Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-19, 19:02   #16
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

För att skjuta på de där script-övningarna så länge som möjligt, kan man ju lika gärna börja på de övriga mesher som kommer krävas
Bifogade bilder
Filtyp: jpg l50redskap.jpg (69.1 KB, 210 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 20:08   #17
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

Nu börjar det vekligen se bra ut, blir det någon diagonalplog också?
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 21:14   #18
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind Visa inlägg
Nu börjar det vekligen se bra ut, blir det någon diagonalplog också?
Inte omöjligt, inte omöjligt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg merredskap.jpg (84.3 KB, 205 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 21:52   #19
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Järnvägar sealpower. Det ser kanon ut.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 21:53   #20
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Oj oj oj! ser fantastiskt bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 19:42   #21
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

Definitivt godkänt, även lyftbommen ser jag. Då är nog vanligaste aggregaten med.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 17:00   #22
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Inga nya uppdateringar tyvärr, men jag jobbar fortfarande på, måhända aningen långsammare då man dessutom har en massa möten som ska genomlidas och projektrapporter som ska skrivas.

Annars så har jag en liten fråga som jag undrar om någon kan svara på.
Kan man ha en attachment-point på en attached mesh så att en tredje mesh kan sättas på denna attachment-point oberoende av hur den andra meshen ser ut?

Tydliggörande exempel: Jag tänkte mig att den främre delen av traktorn skulle vara objektets huvudmesh varapå lastaren fästs fast på en attachment-point. Lastaren i sin tur har två attachment-points en för infästning vid fronten och en vid redskapsfästet. Tanken med detta är så att man endast behöver ha 5 mesher för lastaren (planläge, framtiltat, planläge flakhöjd, upplyft och skoptömning) och en mesh för varje redskap istället för att behöva tillverka 5 mesher för varje redskap + lastare. Är detta möjligt eller är det så mycket extra jobb att det blir enklare att göra 30 separata mesher?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 19:02   #23
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det finns ett antal positioneringsbara skoveljulsgrävare typ brunkolsgruva på dls. Det kan vara intressant att titta på hur de är gjorda men jag är osäker på om de har attchments på attachments.

Ett alternativ till flera mesher är väll annars en animerad där man helt enkelt väljer frame.

För övrigt tycker jag att det är kul att fler har get sig på anläggningsmaskiner och ser fram emot denna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:44   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Inga nya uppdateringar tyvärr, men jag jobbar fortfarande på, måhända aningen långsammare då man dessutom har en massa möten som ska genomlidas och projektrapporter som ska skrivas.

Annars så har jag en liten fråga som jag undrar om någon kan svara på.
Kan man ha en attachment-point på en attached mesh så att en tredje mesh kan sättas på denna attachment-point oberoende av hur den andra meshen ser ut?

Tydliggörande exempel: Jag tänkte mig att den främre delen av traktorn skulle vara objektets huvudmesh varapå lastaren fästs fast på en attachment-point. Lastaren i sin tur har två attachment-points en för infästning vid fronten och en vid redskapsfästet. Tanken med detta är så att man endast behöver ha 5 mesher för lastaren (planläge, framtiltat, planläge flakhöjd, upplyft och skoptömning) och en mesh för varje redskap istället för att behöva tillverka 5 mesher för varje redskap + lastare. Är detta möjligt eller är det så mycket extra jobb att det blir enklare att göra 30 separata mesher?
Sealpower,
om du specar lite bättre kan jag nog hjälpa till. Man kan ju ha rörliga attacmentpoints som rör sig men en animering t.ex. där man fäster olika mesher. Jag är helt rudis på moderna lastare men jag är hyfsad på animeringar och kopplingen mellan animering och mesh!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 22:51   #25
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Det lät rätt intressant det där med animation och scriptade frames. Själv är jag inte helt bortkommen när det gäller animeringar så det löser sig nog, men tack ändå lan. Scriptningen däremot är väl den bit man faller kort på, är det någon som vet av något objekt som använder denna teknik som man kan titta närmare på?

Är det då även möjligt att ha två animationer som verkar på samma objekt samtidigt? Funderade på att göra något liknande på bakändan av maskinen så att man stegvis kan välja styrutslag
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 17:33   #26
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard Back on track

Beklagar dröjsmålet, det har varit mycket på sistone men detta projekt ska jag banne mig slutföra.

Sådärja... har officiellt beslutat att jag skiter i allt vad scriptning heter och kör på ett antal separata modeller med ett gemensamt texturarkiv istället.

Varianten med pallgafflar är mer eller mindre klar och hela alltet förväntas vara färdigt innan nyår.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hjullastare.jpg (54.4 KB, 63 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 19:17   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Det går att lösa!?

Korvtiger och jag har genomlidet en höst med mycket utbytbara mesher som kan väljas via properyrutan. Din (h)jullastare verkar som gjord för detta. Även texture replacement ingår. Jag gör en basmodell (t.ex TOR V) och ett antal mesher för fendrar, måsar, flaggor och flaggspel, som Korvtiger sedan skriptar. Dessa kan man sedan välja propertyrutan. "Scenery Dressin" har ännu mer sådant och dessutom valbar textur. Studera dom och deras skript så klarnar nog en del. Det är visserligen långt bortom min och Korvtigers händelsehorisont men vi hjälper naturligtvis till om vi kan med sådana välgjorda modeller som dina.

God (H)jul och "lasta" inte för mycket!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 19:49   #28
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard Rost och annat kul

Tack för tipset lan, om jag hinner ska jag titta närmare på det, men det ser lite halvdåligt ut med tidschemat just nu. Borde hinna färdigt med själva modellen men vet inte hur mycket tid jag har över för experimenterande.

För övrigt så är den tandade jordskopan klar...
Den är inte vacker, men det är ju det som är meningen
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tandskopa2.jpg (49.6 KB, 51 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 20:25   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker den tandade skopan ser väldigt bra ut, men vänta tills Ekan satt "tänderna" i den så kommer den att se ut som lerklump ;-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 20:31   #30
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Läckert!!!!

Sealpower,
din hjullastare är så läcker att den förtjänar att bli en egen "traincar" som går på räls. Men, men 2012 är ju ännu inte här, men snart!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009