Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-03, 15:49   #1
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Okej, jag har läst igenom tråden nu. Om jag förstått det rätt, så klagar du över att temperaturen är för hög på din processor?

Med Arctic kylningen tycker du att det åker berg och dalbana, och med original kylningen så är temperaturen för hög.

Tyvärr kan du nog inte få några pengar tillbaka etc. då sakerna verkar fungera som dem ska?

Om du ändå satsar på luftkylning, kanske du borde ta dig en rövare och köpa Arctic Silver III kylpasta, köpa dig en separat kylfläns (SLK-800) och en valfri fläkt till den! Men, det kanske är lite overkill.

Du kan också testa med att uppdatera ditt Bios. Ibland händer det att temperatur sensorerna läses av fel och därmed kan man ladda hem nya Bios med uppdateringar som fixar just detta.

Det finns ju väldigt mycket saker som man kan göra, och detta med kylning är en hel vetenskap.

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 17:12   #2
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

Att hävda garanti på en datordel är svårt då det finns många fel man kan göra när man monterar kortet,Framförallt statiska stötar (ESD)
och det kan visa sig på det sättet du beskriver, men maila och fråga dom oftast byter leverantören ut kortet utan frågor.
Men brist på service är en av de risker man tar när man köper saker på nätet, själv vägrar jag köpa datorer och delar på nätet, det är många gånger bättre att betala lite mera och få den personliga servicen som det innebär att köpa i butik.

Men åter till ditt problem den för låga 3.3volt spänningen kan vara det som ger dig problem (låg spänning => hög ström => värme)
Har du flera kort i din dator ? isåfall prova med att ta ut alla kort utom grafikkortet och se vad som händer om spänningen stiger
koppla in korten ett efter ett och kolla spänningen mellan varje installation. eventuellt kan det vara nätdelen som är fel.
Du har väll anslutit båda kablarna från nätdelen den stora och den lilla 4poliga ? kolla även att bägge är tryckta i botten har varit med om att kontakterna har suttit löst och då kan diverse strul uppkomma.

Kolla spänningar och temperaturer i Bios det är de värdena som är mest exakta
Om du vill kan du maila mig din konfiguration dvs vad du stoppat in i datorn samt en skärmdump på de olika bilderna i asusprobe, så skall jag kolla om jag hittar nått som kan hjälpa dig
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 17:17   #3
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Dom senaste inläggen Pierre har gjort så har han ju normal temperatur, lägre än 38 kommer man knappast med vanlig luft på en Celeron 2600...

Saken är väl den att det är hög load, och det tror jag mer beror på att nåt skit ligger i bakgrunden och kör.
Fram med aktivitetshanteraren och kolla på _vilket_ program som använder cpu, vilket du kan göra på en flik där i aktivitetshanteraren beroende på operativsystem.
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 17:39   #4
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Att få sakerna reparerade (garantin), är inga problem. Men vem vill lämna in nyss köpta saker på lagning och få tillbaka dom? Köper man nya saker ska dom väl hålla ett tag, innan dom kanske går sönder och behöver lagas? Det är nya saker jag köpt, inte begangnat!

Ska man köpa trasiga saker, som direkt måste skickas tillbaka för repration, så borde dom vara f.. så mycket billigare än hela saker.

Komplett kör med 14 dagar att ångra ett köp på, förutsatt att prylarna är obrutna. Nu är ju inte jag den som sitter och tittar på förpackning i 14 dagar efter jag köpt nått. Så pengar tillbaks är nog bara att glömma....

Pson: Hur kan du säga att sakerna verkar fungera som dem ska?????
50 grader varmt med pasta på. Jag har Arctic Silver III! Och 50 grader vare sig jag har sidan på eller inte. Låter det normalt? Nu har jag lyckats fått ner tempen något med 2 extra fläktar. Om tempen vandrar ifrån 46-56 grader upp och ner hela tiden (alltså hela tiden!), så kan man väl jämföra det med en tur i berg och dalbanan?

Visst kan man uppdatera biosen, men gäller garantin sen? Tror knappast det!

Sen är det ju andra saker också som får mig att tro att det är fel på moderkort eller processor. Jag har kollat i bios, Speedfan och PC Probe och det är samma resultat på temp, varv och volt.

CPU Usage visar att cpu´n nästan går för fullt, när den inte behöver det. Har kört ad-ware för att ta bort spyware och annat skit. Provade också att disable virusskyddet och det hjälpte inte heller....

Lessen att jag belastar er med mina problem, men man hoppas ju att nån har en bra idé. Eller vet vad felet är.

Jag kan bara gissa att det är nått fel på moderkortet eller processorn och att processorn får gå nästan för fullt hela tiden. Därav den höga värmen. Men det är ju bara vad jag tror?????

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 17:55   #5
pussgurkan
Medlem

Standard

Prova med att starta upp datorn tryck delete så du kommer in i biosmenyn gå till den menyn där du ser CPU temp och spänningar låt den stå där i ca 15min kolla värdena där om dessa är normala
prova med att starta datorn i safemode dvs inga program eller drivrutiner laddade kolla värdena då.

För du har väll gjort en ny formatering av diskarna och helt ny installation av operativsystemet när du bytt moderkort för det måste du annars kan vad som helst hända
Gammal 2003-11-03, 17:57   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Nej 38 grader är jag nöjd med. Men inte om jag måste ha 2 chassi fläktar igång för att behålla den tempen. Det låter ganska mycket!

Detta är inte första datorn jag plockar ihop, men jag har aldrig fått dessa problem förut. Tycker att det nästan vore konstigt om nått fått en kyss, då jag arbetat med datorn på diskbänken samt haft ESD-armband på mig.

Tror jag skrev det förut, men jag har inga kort i, förutom grafikkortet. Jag använder det inbyggda ljud- och nätverkskortet.

Båda kontakterna sitter i och är nertryckta så långt det går.

Nu är jag lite snurrig i kolan av allt detta. Måste därför fråga: Var hittar jag aktivitetshanteraren? Jag trodde det var den jag la upp en screenshot på. Men som sagt, jag är lite snurrig i kolan.....

Tack för att ni försöker hjälpa till!

Edit: Jodå, jag formaterade hårddisken när jag bytte moderkortet. Gör inte alla det?

Gammal 2003-11-03, 18:03   #7
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

CPU Usage visar att cpu´n nästan går för fullt, när den inte behöver det. Har kört ad-ware för att ta bort spyware och annat skit. Provade också att disable virusskyddet och det hjälpte inte heller....

Lessen att jag belastar er med mina problem, men man hoppas ju att nån har en bra idé. Eller vet vad felet är.

Att din CPU nästan går för fullt är konstigt. När jag kör MSTS då går min nästan för fullt och tempen ökar här också. Men annars så är det inga problem.

En dum fråga kanske, men jag ställer den ändå: Du har väl laddat hem senaste virusdefinitionerna till ditt virusprogram och virussökt datorn? Jag tror iofs inte att det är något virus, men att kolla skadar ju inte.

Och nej, du belastar oss inte med dina problem Pierre!

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 18:05   #8
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Måste därför fråga: Var hittar jag aktivitetshanteraren?

Alt+Ctrl+Del

Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 18:22   #9
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Bra att ni inte lessnar!

Då var det ju den jag redan lagt upp en bild på. Nåja, här kommer den igen:

Det som inte syns i aktivitetshanteraren är Explorer, Speedfan och fönstren som är uppe (e-buzz). Jag tycker inte det verkar vara mycket igång!?

Jag håller alltid mitt virusskydd uppdaterat och söker regelbundet datorn. Har ställt så den ska göra det automatiskt, men jag brukar uppdater och sök själv imellanåt. För att vara säker!

Har kört ad-ware som ska ta bort spyware, men det hjälpte inte.

Jo, jag startade om datorn och körde igång Speedfan. CPU Usage låg på 60-70%. Starta inget annat och tog och zipp upp en fil. Medans jag zippa upp filen hoppa CPU Usage till 100%. Då hade jag inget igång (som t.ex. winamp eller surfa), jag zippa bara upp en fil!

Gammal 2003-11-03, 18:41   #10
pussgurkan
Medlem

Standard

Bra att du jobbar ESD skyddad tyvärr är det många som missar det.
Prova med felsäkert läge utan nätverk (tryck F8 när du startar datorn). Hur ser det ut då ?
Att CPU användningen går upp till 100% när du gör någoär helt ok (den använder ju prosessorn då)
har du något fildelningsprogram ex för MP3 musik dessa brukar ej synas i aktivitetshanteraren men tar kraft.
Inaktivera nätverket och prova.

Det enda sättet att hitta felet är att prova och åter prova olika alternativ tidskävande och tröttsamt javist men endå bästa sättet.
För du har väll ställt in parametrarna för prosessorn rätt i bioset
överklockning ger oxså hög temp.

PS kolla på www.kylning.com de har vattenkylningspaket till rimliga priser
Gammal 2003-11-03, 19:37   #11
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Hej Pussgurkan!

Har mailat dig om det du frågade. Och nej jag har inget fildelningsprogram installerat och inga spel heller för den delen. Har operativsystem och några få program till. Har använt dom (utom Probe och Speedfan) när datorn var AMD (för uppdateringen!) och då var det inga sånna här problem.

Parametrarna för prosessorn har jag inte ändrat. Den hitta själv vad det var för processor. Den står på 26x100/33.

Gammal 2003-11-03, 20:45   #12
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Vad kör du för operativsystem ? den där formen på aktivitetshanterare har jag aldrig sett maken till.

Såhär ser min ut, visar varje process och vad den tar i load.
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 21:10   #13
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Jag kan säga att han kör Windows ME. Han berättade det för mig på MSN. Vad jag vet finns det väl ingen Aktivitetshanterare där?

MvH. Mson

http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-11-03, 21:39   #14
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Trycker jag Alt+Ctrl+Del så får jag upp stänga program. Jag trodde det var den du menade? Det som du (Decibel) får upp, har jag aldrig sett förut. Kör du win2000?

Som Mson säger så kör jag Me. Och OK, det är många som inte gillar det, men det funkade på förra.... Nu kommer en dum fråga: Eller funkar inte Me och Intel ihop?

Har börjat undra om nät agget är felande? Tänker på att volten inte är som den ska. Men om det är för lite ström, så kan väl inte det göra så att cpu´n jobbar ihjäl sig?????

Hur är det med cpu egentligen? Är dom paj så funkar dom väl inte. Dom kan väl inte vara paj och samtidigt funka?

Isånnafall måste det vara nått med moderkortet!? Kan det vara nåt fel på biosen? Jag kan ju ha fått ett måndags ex!

Gammal 2003-11-03, 21:42   #15
prymikom
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Ja det stämmer Pierre han kör väl win 2000 ser det ut som.

Men det är den äldre versionen av aktivitetshantering som fanns i Win 95,98,Me du vissar upp ju..

Dock tror jag ej du har samma möjligheter i den som i den nyare u Win 2000, Xp..

Men vad vet jag[:0]

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
AMD går om Intel - Ganska troligt :-) Pson Off-topic 10 2002-12-25 00:21
Värme vangn Richard 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2002-12-20 16:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:39.