Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-10, 22:23   #16
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Oj! Jag har redan lagt ut bara SE-spåren rätt mycket. Måste jag börja om från början? Eller hur gör jag?
Om du inte har rwtools kan du ladda ner det, och se om detta fungerar http://www.rstools.info/tutorials/Replacing_Track.pdf
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 22:38   #17
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Innan alla springer iväg och byter spår... jag tycker det är rätt tydligt att det är något som inte stämmer med texturen i växlarna även med SAD:s spår. Visst, man ser lite av slipersarna, men det ser ändå inte rätt ut.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:14   #18
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Nej, helt perfekt blir det inte men betydligt bättre än med de spåren i SE Track rules.
Ett annat litet fenomen som händer ibland är rälsbrott som bilden nedan visar.
Men det märks inte när man kör över det.

Mvh // Gert@Malmö
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SS_Rälsbrott.jpg (225.5 KB, 88 visningar)
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:21   #19
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 263
Standard

Hej!
Man kan ändra i bin-filen genom att byta ut avsnittet JunctionProperties till det som finns i SAD:s spår. Jag testade att byta i SE_Concrete.bin mot samma avsnitt i SAD_Track_concrete.bin och det funkade. Jag kan tänka mig att det går att laborera lite med olika värden i avsnittet för att få det som man vill ha det men det har jag inte provat.
Spåret med betongsliprar till vänster har genomgått proceduren medan det andra återstår att rätta till.

Justera bin-filen fixas enklast i RW Tools.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tracks.JPG (99.0 KB, 88 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:39   #20
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Hej mibl.
Hade själv funderingar på att testa just det du gjort, men trodde att det behövdes ändras på flera ställen i olika filer så jag avstod.
Vad är vinsten med att ändra i SE track rules istället för att bara välja SAD-Track framför SE_Concrete?
Alltså jag menar, att klicka på SAD_Track istället för att klicka på SE_Concrete.
Är det något jag missar ifrån SE track rules ifall jag klickar på SAD_Track istället?

Mvh // Gert@Malmö
McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 23:58   #21
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hejsan Grabbar,kan detta prg va till någon hjälp

här hemsidan: http://discrailworks.blogspot.se/201...-replacer.html

Och här på hur man gör:

http://discrailworks.blogspot.se/201...-replacer.html

mvh
John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 01:09   #22
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 263
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av McDOZ Visa inlägg
Hej mibl.
Hade själv funderingar på att testa just det du gjort, men trodde att det behövdes ändras på flera ställen i olika filer så jag avstod.
Vad är vinsten med att ändra i SE track rules istället för att bara välja SAD-Track framför SE_Concrete?
Alltså jag menar, att klicka på SAD_Track istället för att klicka på SE_Concrete.
Är det något jag missar ifrån SE track rules ifall jag klickar på SAD_Track istället?

Mvh // Gert@Malmö
Du missar egentligen endast de svenska stoppbockarna men man kan ju som nämnts sätta en liten stump med SE track i slutet så löser man det. Observera dock att om man istället väljer att sätta ut en stoppbock manuellt vid änden av ett spår så kan man föga verklighetstroget köra igenom den och ut i terrängen.

Från det ena till det andra angående problemet med spåren på bangårdar. Ett tips är att inte ha "Snap to terrain" markerat när man lägger spår och speciellt inte vid växlar. Behöver man ha en växel där det lutar välj den lutning du vill ha och lägg sedan spåren som berör växeln. Lägger du spåret i nerförsbacke sätter du bara ett minustecken framför.
I bilden nedan kommer spåret att läggas i 5 promilles stigning.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gradient tool.JPG (33.5 KB, 87 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 16:07   #23
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

mibl, det verkar som att du återigen har lösningen på det mesta! Skulle du kunna lägga upp de ändrade filerna på forumet? Eller visa exakt vad som ska kopieras över från SAD:s blueprints? SAD har ju så många spårtyper så jag är lite osäker på vilka som motsvarar de svenska spåren.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 21:19   #24
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 263
Standard

Hej!

Jag har laborerat lite med bin-filerna och det verkar bara vara en enda justering som behöver göras för att få det att se lite bättre ut vid växlarna. Ändra värdet vid SleeperHeight till 0.15, det ser ut att funka på alla SE tracks. Det är också det värde SAD har på sina spår.

Med reservation att det kan uppkomma andra problem som jag ännu inte märkt. Glöm därför inte att ta en kopia på originalfilerna innan ni ändrar något.

Jag tar mig friheten att bifoga filerna med denna lilla justering.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg juncprop.JPG (187.0 KB, 77 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip SE Tracks.zip (10.3 KB, 7 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 10:57   #25
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 793
Standard

Tack mibl, nu ser växlarna OK ut! Fast jag märkte att dom är väldigt känsliga för nivåskillnader - är det minsta lilla lutningsändring i en växel så ser man bara ballast och inga slipers.

Förresten är SAD:s 3D-slipers (och rälsskruvar etc.) tillbaks i filerna du lade upp, så jag fick ändra i filerna igen (så som du beskrev i det här inlägget: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=21).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 14:17   #26
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 263
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Tack mibl, nu ser växlarna OK ut! Fast jag märkte att dom är väldigt känsliga för nivåskillnader - är det minsta lilla lutningsändring i en växel så ser man bara ballast och inga slipers.

Förresten är SAD:s 3D-slipers (och rälsskruvar etc.) tillbaks i filerna du lade upp, så jag fick ändra i filerna igen (så som du beskrev i det här inlägget: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=21).
Ajdå, det var förargligt. Lägger upp dem på nytt.

/Micke
Bifogade filer
Filtyp: zip SE_tracks_2.zip (12.7 KB, 14 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 22:13   #27
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 786
Standard

Hej!
Jag har idag hämtat mibls update. Det var ju bra, tack mibl för du fixade! Då slipper jag börja bygga om.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009