBY, som man håller på med och själv bestämmer vad göra och inte göra. När man tappar lusten så bara sluta. Enkelt. Det bästa för er som det inte fungerar för är att ladda ned näst äldsta versionen av resp. ånglok. Vad ni tappar är endast punkterna 1 och 2 ovan och intresset för dessa är ju MINIMALT. Nån gång kanske jag tar mig an punkten 1 och låter ljudet styra ångluffarna istället. Mindre CPU/GPU krävande. Jag skall emellertid jämföra de sista 2 versionerna av skript filerna men förmodar där är 100-tals skillnader. Frågor: 1. Har ångturbinloket samma problem. Det genererar ju inga ångpuffar. 2. Flimrar det även när ångloket står still med ångan på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Börjar med dom två frågorna först.
1. Ångturbinloket har samma problem. Fel av mig. Alldeles för tidigt, för att göra tester. Satte ut fel TGOJ-lok när jag kollade (hade glömt att installera loket, så jag tog det andra TGOJ-loket och kollade på). Ångturbinloket ger inget flimmer. 2. Flimmret / pulserandet börjar direkt, när man sätter ut loket i Surveyor. Skriptfilen består av mer än 2300 rader och det är dödfött att anpassa detta så att det fungera för alla. Se länken ovan. Hur skulle det gå till???? Håller med dig fullständigt om detta. Om jag nu själv skulle ha byggt dessa lok och att dom fungerade felfritt hos mig, men att några andra hade problem som typ dessa. Så hade jag med ganska stor säkerhet struntat i detta. För jag antar, att du har byggt dessa för att du själv vill ha dom i första hand och fungerar det felfritt för dig. Så finns det väl egentligen ingen anledning för dig, att ägna tid för att söka efter ett fel som du inte själv ser eller upplever. Det är ju ändå så, att det är vi som får anpassa oss efter dina grejer och inte du, som ska anpassa dig efter oss. Kan ju vara mitt grafikkort som börjar bli för gammalt (AMD Radeon HD 5800 Series) och det är ju inte samma som du har heller (NVIDIA GeForce GTX 660M). Kanske bara detta är problemet för mig. EDIT: Fel av mig. Alldeles för tidigt, för att göra tester. Satte ut fel TGOJ-lok när jag kollade (hade glömt att installera loket, så jag tog det andra TGOJ-loket och kollade på). Ångturbinloket ger inget flimmer. .
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2014-07-26 klockan 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej Vovven!
Håller med Bengan! Det här är en hobby och kreatörerna ska känna sig fria att göra som de vill. Man arbetar för sitt höga nöjes skull i första hand. Måste dock säga att dina lok har en odefinierbar charm - jag tycker mycket om att köra dem. Tack!
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Det var ju synd att ångturbinloket inte gav nåt flimmer! Jag var alldeles
säker på att det då hade att göra med den nya egenskapen att kunna reglera röken inifrån hytten på skorsten,cylinder och ejektorer. Hade nämligen varit ute på Auran forum och frågat om man på nåt sätt kunde införa detta. Svaret blev NEJ! Skam den som ger sig, så jag kom på en "smartlösning" genom att utnyttja vissa skript funktioner, egentligen fult men fungerande. ("Data" kommunikation mellan ångloks bygget och hytt bygget) Så, nu är mina idéer slut. Råd: Ni som har problem gå tillbaka till den näst äldsta versionen. Se mitt näst senast inlägg på vad ni missar. PS. Fick blodad tand och jobbar nu med synkronisering av ångloks ljud och rök puffar. Tyvärr kommer detta också att bygga på Timer funktioner..... |
![]() |
![]() |