![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
Även jag ställer mig i kö för att berömma ditt utmärkta arbete. Snyggt och lätt att använda. ![]() Enda problemet är som sagt att bilarna inte stannar, men det är du ju redan medveten om. Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild? mvh .... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Tack för berömmet allihop. Jag är positivt överraskad att det fungerat så smidigt på andra maskiner och att dokumentationen var begriplig.
Citat:
Citat:
![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Månadens bild - Mars 2005
|
![]() Citat:
Nej, jag har inte ändrat något i configen, så det måste vara något konstigt med din installation. mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#20 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]() Citat:
Jag har tittat på flera simulatorer de senaste åren... Den enda simulator som vi/jag kan lita på eller påverka är fortfarande Trainz. De har behållit sin struktur, när det gäller programmering, och därför är de alltid bakåtkompatibla. Dina signaler blir aldrig föråldrade! När TRS2009 kommer, blir vi alla pånyttfödda! Glöm KRS, men ha gärna MSTS2 kvar i minnet, man vet inte vad de har hittat på!
![]() |
![]() |
#21 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Senast redigerad av Joel den 2008-08-05 klockan 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
|
![]()
Bra jobbat!
![]() Jag använder förvisso inte trainz så mycket, men de ska nog komma till användning. Funkar fint på mitt TRS06. Måste även ge beröm för den utomordentliga manualen - till och med jag med min ytterst begränsade intelligens lyckades få det hela att funka på första försöket. ![]()
![]() |
#23 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Öppningstriggern blir dock problematisk eftersom logiken inte kan avgöra om tåget är på en överlappning eller om det kommit ytterligare ett tåg (eller en losskoppling som skett) i vägskyddet. I ditt fall måste vägskyddet stänga eftersom det inte kan utesluta att det kommit in ett tåg från andra hållet exvis. Jag har dock ingen enkel lösning på det problemet. Det går naturligtvis att ta bort öppningstriggern, men då blir ju stängningstiden väldigt lång. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Hej! MatsS
Du skulle inte kunna göra ett exp åt mig för se hur man gör Mvh gubben50 --------- John.P |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jaha.
Då har jag också hunnit testa lite grann efter en kortare semestertripp till Gotland. Har än sålänge, bara testat med singelövergång och ser med förväntan fram emot att testa fler varianter. Verkligen trevligt, med så många olika varianter och möjligheter med ljud och ljussignaler. Enda nackdelen hittills för mig, är avståndet på radien á 500 meter från övergången innan bommarna går ner. Där skulle önskemålet vara en längre sträcka, men om jag inte har helt fel. Så ligger väl begränsningen i själva Trainz här. Någon som har ett bra tips. För att kringgå det hela, för att få en längre sträcka.
![]() |
#26 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2007
|
![]()
Problemet är att det är när man gör den här överlappningen som det blir fel. Om man istället följer manualen och sätter triggers på ca 500 meters avstånd ifrån övergången så fungerar det utmärkt. Men då blir sträckan från triggeriaktivering till övergång bara ca 1000 meter vilket blir alldeles för lite när man trafikerar sträckan i 120-200 km/h. Försökte att öka radien på öppningstriggern så att sträckan blev 1,5 km men då fungerade det inte alls. Så frågan är om det är möjligt för dig Mats att på något sätt programera detta så att det fungerar eller kanske hitta en annan lösning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
skulle också gärna vilja få bomarna att gå ner i tid när man kör i 200-300 km/h
Detta är något som jag stört mig på länge, det blir ju inte kul att se på när tåget passerar en Järnvägskorssning om bommarna inte går ner i tid! Så hoppas det finns en bra lösning på detta. En lösning skulle ju kunna vara en längre trigger än den som e nu (på typ 500m eller iallafall längre). Fast det kanske inte funkar så bra om spåret är kurvigt där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Prövade med flera triggers som överlappade varandra, så att bommarna gick ner ett bra tag innan tåget kom. Så på den biten vart jag nöjd. Men det tråkiga var, att öppningen av bommarna blev först efter att tåget hade åkt förbi den sista triggern.
Vad jag önskar, är att bommarna går ner på ca: 2 km avstånd och upp efter ett par hundra meter. För närvarande, så lyckas jag bara med det ena. Antingen att få långt avstånd för att få ner bommarna, med nackdel att bommarna går upp sent eller ställa radien på 500 och få tågen som kommer i 160 knyck att bromsa upp innan övergången och få bommarna att gå ner efter ett par hundra meter efter att tåget har passerat. Jag misstänker, att det är Trainz i sig själv som inte klarar av att läsa en större radie på triggern än 500 meter. För annars, så hade nog MatsS redan ordnat detta eller är det så, att man kan ändra avståndet i configen så att den blir större? Annars så är jag helnöjd med paketet och alla dess varianter. Med lite klurande och en massa tester, så kanske man får det att fungera som man vill. Tack Mats.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2008-08-06 klockan 21:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
Först och främst tack för berömmet. Jag är väldigt nöjd att vi nu ser att det hela fungerar i stort även på andra maskiner än min. Detta är ju mitt första skriptprojekt i Trainz
![]() Nu till problemen. Öppningstriggern lade jag till på slutet och jag ser att den skapar en del bekymmer. Det är inte för inte som det finns två separata spårledningar (triggers) innan och efter övergången i verkligheten. I min version finns ju egentligen bara en även om den kan placeras var man vill med överlappningstekniken. Som det är nu med enbart huvudtriggers fungerar ju det dock som originalövergångarna. På småbanor som mer är likt mj-anläggningar funkar ju dessa alldeles utmärkt. Men då vi kommit så här långt kan vi ju lika gärna göra det ännu mer realistiskt. Det är möjligt att skapa 2 stycken huvudtriggers, tri1 och tr2 exempelvis. En placeras på ena sidan och den andra på andra sidan. Då är det som i verkligheten men det blir lite mer stelbent. En helt annan variant är dock under uppsegling. Svenolov och jag har så smått börjat planera för en hopkoppling av hans större skriptsystem med mitt. Han har en fiffigare metod som bygger på en annan teknik än triggers. Jag funderade på den först men läste att den hade en 1km begränsing den med men tydligen stämmer inte detta. Vi kan kalla metoden för spårsökning. Den bygger på att skriptet har koll på varje separat tåg som går in i spårledningen. Då kan man göra mycket mer finesser om man vill. Men framförallt slipper man att placera ut triggers. Dem får man automatiskt med varje placerad v-signal. Längre framåt finns ju även möjligheten att sjösätta Svenolovs svenska signaler som redan är integrerade med vägskydden. Dock lär allt detta kräva en del omskriptning och framförallt tid. Dessutom är ju TS2009 på väg och det är naturligt att få det att fungera även där. I detta nya projektet skulle jag helst se att alla komponenterna frånsett v-signalen och försignalen skulle hålla bakåtkompatibilitet. Då går det att bygga med det vi har och sen lättare uppgradera då nya systemet är klart. Men det är enbart i startgroparna ännu så vi får se vad som är möjligt. Jag har en v1.1 på gång med uppdaterade bommar. Bland annat kan man ha blinkande ljus på bommarna och detta ställs in för varje bom. Kom gärna med förslag på nya features. |
![]() |
![]() |