|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder |
|||||||||||
|
|
|
|
|
| ||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#16 |
|
Tidigare Traindriver94
|
Hej, nu har jag en ny fråga..
Om det är en station där ett tåg gör uppehåll som saknar huvudsignal (för att stationen är precis vid en vägövergång), hur gör man då? Struntar man bara i signal där eller? För jag har för mig att man måste få tillstånd att köra om man stannar och det inte finns en signal? Förklara gärna allmänt om hur det funkar om en signal inte finns synlig vid station..
|
|
|
|
#17 | |
|
Medlem
|
Citat:
/Magnus |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
|
Tavlan "fortsatt körtillstånd" kan inte sättas upp bara för att signalen inte syns från plattformen men i de fall det går så är det är ett sätt att lösa problemet. Andra sätt är att sätta upp en repetersignal eller att ringa tkl för nytt körtillstånd. Handlar det om en hållplats behövs varken signal, tavla eller telefonsamtal.
Finns en väg mellan plattformen och signalen så kommer bommarna ligga nere när tåget ankommer eftersom tågväg ligger ända fram till signalen. Om det är stopp i nästa signal brukar bommarna gå upp när tåget stannat och sedan gå ner igen när det blir grönt. Är det grönt i nästa signal ligger bommarna nere hela tiden. Observera att detta gäller vägbommar och inte plattformsbommar eftersom dessa inte har koppling till signalbesked och tågväg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Tidigare Traindriver94
|
Okej, så om vi säger att det är på en lokalbana med samma sorts tåg som stannar på alla stationer, kan man då ha en station med bara vägsignalering?
Så att man kan stanna, och sen köra när alla passagerare är ombord?
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
|
Tågsorten har ju inget med saken att göra men självklart kan en hållplats ha bara vägsignalering så länge som det bara handlar om en plattform på linjen.
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Tidigare Traindriver94
|
Citat:
Bara tänkte understryka att det inte går vissa snabbtåg och vissa övriga ![]() Tack för alla svar!
|
|
|
|
|
#22 |
|
Tidigare Traindriver94
|
Vad betyder en blåvit skylt med ett T på? Tacksam för snabbt svar!
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
|
Har du en bild?
|
|
|