Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-27, 22:53   #1516
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
Nothing else?

I tried 2004 again and it opens the doors but doesnt close them. Anyone with 2004 can confirm if they get the same thing?
I just tried and i got the same problem, the doors sounds to be open but they're not and the middlewaggons doors is missing, and when i tried the wiper it was screwed up, it never stops wiping and i did set the button to zero again.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 23:11   #1517
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

TRS2004: I don't have the door problem (except the white color) but I have my own components installed, so it's possible they affect the behavior. I'll make a clean install without anything else and try again.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-05-27 klockan 23:13.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-28, 00:34   #1518
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
TRS2004: I don't have the door problem (except the white color) but I have my own components installed, so it's possible they affect the behavior. I'll make a clean install without anything else and try again.
David, jag vet att du behärskar det svenska språket bra, så jag fortsätter på svenska...

Det är ett problem med dörrarna i TRS2004. Jag förmodar att du inte har gjort några ändringar i skripten (de fungerar ju i TS2009), men däremot i animationsfilerna. Right? Det blir (mycket) svårt att göra en modell som passar både till TRS2004/06 och TS2009. Skripten kommer att fungera om du inte ändrar dessa men... ju mer du utvecklar modellen för TS2009 så kommer du till en punkt där du måste ta ett beslut. Tro mej, jag har erfarit detta de senaste månaderna.

Det finns en version som du redan har gjort, som fungerar i TRS2004/06 och som alla är nöjda med. Detta ska du vara stolt över.

Så mitt förslag är att du bygger en modell för TS2009 och utnyttjar alla fördelar som TS2009 har. Du tar på dig för mycket jobb annars och dessutom leder det bara till kompromisser.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-28, 02:34   #1519
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Tack svenolov. Ja, det var nånting jag hade på min minne dem senaste dagarna. Det är klart att det är hellvete att göra en version av c20 som fungerar med alla version av TRS.

2004 blir gammalt nu så jag tror att jag ska inte "support" denna version ännu längre, specielt med dörrarna som har problem _igen_.... (the doors has got to have been the most annoying part of this project).

Att bara göra en 2009 version skulle vara mycket lättare för mig. hmm.

(på ett annat ämne, det finns en bugg med vindrutetorken, jag tror att jag har glömt .evt filen när jag omgjort den. Lätt att fixa).

(btw, när jag skriver på engelska, det är för jag har problem att hitta rätt ord / har inte tid att översätta men, för det mesta, jag kan läsa svenska utan problem, så ni kan svara på svenska).
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-28, 03:39   #1520
SVoyager
Medlem

Standard

Har fixat vindrutetorkaren. (felet vad det jag trodde. Hade glömt att exportera .evt fil. Filen säger till skripten att den måste stoppa animationen ;-) ).

Tack sparkfot!

edit: Har fixat vita dörrar på M delen. (the problem was related to a missing texture file. With the new exporter that i use on 3dsmax, one of the things that I have to do is to specify the type of materials that I use (before, TRS was "guessing" the type of material from what the wiki on trainzdev says). The new reflection effect is from one of those, however I had forgotten to add the actual reflective texture on the M unit, I had done it right on the AB part but forgot it on the M unit. Now, since it is required to force the material type, TS2009 could handle the missing texture and just not process the reflection (but processed the rest), however 2004/2006/tc couldnt deal with that and did their stuff. 2004, just removed the problematic material (wich included only the outside of the door, wich is why we could see only the door from the inside) and 2006/tc, instead of removing it, displayed it but without any textures (the white doors).

All that to say its fixed. ;-)

Now, the textureless exterior of the cab might be interresting. More on that later

edit2: Buggen med vita hytten är fixat. Min bild ändring program sparar .bmp filar på 32bits by default. 32bits med 2004/2006/TC fungerar inte..... (måste ha glömt att spara filen på 24 bits). Har sparat filen på 24bits nu och buggen är fixat.... TS2009 supports 32bits texture files, that explains why it worked in 2009 and not the others. Det var lätt.

Dörrar skripten nu.

edit3: har fixat buggen med dörrarna. Fixen är inte perfekt men det fungerar. I removed the restrictions on the buttons to open or close the doors in 2004 only. Those restrictions was to prevent the closing of the doors before they had opened or other things. So restrictions removed means that the doors can close even if the script thinks they are not fully opened (wich is what happens in 2004). Potential for screwing the synch of the doors is there, be careful, wait till the doors are fully opened before closing them again!!

When the animation of the doors execute, there is an event file linked to it that sends messages to the script at specific times during the animation. The problem is, in 2004, as soon as you start the animation, 2004 goes crazy and sends all the event messages in one shot (creating havok in the script as it thinks the doors opened, closed, are opening or are closing, all in less than a second, yippie...). So, since there is this free for all, i made it so that i ignore all the messages but made it so I could still make the animations work anyway. Now since I changed a little how the animations are working, it created problems. Removing the restriction on the buttons is a way to fix this somewhat. Not perfect tho but i think will be good enough and im strongly thinking about removing all the workarounds on the script to clean it up a little and call it a 2006 + only version.

Förlåt med englska, men det var en lång post och det är sent, sleepy.

Senast redigerad av SVoyager den 2009-05-28 klockan 07:30.
Gammal 2009-05-28, 06:47   #1521
SVoyager
Medlem

Standard

ignore. I typed too much

Senast redigerad av SVoyager den 2009-05-28 klockan 07:21.
Gammal 2009-05-28, 11:40   #1522
Sparkfot
Medlem

Standard

Lite ot men nu är iallafall Trs 2009 beställt, hoppas den är lika bra som 2004 var/är..
Gammal 2009-05-28, 19:38   #1523
SVoyager
Medlem

Standard

här finns versionen med allt fixat. Ni får prova den!

(denna fil har inte hela tåget men bara dem delar som var ändrat. Ni behöver att ha v155 installerat)

www.svoyager.com/v156.cdp (2004 version)

www.svoyager.com/v156a.cdp (2006/TC/2009 version)

Senast redigerad av SVoyager den 2009-05-28 klockan 21:02.
Gammal 2009-05-29, 00:45   #1524
Sparkfot
Medlem

Standard

En liten buggrapport(trs 2004):
Textuerna var fixade och hytterna och dörrarna är inte längre vita,vindrutetorkaren funkar som den ska, dock har dörrstängningstablåns knappar vid hyttdörrarna, hamnat i fel ordning, det ska vara röd knappar närmast dörren och svarta knappar närmast stolen.

Sen så öppnar sig de två första dörrparen sig själva när de övriga dörrarna är stängda, och vid dörrstängning så stängs de övriga dörrarna medans de två första dörrparen öppnar sig istället..

(I hope that you will understand the report)..
Gammal 2009-05-29, 01:46   #1525
SVoyager
Medlem

Standard

Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV
Gammal 2009-05-29, 07:46   #1526
Romet12
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Standard

Så jag testa nu c20 på TC och alt verkade vara bra, men i hytten, så är det med den där ljuset att spelar ingen roll på vilken sidan man öppnar passagerar dörrarna så lyser det ända båda ljusen på båda sidorna.

Och När jag tittade på tågets färgen och A delens dörr färgen så, såg det ut som om de har två olika färger.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 09:44   #1527
SVoyager
Medlem

Standard

Tack Romet, ja dem två olika färjer visar bara på hytten (cabview only). Den visar inte när du tittar med "external view".

Det är hur TRS handlar hytten, ingenting jag kan göra tyvärr. (a few technical details, gotta write this in english)

I dont know if you remember the early versions of the c20, especially the version where the look of the cab was even more flat than it is right now. There was no game engine lighting being applied at first, that was how auran wanted their cabs to work. Someone out there found a workaround, the "shellcab technique" wich i applied a few versions later.

The workaround considers of calling the 3dmesh from another asset, other than the cab's. The cab's script would do the job of calling the mesh from the other asset. This way, the mesh being called does receive the lighting effects from the game engine and thus looks alot more better.

The thing is, animations, buttons, user interactable items still needs to be run within the cab asset itself (and thus, not receiving any lighting effect) and this is what you see on the door. The different shade of blue on the outside and different shade of grey on the inside. The blue is actually the same color as the rest of the blue used on the 3d mesh, but the rest receive lighting effects while the door doesnt. (because the door is animated)

I'm not sure if its possible to apply the shellcab technique or some technique that makes the game engine apply lighting effect on the buttons and animations. If someone know, I would love to hear about it, but as far as I know, I think its a limitation to how much we can hack this thing ;-). I only wished auran would put some option on the config.txt file to specify if we wanted or not to have game engine lighting to apply, that would make things alot easyer.

mvh
SV
Gammal 2009-05-29, 11:14   #1528
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager Visa inlägg
Tack, ja jag förstod dig. Om dörrarna, det är vad jag menade när jag sa att det var inte en perfekt fix.

Those doors will open and close without stopping but that should only be the doors on the cab view, the other doors are still using the old method so thats why they arnt affected. Gotta live with this one i guess.

Om dörrknaparna, jag alltid "mix them up". Ska fixa, tack!

SV
Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?
Gammal 2009-05-29, 14:53   #1529
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Hej!

Några dumma frågor: Med vilken/vilka knapp (ar) öppnar man dörrarna? Ska körspaken röra sig eller inte? I viken ruta skriver man in sifferkombinationen för destinationsskylten? Hur får man igång utropet?

Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-05-29 klockan 15:06.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-29, 18:41   #1530
SVoyager
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot Visa inlägg
Om jag förstod dig rätt nu så var detta ett problem endast berörande TRS 2004? Men uppförsig dörrarna normalt i Trs 2009?
Jag, dörrarna fungerar utan problem i 2006/tc/2009, det är bara med 2004 att det finns ett problem.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.