Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-01, 11:43   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 793
Thumbs up

Hej!
Jag måste säga du, Mazz har gjort otroligt snyggt jobb vilket påverkade Hawk intressera sig för RS. Det påverkade mig också. Jag har ju kvar att göra med Trollhattan_2 och vet inte när den blir klar.
Jag skulle vilja att RS ha på svenska språket installerat, så att det blir lättare för mig att bygga rutt. Annars får det vara.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 11:56   #17
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Jaha, nu känns det väldigt nära att kapitulera och skaffa sig RS

Kan vi få ut Tjalles gantry oxå så börjar det ju bli riktigt intressant.

En fråga (ursäkta om det är lite OT i denna tråd): Kan man ändra texturer i RS-objekt på liknande sätt som i MSTS? Går det att använda andra spårtexturer, de där färglösa ljusgråa är ju riktigt fula.
Spårtexturer går att använda andra men det går till på annat sätt än i MSTS, det är inte bara att byta ut texturen.

Svensk luftledning är på gång från samma källa som svenska signaler och den håller hög klass.

Inspirerad av Mazz kommer jag dessutom att lägga upp lite svenska stugor som främst är avsedda som bakgrundsobjekt.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 12:02   #18
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mazz och KMW - Har bara denna passande symbolen till er!
Ser fram emot ett svenskt RS
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 00:07   #19
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack för alla glada kommentarer... Ni tar då i...

Nåja, ibland går det ju inte riktigt som man tänker sig... Huskroppens ytterflyglar får för sig att sina normaler är inåt... Fast det är utåt i 3D-miljön... Nåväl, säkert nån tankevurpa nånstans, det är nog bara nyttigt att det strular lite... eller så...

Lanthusen som nu är upplagda på Banbyggarna, har dels en liten egenhet som jag inte löst än, i en speciell vinkel så är det så som att lod-beräkningen får flipp och släcker taket... Nu vet ni om det iallafall. Ska försöka lösa det framåt, så det kommer en uppdatering senare. Till den uppdateringen kommer jag även byta ut shadern så att det blir bättre skuggningar på husen dessutom. Men, detta åverkar inte att använda husen, när uppdateringen kommer är det bara och installera dessa, så är det frid sedan.

I bakgrunden är några av Anders hus, som han la upp häromdan... Toppen helt enkelt!

Inspirerad av den goda stämmning så fortsätter jag nu och vrider till normalerna på det här huset. Alvesta står nog på tur därefter.

Btw, Hawk hur går det med hårddisken?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nizze.jpg (101.7 KB, 178 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 00:12   #20
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Förutom hålet så Ser härligt ut, installerade om RS nyss med dess krångliga updates om man inte läser ordentligt. Ska se om man vågar sig på lite ruttbyggande också.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 06:42   #21
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Basse
Förutom hålet så Ser härligt ut, installerade om RS nyss med dess krångliga updates om man inte läser ordentligt. Ska se om man vågar sig på lite ruttbyggande också.

Va menar du med krångliga updates, är det nått men bör känna till innan man installerar KRS?
Jag skall snart köpa en stor disk, så ja kan ha bara till KRS, tänkte jag.

Men ja vill ju inte att de ska krångla!!!!
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 09:16   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk

Va menar du med krångliga updates, är det nått men bör känna till innan man installerar KRS?
Jag skall snart köpa en stor disk, så ja kan ha bara till KRS, tänkte jag.

Men ja vill ju inte att de ska krångla!!!!
De uppdateringar man ska göra (Mk1 - Mk2) finns en liten grej man måste göra... Vi som inte har engelska som vårt standardspråk i datorn, måste efter att Mk1 är installerad, gå in i options och ställa om språket till engelska INNAN man installerar Mk2. Annars är det inget som är krångligt. Dev tools tar man sist av allt.

Allt finns att hämta på RSD sida, man måste vara registrerad och inloggad.

Så gången är följande:

- Installera RS
- Installera Mk1
- Gå in i options, ställ om språket till engelska
- Installera Mk2
- Installera Dev tools

- Kanske vill man ha dokumentationen oxå, då installerar man den.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:04   #23
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Talking ny superstor disk


Härligt Mazz
"Btw, Hawk hur går det med hårddisken? "

Har beställt en ny superstor disk nu från datorbutiken 1,5 Tb för 1399:- 5 års garanti, det blir billiga Mb......

http://www.datorbutiken.com/default....roduct=4303356

Ångrar att ja inte beställde två på en gång, men de va för sent, ordern va redan skickad
Sånt där "gammalt skrot" på 250 Gb får man plocka bort. i brist på sata-anslutningar på mobo, ja har bara 4

ps
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=333535
av Gling
Har bara gott att säga om denna hårddisk. ENORM till att börja med, 1397GB får jag ut. Tyst och snabb. Med den senaste firmwaren SD1A så slipper man oroa sig över de tidigare frysningsproblemen som du kan läsa om här. Rekommenderas!
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-02-04 klockan 12:19.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:12   #24
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk

Härligt Mazz
"Btw, Hawk hur går det med hårddisken? "

Har beställt en ny superstor disk nu från datorbutiken 1,5 Tb för 1399:- 5 års garanti, det blir billiga Mb......

http://www.datorbutiken.com/default....roduct=4303356

Ångrar att ja inte beställde två på en gång, men de va för sent, ordern va redan skickad
Sånt där "gammalt skrot" på 250 Gb får man plocka bort. i brist på sata-anslutningar på mobo, ja har bara 4
Cheeses... Här sitter man med en HD som är pinsamt liten, den vill jag inte ens prata om...

Hur många o långa rutter planerar du? Låter som om man får lägga på ett extra kol o bygga saker att fylla på i rutter med...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-02-04 klockan 12:14.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:31   #25
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Cheeses... Här sitter man med en HD som är pinsamt liten, den vill jag inte ens prata om...

Hur många o långa rutter planerar du? Låter som om man får lägga på ett extra kol o bygga saker att fylla på i rutter med...
Hehe
Ja, helt klart påverkar tillgången på Svenskt materiel väldigt mycket för att man ska få upp ångan, både lok och hus träd mm.
Men INGEN skall känna sej stressad bara för att "jag" köpt en stor disk , den blir bra till lite annat oxå. Det kommer säkert "många" nya byggare som säkert är bättre än jag

Låt ta den tid de tar, de ska va roligt, inget tvång.....

Mitt MSTS har jag på en 320Gb disk, och där e bara 40 Gb ledigt, så de hade inte vatt nån större hitt att lägga in KRS där oxå, den går ju knappt å defragga....


ps
fick "köpnojja", har beställt och betalat för cayon Pass nu oxå, trots att jag inte ens lagt in KRS i datorn...ska de va, så ska d va...



såg den här bilden på usa-forumet!! F7



Och gratis va den oxå!
http://krs.gaurc.us/downloads/locomotives/index.html



__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-02-04 klockan 13:09.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:44   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 793
Standard


Vad roliga ni är!
Blir det snabbare med större HD?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:59   #27
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Totte

Vad roliga ni är!
Blir det snabbare med större HD?
HaHaHaHa

Nä men roligare, man slipper snåla med objekten......
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:06   #28
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Jag installerade bara allt i ett svep, utan att läsa något som skulle behöva fixas innan. Så blev fel 2ggr i rad innan jag läste att man behövde ställa om lite i options för att det skulle fungera, inte så krångligt egentligen, bara att jag blev lite less när det inte fungerade de två första gångerna
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:46   #29
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fasen, nu blev man riktigt sugen på KRS igen. Bra jobbat Mazz! Första gången jag testa det, så vart jag bara besviken...fast då fann ju inga svenska objekt heller...

En fråga: När man ställt om till engelska i options och sen installerat Mk2, kan man ställa tillbaka sen?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 02:37   #30
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Tack!

Sala va det ja...



Och Sala blev det.
Snyggt jobbat Mats!

Jag vill ju inte vara sämre jag, så de senaste dagarna har jag jobbat med ett av mina godsmagasin. Tyvärr så är dom byggda i Gmax och, om jag ska vara ärlig, inte så välbyggda. Det enda rätta var helt enkelt att bygga upp det igen, denna gång i 3D Canvas.

Jag har fortfarande lite delar kvar att göra (fönster och lastkajer samt skuggor), men jag var bara tvungen att försöka mig på att få in det i RS. Det gick betydligt lättare än vad jag hade väntat mig måste jag säga. Det är absolut inte värt en egen tråd, men jag hoppas att det går bra med en liten post i din.

mvh .... Mats
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Godsmagasin RS.jpg (215.6 KB, 136 visningar)
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009