Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-29, 21:44   #16
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tråkigt att det inte funkar för er!

Jag kan tyvärr inte hjälpa er mer. Vet ej vad felet är???????

Prova att kontakta dom och fråga vad felet kan vara. För kontakt, klicka här: http://www.3dtrains.com/support/contact.shtml


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-30, 16:51   #17
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

JA som mikael och kenneth säger har också norton internet sicurity men länken borde synas

MVH Martin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 16:28   #18
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

Vill bara meddela att det funkar nu.Nu kan jag komma in på sticky och scalerail public beta och lada hem.Jag behövde registrera min e-post addres som var skickat till min e-mail.ÄR BARA SÅ LYCKLIG[]

MVH Martin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-04, 20:03   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra att du äntligen kan ladda ner Scale Rail!

Förstår att du är lycklig.....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 10:47   #20
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

Jag har en sak mer att fråga.Scailroad är det ingen bit som funkar i re det står att det inte går att öppna texture filen och scailrail är det några som funkar men många som inte funkar pga samma problem som med scail road.Är det så för er och går det att fixa så man får alla??? Är tacksam för snabba svar.

MVH Martin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 11:13   #21
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hej marjon!

Jag har inte testat Scale Road, så det vet jag inte om/hur det funkar!?????

Däremot har jag nog (?) testat all SR-delar och för mig har dom fungerat.

Dum fråga (kanske!?): Laddade du ner och installerade Scale Road filen också?

tsection filen innehåller en massa spår och vägbitar t.ex. xtracks, ukfinescale, new roads m.fl. Och för att kunna använda dom, så måste man installera dom paketen också (så har jag fattat det iallafall!?).

Ska du bara använda Scale Rail, så välj dom bitar i RE som har SR_ framför sig i namnet! Och ha inte Show tumbnails ikryssat, det kan ge error (om man inte har allt installerat!).

Lycka till!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 12:27   #22
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

Så du menar alltså att man måste t.ex ladda hem uk finescail fpån deras hemsida och instalera och sen funkar det?I så fall kan du kanske ge mig länkarna till dom sidorna.Vet inte exakt om jag har fattat rätt[8]

MVH Martin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 13:25   #23
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Man behöver inte installera ukfinescale eller nått annat om man inte ska använda dom. Men dom finns med i listan över spårbitar och väljer man någon av dessa bitar blir det error!

Ska du bara använda Scale Rail, så installerar du bara dom och väljer bara dom i RE.... Dom spår-bitarna har SR_ i filnamnet.


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 17:56   #24
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Vilka andra spårdelar mer än Scalerail, XTracks och UKFinescale finns det för MSTS? Kan man blanda olika spårdelar i samma rutt, samt kan man övergå från en sliperstextur till en annan i samma rutt med?
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 18:58   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Finns t.ex. cyxtrck2, tramtracks, retmetro-spår, Maglev-spår, KN-tracks m.fl. Det finns många!

Jag har inte provat att blanda i samma rutt (förutom xtracks - normal och narrow gauge). Men det borde inte vara några problem, så länge samma bitar är med i samma tsection-fil.

Tänk på att vissa spår inte har samma format som andra!

Scale Rail har spårbitar både med betong- (c) och trä-slipers (w).

För xtracks kan man använda sig av dumb-tracks för att få olika texturer. Dumb-tracks är spårbitar som inte går att köra på. Man lägger/sätter ut dom som ett statiskt objekt i rutten.

Om man lägger dom ovanpå det riktiga spåret, så får man den textur man målat dom i. Detta är dock mycket jobb och rekommenderas bara vid typ stickspår....

Hoppas du förstod något av detta!? Svårt att förklara detta bra. Bäst är att prova sig fram. Lycka till i byggandet!




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 19:52   #26
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

Hej igen inga scailrail bitar eller nåt anat funkar förutom vanliga msts bitarna det står no extended shape data hur får jag det att funka.Och sen som du sa pierre bitarna med sr funkar inte heller????

MVH Martin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 20:13   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

marjon: Har du laddat hem 3 winzip-filer?

ScaleRail.zip innehåller det som ska vara i Global-mappen i MSTS.

ScaleRail_Textures.zip och ScaleRail_Textures_Snow.zip innehåller det som ska vara i din rutts TEXTURES-mapp.

Jag gör så här:

1. Packar upp dom 3 filerna på skrivbordet.

2. Gör 3 nya, tomma mappar på skrivbordet.

3. "Installerar" (dubbelklickar på exe-filerna) i dom nya, tomma mapparna.

4. Flyttar innehållet (i mapparna) till rätt ställe. D.v.s. till Global-mappen och din/min rutts TEXTURES-mapp.

Hoppas detta hjälper dig!




http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-05, 21:43   #28
marjon
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Sandviken,Gästrikland, Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via MSN till marjon
Standard

Tack Tack Tack har inte laddat hem snow och grey ballast för hoppas det funkar nu!!!

MVH Marin
marjon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 00:59   #29
Perre
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
Standard

Tack för svaret Pierre!

Tänkte bara fråga om spårprofilen i ScaleRail är densamma som för europeisk standard, känns som dom har högre Liv (Rälen delas in i Huvud, Liv och Fot) i USA än i Europa? Är det lätt att ändra sånt med t.ex Shape File Mngrn? ScaleRail är klart snyggaste spåren till MSTS tycker jag. Men vilka spår ska man använda för Europeisk (svensk) std. Är det Xtracks som gäller då? UKFinescale ser mer ut att ha spårprofil för äldre banor från sekelskiftet typ.

Spårdelarna som används för KMJ 3.X, är dom gjorda med samma spårdelar som för MSTS originalrutter?

/ Per
Perre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-10, 23:11   #30
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Perre

Tack för svaret Pierre!

Tänkte bara fråga om spårprofilen i ScaleRail är densamma som för europeisk standard, känns som dom har högre Liv (Rälen delas in i Huvud, Liv och Fot) i USA än i Europa? Är det lätt att ändra sånt med t.ex Shape File Mngrn? ScaleRail är klart snyggaste spåren till MSTS tycker jag. Men vilka spår ska man använda för Europeisk (svensk) std. Är det Xtracks som gäller då? UKFinescale ser mer ut att ha spårprofil för äldre banor från sekelskiftet typ.

Spårdelarna som används för KMJ 3.X, är dom gjorda med samma spårdelar som för MSTS originalrutter?

/ Per
Angående spårprofilen så vet jag inte huruvida den överensstämmer med europeisk standard. Personligen tycker jag dock att om den inte skulle stämma överens, så kan jag leva med det hellre än att fösöka justera till det, då spårshaparna finns i den globala foldern och det då lätt kan ställa till trassel om man ska ha med det i en rutt för distrubition. Uppdateringar i det globala systemet, bör ju bara ske utifrån saker som hör til tsection.dat -standarden, som ju ScaleRail, xtracks, UKFS osv gör. Det som störde mig mer med SR var väl egentligen att spårtexturen är lite för tät för att kännas rätt, åtminstånde för svenska mått. Men, det är ju lättare och justera, samt att texturernma för spåren bor i ruttens textur-folder, så det är naturligt att rutten innehåller rätt textur för rutten.

Men med ändrad spårtextur, så tycker jag att SR är det givna valet just nu, trots att en del bra spårdelar saknas jämför med t.ex xtracks. Såvitt jag förstår kommer dock det kompletteras upp vartefter.

Spårdelarna i alla hittillsvarande KMJ-versioner är byggda helt o hållet med standardspåren. För egen del var då KMJ3 den absolut sista rutten jag la spår i med begränsningen att inte utnyttja spår ur tsection-standarden, då dessa ger så mycket mer, är inget problem för användaren samt är effektivare att bygga med. I mina ögon blir det även starkt begränsat över hur verklighetstroget en spårplan blir med originalbitarna, oavsett om man bygger påhittad eller verklig rutt.

Hoppas detta gav lite ljus över din fråga, även om spårprofil-frågan består obesvarad...


/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Scalerail uppdatering Mazz MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2005-03-26 18:53
Hur används dynamiska spår? Perre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2005-02-05 11:26
Extra Extra!! ScaleRail Dynamic Track Utility Hawk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2004-11-22 21:15



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009