Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-24, 22:23   #16
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jo det är Marias pass.

Har skickat dig en fil där 4 tåg finns (fick mejladressen från detta forum)
Koltåg lastat och olastat (samma vagnar som testerna)
containertåg lastat och olastat.
Samtliga dessa tåg startar typ 5 km öster Cutbank
tåget står i 1% uppför sedan planar det ut sedan 8 promille utför mot Cutbank
Filmen i mitt första inlägg är även i samma backe.

Sedan har du fått ett tåg som jag tyckte rullade lättast.
Hade 70 mph i slutet på backen

Ska bli mycket intressant vad du får för resultat. Det är kanske min dator som är konstig... (men han på filmen hade ju problem även han)

Ps Intressant att du tycker Rc lok är gamla ,för pappa var det Ma Dm Hg etc Rc lok och speciellt Rc5 när de kom det var det nya DS

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-24 klockan 22:26.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 00:54   #17
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Till purche som ska testa tåg rullning i nerförsbacke

Info tåget är lastat koltåg 50 vagnar 7400 ton med två lok 1,25 hk/ton

Testade det det lastade koltåget nu ikväll (du har samma tåg).
Skulle vilja att du gjorde likadant som jag gör för att verifiera testet (möjligt att det blir annorlunda om man har varit på andra grejer i railworks innan man gör testet)
1: Jag startade railworks gick direkt till drive och free room där ligger de 5 aktiviteterna som jag skickat med (om jag gjorde rätt)
(du måste naturligtvis packa upp dem).

2: Jag körde uppför backen (1%)och när hela tåget var i nerförsbacken (ned mot cutbank 8 promille) bromsade jag ned tåget så jag hade jag 1-2 mph

3: Tåget tappade då fart,så jag körde med loket upp till 10 mph och drog av motorkraften då lät jag tåget vara och efter ca 5 minuter så stod det stilla!

4: körde sedan med max motor (100%) och fick upp bara ca 40 mph i slutet på backen

5: backade då tillbaka mot startpunkten ,jag körde då 33 mph med bara 38% mot motorkraft?
Men såg senare i testet att körde man framåt så blev det nog rätt (i 10 promille orkade loket 25 mph 100% motor) men kör man baklänges så blir det nog fel (men det kan jag stå ut med)

PS i testerna igår så backade jag tillbaka till slutläget DS

6: Testade igen i nerförsbacken 8 promille och tåget tappade fart igen.
info testade tåget i lutning 10 promille, så var hastigheten nästan konstant (en liten ökning var det)

Så detta är ju inte bra, men kör man tåget olastat så kommer det nog att vara okey tror jag (har inte testat ikväll, men igår så blev det rätt för mig)

Men det är ganska konstigt för ibland så ökar tåget fast dåligt (igår) och idag så tappar tåget hastighet.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 18:54   #18
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hej Pursche
Mitt brev studsade tillbaka så det kom nog aldrig till dig.
Men länken här under kan du använda
Där ligger de 5 tågen.

Koltåg lastat och olastat 50 kolvagnar två lok (det lastade rullar inte i 8 promilles backen men det gör det olastade "för mig")
Enda skillnaden mellan tågen är att jag har lastat kolvagnarna i scenario editorn genom att markera vagnen och i höger fält markerar vagnen så den har blivit lastad.

Containertåg lastat och olastat 40 vagnar och två lok (samma rullnings egenskaper som för koltåget men mindre extremt tror jag)
samma här det är samma tåg men jag har lastat vagnarna i scenario editorn

Samt ett vanligt tåg från shelby (det rullade lättast)

Alla som vill kan hämta denna fil (Men det krävs Marias pass på datorn)
Man får använda Utilities.exe (som ligger i railworks katalogen
(C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\railworks)
Sedan package manager tryck install leta upp filen som du laddat upp och installera.
Starta railworks gå direkt till drive och free room och marias pass där ligger de 5 aktiviteterna som jag skickat med

Skriv här vad ni får för resultat. Titta i de föregående inläggen för mer info

Länk fil


Filen ligger hos Google drive, men det borde gå bra att hämta den.
Annars skriv mail adress till mig så skickar jag den vanligt.

PS För mig har de senaste testerna stämt dvs det lastade koltåget rullar inte i 8 promille (men gör det i 10 promilles backe)
Men det olastade koltåget rullar på som bara den från 0 mph till 53 mph slutet på den långa backen DS


Ny info 20:00
Gjorde ett test med 3 fasta lastade vagnar och 5 graincars (man ha dem lastade som olastade).
I testet var de sista 5 graincars lastade
Jag körde i 8 promilles backen (först ren ren start av railworks före testet, verkar som man får de konstigaste resultaten då)
Då bromsade tåget av sig själv (dvs rullade dåligt) då kopplade jag av de 5 graincars och behöll de 3 fasta vagnarna. Tåget började då att accelera.

Så mycket tyder ju på att det har med de vagnar som man kan lasta, då uppstår problemet dvs att de rullar tungt i nerförsbackar....

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-25 klockan 20:21.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 01:08   #19
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jag har kollat på coal_hopper.bin för att se om man kunde se
hur det verkar vara löst med friktion luftmotstånd etc
Här under har jag tagit ut några värden som verkar vara intressanta

Vill man se på hela filen klicka på länken
Hela filen med info om kolvagnens egenskaper

<Mass d:type="sFloat32" dprecision="string" ]d:alt_encoding="6666666666663B40">27.4</Mass>
Tolkar detta att vagnen väger tom 27,4 ton


<DragCoefficient dtype="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="0000000000001040">4</DragCoefficient>
Jag tolkar detta att luftmotståndet är 4
Läste på uk forum att ska man få vagnen att rulla bra tex vid växling ska man sätta detta värde nära 0 Länk ] Länk

<RollingFrictionCoefficient dtype="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="FCA9F1D24D62503F">0.001</RollingFrictionCoefficient>
Standard friktionsvärde spår ?

<DryFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000E03F">0.5</DryFriction>
<WetFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000D03F">0.25</WetFriction>
<SnowFriction d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="333333333333C33F">0.15</SnowFriction>
<SandFrictionMultiplier d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="CDCCCCCCCCCCF43F">1.3</SandFrictionMultiplier>
Dessa värden spelar nog ingen roll om det är en vagn men för lok är det nog viktigt (slirnings benägenhet i olika väderlek)

[color="Blue"]<MaxComfortableAcceleration d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="000000000000FC3F">1.75</MaxComfortableAcceleration>
Vad detta är har jag ingen aning (max acceleration per tidsenhet ?)

Cargocomponent (Rubrik)
Triggerbox (ska man tolka detta att raden under (capacity) aktiveras då man lastar vagnen)
</TriggerBox><Capacity d:type="sFloat32" dprecision="string" d:alt_encoding="0000000000005E40">120</Capacity>
<BulkFreightType d:type="cDeltaString">BulkFreight</BulkFreightType>
Läste på Uk forum att vagnen ska lägga ihop mass och cargocomponent för att få en en vikt på vagnen då i Ton Länk

Om man ska ändra något av detta, räcker det då att man ändrar 27,4 till tex 80 (80 ton) eller måste man ändra den andra siffrorna "6666666666663B40"
Hexadecimalt

Men är osäker hur man ska tolka värdena är det Mass än 27,4 ton + 120 =147.4 ton ?
Om det är så är det ju inte helt fel. Har läst att de väger ca 140 ton en kolvagn.

Men då vad som gör att vagnarna rullar dåligt kan man ju undra för det som händer är tåget får mycket mer rullmotstånd när man lastar vagnarna.



10:20 Info till Purshes inlägg
Jag kör mycket amerikanskt material och har upplevt att tågen inte beter sig som tåg ska göra. Så jag har varit jätte le denna simulator pga detta.
Ofta har nog vagnarna varit lastade för mig när jag kör tåg.
Som vi nu bevisat i många tester så beter sig vagnen tvärsemot vad den borde. Ju tyngre vagn så borde den rulla lättare om inte luftmotståndet är större än rullenergin.

Jag tror att du har helt rätt i blueprinten att det är något fel i den och inte i railworks programmet. Om inte det har med lastningen av vagnen att göra
De vagnar du Purshe använder kanske inte man kan lasta på.


Hoppas vi hittar någon lösning på detta annars kan man ju alltid leta upp vagnar som beter sig bra.

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-26 klockan 10:33.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 10:19   #20
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Du har rätt tror jag. Det verkar som om de amerikanska vagnarna rullar sämre när de är lastade jämfört med olastade vagnar. jag fick i stort sett samma resultat på min gamla laptop. Jag vill hävda att vagnarna skall rulla bättre desto tyngre de är i backarna.

MEN........ för mig som kör ångloksdragna tåg på engelska gamla banor känner inte att jag har detta problem alls. De gamla vagnarna rullar i princip som de skall. Detta borde bero på hur man gjort blueprinten och inte hur railworks räknar ut saker för då skulle vi ha samma problem jämt.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-08-01, 22:52   #21
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Har grävt vidare i detta fall.

Det jag hittat är vagnar som man inte kan lasta i scenario editorn har inget problem men de vagnar man kan lasta har problem när man lastar dem.

När man lastar dem så rullar tåget för lätt uppför och för tungt i nerförs backarna.


Ex northfolk southern coal district
scenario monumental part 1 (start vid baile gruvan)
100 lastade Kol wagnar och två lok es44 (tog bort loken längst bak)
14000 Us ton och två es44 lok (0,64 hp per ton)
första uppförsbacken är på 10 promille uppför

Jag kunde köra i 21 mph (38 km/h) ändå fast jag har
14000 ton tåg på två lok.
38 km/h????????????


Sedan är det 13 promille nerför och jag behövde knappt bromsa alls

Har testat att det är så här på flera vagnar som man kan lasta

Det verkar som Capacity raden inte innebär att gravity ändras (dvs att vagnen blir tyngre)
utan det som verkar hända är att det blir mer friktion på tåget.

Men de vagnar som man inte kan lasta har inte detta problem eller en vagn som inte är lastad

Resistance rail wagon = Rolling Friction Coefficient (0,001 train) * Gravity * Mass + Velocity2 * 0.5 * Drag Coefficient (air resistance)* Air Density

Men jag har hittat en väg förbi problemet men det är lite jobb omkring det.

Jag öppnar bin filen för den aktuella vagnen "Coal_Gondola_G113.bin"
i RW tools (men först måste man zippa upp Ap filen)

Leta upp denna rad
<Capacity d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000005E40" drecision="string">120</Capacity>
Ändra 120 till 1 (kom ihåg 120) (om man sätter en 0 här så syns ingen last på vagnen)

Leta upp denna rad
<Mass d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000006066663B40" drecision="string">27.4</Mass>
Ändra 27,4 till 147.4 (27.4+120)

Kolla denna rad
<RollingFrictionCoefficient d:type="sFloat32" d:alt_encoding="000000E04D62503F" drecision="string">0.0005</RollingFrictionCoefficient>
Det ska vara mellan 0.0002 till 0.0010 järnvägs hjul mot räls.

När jag testade samma tåg med de nya inställningarna
Så rullade tåget i uppförsbacken 6 mph (11 km/h) istället för 38 km/h förut (med 3 lok 18 km/h)

Nerförsbacken så rullar det mycket lätt man får bromsa hela tiden.
skulle tro att det räcker med 3-4 promille att tåget ska rulla själv utan lok kraft.

Nu äntligen så rullar tågen som de ska.
De går tungt uppför och rullar lätt i utförsbackarna


Men det finns en stor nackdel. Nu är vagnen alltid lastad även fast en är olastad i scenario editorn.
Så man får nu ha 2 bin filer. En för lastad och en för olastad (den gamla kan man använda)

Man kan behöva att ändra bromsarna på vagnarna efter förändringen.
Jag tycker de tog alldeles för hårt så jag ändrade i raden

<MaxForcePercentOfVehicleWeight d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000805140" drecision="string">70</MaxForcePercentOfVehicleWeight>
jag ändrade den till 30 men man kan testa ut detta själv.

Har skrivit om det här i trainsim.com forumet och i
http://steamcommunity.com/app/24010/discussions/3/

Så nu hoppas jag att Dovetail får reda på detta och fixar detta problem.
Har mailat dem tidigare men det händer inget.

Jag vill att denna simulator ska bete sig som en tåg simulator för annars är det inte lönt för mig att köra på den. Jag ledsnar ganska fort när tågen beter sig som bilar.

Senast redigerad av jorgen3 den 2014-08-01 klockan 22:56.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009