Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 21:58   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Kommer ej förbi växel

" Waiting for acces beyond junction 4220"

förstår att det är någon sorts klartecken han vill ha, eftersom spåret inte är tomt, det står vagnar där.

Hittar inte vad jag skall göra/sätta ut för att kunna passera?

Använder en trackmark för att komma till rätt spår, det funkar om jag kommer förbi växeln, sedan är det tänkt att koppla på vagnarna som står på spåret.
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 16:10   #2
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Lite svårt att förstå vad du menar. Skall du koppla vagnar som står på spåret efter växlen.
I så fall kan du behöva sätta ut signaler. För jag har för mig att tåget känner av vagnarna som en signal.
Och det fortsätter inte. Jag har själv varit i samma sits.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 19:07   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

javisst, jag visar till en trackmark, väl där skall han koppla vagnarna som står på spåret. Men han vägrar att köra förbi växeln och der verkar då som om han anser att vagnarna han skall koppla är ett "hinder" så han vill veta om det är ok att fortsätta.

Upptäckte att det funkar om jag drar om banan, och gör hela sträckan i färdriktningen. det har visst betydelse hur man drar en bit räls, speciellt senare i spelet när man skall använda AI:n .så dra om banan kan vara lösningen kanske.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 22:19   #4
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Upptäckte att det funkar om jag drar om banan, och gör hela sträckan i färdriktningen. det har visst betydelse hur man drar en bit räls, speciellt senare i spelet när man skall använda AI:n .så dra om banan kan vara lösningen kanske.
Det har mycket stor betydelse. Det var bland det första jag gjorde fel också. AI:n Blir riktigt snurrig, om man inte är noga med att lägga spåren i samma riktning.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 23:13   #5
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Men du, hur gör man då om man har en slinga i en riktning med sidospår för vagnar i samma riktning. tågen kan dundra in i färdriktningen, in på sidospåret å haka av vagnarna.

MEN - om man sedan vill hämta upp vagnarna igen, med att backa tillbaka å haka på, ja då är det ju emot färdriktningen, hur fixar man det?

Är det då man måste ställa en signal i den änden för att få loket att trotsa färdriktningen?
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 11:05   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

sätt ut trackmarks, det borde vara det bästa, så då kan du låta tåget åka till en trackmarker
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 15:11   #7
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jag kan visa dig hur jag har löst det på min bana.

Om du ser på bilden. Det som är markerat med 1. är huvudbanan. Och nummer 2 stickspår.

Som du ser på trackmarksen, så går huvudbanan från höger till vänster. Stickspåret har jag dragit från vänster till höger. Med början vid växlen.

Du måste ha en stopbock i änden på stickspåret, eftersom det också är en signal. Om du använder trackmarks så sätt inte dom för nära stopbocken. För det kan hända att loket inte når fram till det, eftersom det stannar innan stopbocken. AI:n känner av den som en signal.

Dock är det en sak. När tåget går in på stickspåret, vänder det själv kör riktning. Kolla själv med att köra det manuellt i dcc mode. Vrider du knappen till höger för att köra tåget framåt på H-banan.

Så får du vrida den till vänster, efter du har varit inne på stickspåret.

Själv använder jag ett drivercommand som heter
"reset train direction <kuid 2:131986:210104:1>. Detta gör att tåget åsterställer sig själv till att gå framåt på rätt håll igen. Finns på DLS om du inte har den redan.

Det är en hel del att lära sig, för att få detta spel att fungera något så när. Själv är jag fortfarande en gröngöling.

Hoppas det hjälper dig något.

Utan att verka präktig, så la jag in en länk till dig. På den tråden du startade om tvåspårigt och inga växlar, till Chuck Brites Manual. Kolla in den om du inte redan har gjort det. Den innehåller mycket matnyttigt. Om det mesta, som har att göra med signaler, spårdragning och annat smått och gott.

Själv lusläste jag den när jag började med detta spelet. Läsa, prova, göra fel. Prova igen. Det var vad jag håll på med dom första månaderna.

Man lär sig av misstagen, sa Igelkotten och klev av skurborsten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2010-11-02 14-46-28-73.jpg (134.9 KB, 84 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2010-11-02 klockan 15:22. Anledning: glömde en sak
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009