Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-16, 08:53   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mitt intresse för Gotthard-banan ...

grundar sig i att jag åkt den ett antal gånger. Under arbetet med de schweiziska loken och vagnarna har jag samlat lite bilder från nätet som jag lagt i min dropbox här:

https://dl.dropbox.com/u/15059045/Krokodil.rar

Gotthardbanan byggdes 1872-1882 ledd av schweiziska ingenjörer och med 15000 fattiga italienska "gästarbetare" som rallare. Banan har 5 s.k. spiraler för att övervinna höjdskillnaderna och en 15 km lång tunnel. Totala höjdskillnaden är över 1000 m. Tunneln börjar i Göttchen i Schweiz och slutar i Airolo i Italien. Banan förbinder Zürich med Milano.

177 arbetare dog vid bygget av tunneln och 113 vid bygget av linjen.

Banan har på senare tid blivit en stoppkloss för den alltmer hektiska trafiken (precis som Båstadbanan över Hallansåsen) så nu byggs en 57 km lång tunnel och en bana djupt under alperna (den s.k. "Base Tunnel"). Spikrak och med sth 250 kph, och utan stigningar. Den beräknas vara klar 2018 ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-12-16 klockan 08:55.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 09:05   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking Om att rida på en krokodil

När man sätter ut krokodilen i Surveyor sätter man ut en main unit och 2 drive units i vardera änden, sedan får man rotera den ena drive uniten.

1. de reglage i hytten som heter switch# och lever# har ingen funktion (ännu).

2. Skriptfelet (HandleLamps) är inte kritiskt men beror på att jag använt Xoa7s hyttskript som bas, och jag är inte skriptkunnig nog att fixa det.

3. Avbländningen innifrån hytten fungerar ej pga att hytten sitter i mittdelen som inga lampor har men om man hoppar ur hytten, väljer främre drivenheten och trycker Shift_L kan man blända av.

Dessa tre saker kanske Svenolov och jag hinner fixa till öppnandet av Base Tunnel 2018
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 20:19   #18
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard En kurvig sak

Ja, kurvtagningsförmågan är radikalt bättre för Lans Krokodil än för Aurans gamla stela pinne... Se bifogade bild! Fast den här 15 m-radiekurvan var lite väl tajt t.o.m. för den smidiga Krokodil du gjort, Lan...

Tack för ett fint tillskott till Trainz lokflora, denna klassiker har sin givna plats i varje märklinists virtuella lokstall! (Ska köra den på min tyska bana när ingen ser... )

Ett par noteringar:
- Det ska väl egentligen vara smalare strömavtagare à la schweziskt stuk? Som på din fina Re 4/4.
- Löphjulen och plogarna går i varandra, är lite störande på ett i övrigt fint lok.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Krokodil.jpg (237.1 KB, 102 visningar)
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-16, 20:45   #19
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Erafjel

skall kolla upp plogar och montera Re-panton istället. Sedan ser man ju rätt in i hytten vid dessa små orealistiska kurvradier, skall maska av detta med en svart yta på hyttdelen.

Jag gör sådant efterhand och väntar på fler anmärkningar innan jag laddar upp en uppdatering.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 00:42   #20
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard Glipor...

Kurvglipan stör mig inte eftersom den bara uppträder vid alltför snäva kurvor som inte finns i verkligheten. Jag har provat med 150 m radie (som kanske är den snävaste radie en Krokodil kan tänkas klara i verkligheten?) och det går bra.

Däremot har jag råkat på ett annat problem med kopplingen mellan enheterna - se bild. Rätt vad det är när jag startar Trainz, så har jag glipor som på bilden, även på en raksträcka. Om jag installerar om loket försvinner de, men dyker upp igen efter några körningar. Hoppas det går att åtgärda - om det nu är loket det beror på, eller om det är någon konstig inställning jag har... Ska nämna att det är TS12 jag kör.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Krokoglipa.jpg (237.8 KB, 96 visningar)
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 01:11   #21
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
Kurvglipan stör mig inte eftersom den bara uppträder vid alltför snäva kurvor som inte finns i verkligheten. Jag har provat med 150 m radie (som kanske är den snävaste radie en Krokodil kan tänkas klara i verkligheten?) och det går bra.

Däremot har jag råkat på ett annat problem med kopplingen mellan enheterna - se bild. Rätt vad det är när jag startar Trainz, så har jag glipor som på bilden, även på en raksträcka. Om jag installerar om loket försvinner de, men dyker upp igen efter några körningar. Hoppas det går att åtgärda - om det nu är loket det beror på, eller om det är någon konstig inställning jag har... Ska nämna att det är TS12 jag kör.
Jag tänkte precis beskriva samma problem. fast jag kör med TS10
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 08:28   #22
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det var skumt? Det händer ibland med STL-koppel men det finns ju inget mellan delarna, bara i framändarna på drivenheten. Har inte råkat ut för detta själv, men skall kolla upp det!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 09:49   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Public Beta version 2

Public Beta betyder att alla som vill får vara med och komma med synpunkter. Just nu tycks endast två bry sig, Erafjel och Rely.
Ju fler som deltar desto större är chansen att Krokodilen blir så bra det går! Som ensam byggare är jag beroende av ER

I Main Unit är nu taggar tillagda för max-coupler-gap (kolla om ni kan framkalla felet med koppelavståndet nu?).

Båda enheterna har nu svarta ytor fram resp. bak. Plogarna är framflyttade och nya "schweiziska" pantografer tillverkade. Motorhuvarna är bättre texturerade m.m.

Återkom gärna med vad ni tycker!!!

Edit: Flyttat om a.lim-punkterna. Testa om detta hjälper?
Bifogade filer
Filtyp: cdp Ce 68 Krokodil Pantograph.cdp (103.9 KB, 83 visningar)
Filtyp: cdp Ce68 Krokodil Drive unit.cdp (712.2 KB, 74 visningar)
Filtyp: cdp Ce68 Krokodil Main Unit.cdp (3.18 MB, 74 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-12-17 klockan 18:33. Anledning: Flyttat lim-punkterna!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 16:35   #24
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Strömavtagare
Plogarna
Glipan mellan enheterna

Glipan mellan driv- och huvudenheterna dyker envist upp när jag öppnar Driver i Trainz 2:a gången (d.v.s. 1:a körningen finns den inte där, men när jag avslutar en körsession och öppnar en ny, så är den där...). Samma beteende som förut, alltså. Lika stor glipa också. (Annars ser det bra ut med den svarta ytan i hyttdelen när det blir en lite mindre glipa i tvära kurvor.)

Har annars provat alla reglage i hytten, funkar som väntat (förutom halvljus då, som du ju påpekat). Alla knappar utom de två nedersta utan funktion eller har jag missat något? Handbromsveven ser jag inte heller någon effekt av.
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 17:17   #25
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag får inte detta fel hur många gånger jag än hoppar in/ut i Driver?

Har ni Compability Mode ikryssat ? kan möjligen vara det????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 18:01   #26
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Nej, finns ingen compatibility mode i TS12...
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 18:35   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erafjel Visa inlägg
Nej, finns ingen compatibility mode i TS12...
Har flyttat a.lim-punkterna. Ladda ned båda enheterna i post #23 igen och testa. Förmodligen hjälper inte det men man vet aldrig!?

Sen vore det ju bra om fler hör av sig och talar om om dom har detta problem eller ej och vilken version av Trainz de kör!!!!!!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-12-17 klockan 18:44.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 19:14   #28
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu har jag inga problem. Jag har TS10.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 19:47   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Nu har jag inga problem. Jag har TS10.
Tack Rely,
detta kan vara ett TS2012-problem. Vore bra att höra fler "rapporter" !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 19:54   #30
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Första versionen, som du la upp den femtonde i Downloads. Den har jag inte kollat efter glappet som uppstår.

Den du lade upp för nedladdning vid 9:49 har jag testat.

Gått ut och in, ca:10 gånger och har inte sett något glapp på 8 utsatta krokodiler.

Den senaste versionen från 18:35 har jag inte laddat hem än.

Testat i TS2010 uppdaterat till 44088 med Compability Mode ikryssat.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009