Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 23:04   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Måste få ideer på lösning

Då var vi här igen. Ännu en gång blir man högst förbryllad. Industriloket skall hämta vagnar innanför en växel. Efter växeln kommer en signal som visar rött, det står ju vagnar på spåret.

Med commandot "couple behind signal" löser vi detta och loket kopplar på vagnarna och drar iväg. Detta trots den röda signalen.

Nu kommer det. Exakt samma sak skall loket göra senare på annat stället. Situationerna liknar varandra på pricken, men plötsligt är det helt omöjligt för loket att få klartecken efter växeln, antagligen för att signalen visar rött.

Men hur kommer det sig då, att samma sak går så bra på det första stället??

Har ni några ideer om detta?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 23:58   #2
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jag löste problemet verkar det som genom att lägga till ett stickspår paralellt och på det nya spåret ställa upp vagnarna och flytta trackmark dit.

Förstår inte varför det blir skillnad på räls och räls? Det fungerade som sagt på det nya stickspåret, men jag fattar inte varför!
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 08:14   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

...nja, jag fick ta bort signalen på stickspåret, och lägga ett commando "couple vehicle facing trackmark". Då fungerar det!

Här svarar jag mig själv, men alltid någon som blir hjälpt kanske.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 21:21   #4
Korsbakke
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 19
Standard Riktning på rälsen...

Bara en fundering: Kanske har riktningen på rälsen har betydelse? Alltså, om man har dragit från växel till slutpunkt eller från slutpunkt till växel?
Korsbakke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 23:21   #5
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Nja, nog har jag provat det alltid utan resultat. I skrivandets stund funkar det rätt bra, men plötsligt kommer nya problem. Nu skall loket backa in vagnar på en sträcka efter trackmarks. Först gick det jättebra, sedan gick det inte alls

Loket drog iväg på sin egen lilla resa, vände och kom tillbaka och fortsatte åt annat håll. Ibland blir man inte klok på detta
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 23:47   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Nja, nog har jag provat det alltid utan resultat. I skrivandets stund funkar det rätt bra, men plötsligt kommer nya problem. Nu skall loket backa in vagnar på en sträcka efter trackmarks. Först gick det jättebra, sedan gick det inte alls

Loket drog iväg på sin egen lilla resa, vände och kom tillbaka och fortsatte åt annat håll. Ibland blir man inte klok på detta
Provat att vända själva trackmarkern?

Sagt utan att ha en aning om hur det ser ut, men jag tycker det verkar onödigt komplicerat ibland för dej, t.ex varför sätta en signal på ett stickspår (om det nu inte är väldigt långt vill säga)?
Och placeringarna av trackmarkers, verkar som du alltid ska förbi, och inte till en marker.
Som sagt, en spontan reflektion när man läser om dina problem, och ABSOLUT inget illa menat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 08:29   #7
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jo då, visst har jag vänt på trackmarks. Det lustiga med dessa är hur loken inte alls verkar bry sig om dess riktning? De kör ofta utan problem åt båda håll oavsett hur trackmarken är vänd. Så när kan man se en tydlig skillnad?

Jag använder trackmarks för att köra via, eller till. Nu har jag för första även gången provat "couple to vehicle facing trackmark" med lyckat resultat.

Jag förstår att du funderar, för jag vet själv hur förvirrad jag kan låta och vara, eftersom jag ÄR förvirrad. jag läser om hur saker fungerar, men tycker mig samtidigt få lite olika resultat av allt.

En grund för detta forvirrade tillstånd, är såklart total avsaknad av kunskaper inom ämnet. har inte en aning om något som har med tåglivet att göra. Jag leker mig fram med endast erfarenhet av att bygga scensrios i andra spel med helt andra spelregler.

Hur som helst, har man en enkel sträcka, med vagnar stående, och inget fungerar, varken byta växel, vända trackmark eller fibbla med signal - så tar man och paniktestar en helt knäpp sak, såsom att göra ett spår till bredvid med ännu en växel tillkopplad på samma spår, flyttar över alla saker, den enda trackmarken samt om det finns en signal, till det nya spåret, och det plötsligt fungerar klockrent, då blir man både fundersam och förvirrad på samma gång.

Skillnaden man ser med ögat är att man lagt till ett spår till och då undrar man vad det var för fel på det första. har dessutom det fenomenet att trackmarks plötsligt kan bli omöjliga att placera, flytta eller liknande på en sträcka. man får radera och göra en ny, eller i värsta fall har jag fått dra om sträckan med ny räls, då fungerar det plötsligt.

Tilläggas bör att även jag löser alla problem efter ett tag, men kanske inte alltid förstår varför saker betedde sig som de gjorde, och vad jag egentligen gjorde för skilland för att lösa det hela.

Senast redigerad av Hobo den 2011-01-27 klockan 08:33.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-03, 08:26   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Angående riktningen på trackmarks. Det är det objekt/kommando som använder en trackmark som kan läsa riktningen på den, men det är inte alltid att objektet ifråga gör det. T.ex. "Navigate To" bryr sig inte om riktningen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009