Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-20, 19:19   #16
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Spyfrog

Den ser betydligt mycket bättre ut än min träkolsvagn får jag säga.

Jag ser fram emot att få se den på banan.
Jag vet inte om jag håller med - tycker din vagn ser väldigt bra ut. Den är ju dessutom inte lika polygon tung
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 20:50   #17
spyfrog
Medlem

Standard

bild12_trainzdebut.jpg

L-vagnen gör sin testdebut i Trainz. Detta utan fullständigt fixad textur, utan skugga, ingen LOD och utan lastköer. Men iaf....
Det är ju första testen. Den har iaf STL koppel.
Gammal 2012-04-20, 22:29   #18
spyfrog
Medlem

Standard

bild13_lastproblem.jpg

Vissa problem har uppstått med försöken att lasta DONJs standard träkol....
Träkolet är för kort och lite för brett så att säga.
Kan man lösa detta på något sätt? Dvs kan man ha samma TYP av last för båda vagnarna men OLIKA meshes för själva lasten?
Det vore jäkligt dumt att inte kunna ha det - kol som kol liksom.....
Visst skulle jag kunna öka bredden på vagnen lite för att få rum med kolet på den ledden MEN då är det ju ändå ett hål i kortändarna...
Gammal 2012-04-20, 23:19   #19
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Gör en animerad bulklast och kör på texturereplacement. Inget svårt och du kan lasta vilken bulklast som helst.
Gammal 2012-04-21, 11:38   #20
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Gör en animerad bulklast och kör på texturereplacement. Inget svårt och du kan lasta vilken bulklast som helst.
Hej Korvtiger.

En fråga, är inte en animerad bulklast en yta med texturering uppåt.
Dvs. det inga sidor på lasten.

Och visst är det väl som så att man måste bestämma längd och bredd på ytan, så att t.ex. en 40 fots hopper alltid är 40 fot?

Det var i alla fall därför jag från början tänkte mig att inte göra DONJ:s bulklaster (träkol och flis) som bulklaster.

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-21 klockan 12:47.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 12:18   #21
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Korvtiger.

En fråga, är inte en animerad bulklast en yta med texturering uppåt.
Dvs. det inga sidor på lasten.

Och visst är det väl som så att man måste bestämma längd och bredd på ytan, så att t.ex. e 40 fots hopper alltid är 40 fot?

Det var i alla fall därför jag från början tänkte mig att inte göra DONJ:s bulklaster (träkol och flis) som bulklaster.
Vi lär nog ha sidor annars så lär vi få roliga effekter eftersom man ser igenom vagnarna....
Gammal 2012-04-21, 13:10   #22
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Det går att animera även sidorna om man är lite lurig. Titta hur jag gjort på mina SJ L Kolvagnar !

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-21, 13:17   #23
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Passagerarna består ju av massa olika modeller och är ändå samma last =)
Gammal 2012-04-21, 17:23   #24
korvtiger
Medlem

Standard

Grejen med en animerad bulklast är att du gör en enda last som är av bulktyp som funkar till alla vagnar. Denna består av en textur som sedan läggs på den animerade meshen i vagnen. Meshen kan animeras enligt konstens alla metoder och som Lan säger, är man lite klurigt så är det inga problem som det ser ut nu.
Mitt förslag är att animera den över ett lämpligt antal frames, 30 kanske räcker, men behövs högre precision får ni öka det talet. "Locket" är en egen mesh som är kopplad till en lattice/dummer och som animeras från frame 1 (0 i 3Ds) då den är gömd under bottnen på vagnen (gör inget om den sticker upp lite, då ser det ut som om lite kol är kvar). Får den inte plats i golvet så kan man göra den tvådelad och låta delarna glida ihop när man nått golvet och gömma de mellan långbalkarna. En ytterligare variant är att dra ned meshen ett par 100 meter under marken på den första framen. Därefter animeras den till sista framen i en linjär rörelse som fyller korgen.
Sedan kommer sidorna, där rekommenderar jag att ni gör som jag tror att Lan gjorde om han följde mitt förslag. Gör boxar utan tak och botten och lägg kanterna på dessa så att de ligger och precis täpper igen öppningen mellan plankorna, hela vägen runt. En sådan för varje hål. Dessa kopplas till var sin lattice och animeras sedan till att synka när lockbiten åker förbi och gömmer sig sedan i plankorna när de inte används. Ni får klura lite på hur ni gör med de delar som sitter på luckorna, men de kommer ju att delvis döljas när luckorna är öppna av den rök som jag antar att ni kommer att använda där. Allt detta textureras och får en standardtextur, lämpligen kol, som används när man inte lastat något i vagnen.
Gammal 2012-04-21, 19:30   #25
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej Korvtiger och LAn

Tack för tipsen. Hm, det kräver lite research från min sida minsan.

Just nu är det Mallet som gäller för mig så jag hinner inte. Innan den är klar (eller jag blir Lokmätt. Detta tillstånd inträder ju med jämna mellanrum) så lär det inte bli gjort.

Men sedan skall jag se om jag kan få till det så som ni föreslår.
Gammal 2012-05-10, 20:38   #26
spyfrog
Medlem

Standard På test

Nu är L vagnen ute i Trainz för att jag skall kunna få lite hjälp av bland annat Björn (om han har tid) att hitta fel på den - det är ju alltid något man missar.
bild14_alfatestning.jpg

Kvar att göra är sedan den lågupplösta versionen samt skuggan för vagnen men jag vill inte börja med dessa förrän jag har fixat iaf de flesta utseende fel som finns på vagnen
Gammal 2012-06-25, 22:12   #27
spyfrog
Medlem

Standard

Nu har jag fixat lite texturproblem samt väggarna och bredden på vagnen. Mao så ryms nu DONJs laster på bredden. Men vagnen är någon meter längre än Björnls L vagn (det här är en annan modell) så lasten är för kort!
Hur sjutton löser man detta? Skall jag lägga in en till lastpunkt och lasta 4 kol istället för Björnls 3?

bild15_kortkol.jpg
Gammal 2012-06-25, 23:38   #28
korvtiger
Medlem

Standard

Gör en animerad last! Gör en mesh med ett "lock" och animera den från frame 0(1 i Blender) till lämpligen 29(30 i Blender) och låt den då gå mellan att vara i botten till att vara fullastad. Den texturerar du sedan med en egen koltextur(som den då alltid kommer att ha) eller så använder du den som ingår i den last man lastar, så när du lastar kol blir det koltextur när man lastar flis blir det flistextur när man... Hursom så tror jag att man behöver en defaulttextur, då lämpligen en koltextur, eftersom det är en kolvagn. Kör med aurans eller ta den till DONJ's träkolsprodukt. Sedan kommer det knepiga, hålen mellan spjälorna. Gör en box utan topp och botten och gör den precis så hög att den täpper igen en glipa. Kopiera så att alla glipor får en likadan, hela vägen ned. Koppla varje till en egen dummy/lattice och animera dem till att följa med upp när lastlocket går förbi dem. Alltså kommer den nedersta att lyftas först och sist den översta, precis innan locket kommit på plats. Sedan skall lite saker in i configen bara så funkar det.
Gammal 2012-06-26, 19:26   #29
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Gör en animerad last! Gör en mesh med ett "lock" och animera den från frame 0(1 i Blender) till lämpligen 29(30 i Blender) och låt den då gå mellan att vara i botten till att vara fullastad. Den texturerar du sedan med en egen koltextur(som den då alltid kommer att ha) eller så använder du den som ingår i den last man lastar, så när du lastar kol blir det koltextur när man lastar flis blir det flistextur när man... Hursom så tror jag att man behöver en defaulttextur, då lämpligen en koltextur, eftersom det är en kolvagn. Kör med aurans eller ta den till DONJ's träkolsprodukt. Sedan kommer det knepiga, hålen mellan spjälorna. Gör en box utan topp och botten och gör den precis så hög att den täpper igen en glipa. Kopiera så att alla glipor får en likadan, hela vägen ned. Koppla varje till en egen dummy/lattice och animera dem till att följa med upp när lastlocket går förbi dem. Alltså kommer den nedersta att lyftas först och sist den översta, precis innan locket kommit på plats. Sedan skall lite saker in i configen bara så funkar det.
Kan man på något sätt göra denna kompatibel med Björnls last? Vi vill ju bara ha EN form av träkol på DONJ, inte flera olika typer.
Eftersom Björn nu har gjort en last så vill man ju isf att de två skall vara utbytbara - eller i värsta fall köra med animerad last även på Björns vagn. Men vagnarna är ju olika stora, funkar det iaf?

Vad jag egentligen undrar är alltså om man kan typ ha en last, låt oss kalla den X som har olika meshes beroende på vilken vagn man använder - dvs så att lasten passar olika vagnar? Eller måste vi ha en last för min vagn och en last för Björns vagn?
Gammal 2012-06-26, 23:31   #30
korvtiger
Medlem

Standard

Eftersom det är en bulklast vi pratar om så gör ni det hundra gånger enklare om ni gör om Björns träkolslast till en bulklast, alltså enbart en texture som läggs på en för varje vagn unik animerad mesh. På så sätt har ni en last och kan ha hur många olika vagnar ni behagar, som kan se ut hur som helst.

Det finns inget sätt vad jag vet att ha en unik mesh i en last till en speciell typ av vagn, de slumpas utan att du kan påverka det. (Undantaget passagerare som finns som standing och sitting, hur funkar detta? Lan?)

Det går faktiskt att göra liknande saker med andra lasttyper än bulklaster. En animerad last kan ju se ut hur som helst så det betyder att man kan göra en animerad mesh som man gömmer under marken, men som då man lastar åker upp och fyller vagnen.(precis som med en kollast, men byt den mot en drös lastpallar istället) Det kommer inte att se så snyggt ut när lasten åker upp ur golvet på vagnen kanske, men då får man alltid samma last på samma vagn i alla fall.
Man kan även använda animated-load tillsammans med vanliga attachmentslaster, vilket jag gjort i min restaurantvagn. Om man tittar in i den när den är tom så står stolarna prydligt inskjutna vid varje bord, men när man fyller den med passagerare så skjuts de ut alltefter passagerarna tar plats. Eftersom passagerarna alltid sätts i samma ordning (enligt ordningen på att-listan i config) så kan jag för hand animera meshen med stolar till att dra ut rätt stol vid rätt tidpunkt och på så sätt få det att se ut som om passagerarna drar ut sina stolar innan de sätter sig. Rätt finurligt uttänkt av mig måste jag säga!
Samma princip skulle man kunna använda för att till exempel få en man med en kärra att lasta i och ur en godsvagn och sedan försvinna ned under marken, samtidigt som man har vanliga lastattachments med last i vagnen. Dock så kommer han att göra animationen baklänges när vagnen lastas ur, men är man lite skicklig på animering kan man få det att se hyfsat snyggt ut både vid i och urlastning.
Det finns mycket liknande sådanahära saker som man kan göra i Trainz som man tänker att man måste använda script till, men som går att fixa helt utan det.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.