Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-16, 15:51   #1
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared Visa inlägg
Svarade på en jobbannons för ett truckjobb i ett stort lager i Jönköping där de sökte 25 nya förare.
Jag var en av sex sökande men fick inte jobbet eftersom de endast vill ha högskolestudenter och inte gymnasiestudenter. Men jag ställer mig frågan, vad spelar det för roll? Jag innehar fortfarande mitt truckkort.
Jag råkade ut för en liknande situation när jag för två år sen sökte till SJ's lokförarutbildning. Det roliga var att jag hade klarat det om jag gått KY-vägen...
Då hängde det på min ålder. Jag jobbade redan som lastbilschaufför. De ville att jag skulle vara 20 när jag blev klar med utbildningen, men jag fattades ca ett halvår....

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 20:26   #2
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Då hängde det på min ålder. Jag jobbade redan som lastbilschaufför. De ville att jag skulle vara 20 när jag blev klar med utbildningen, men jag fattades ca ett halvår....
Ville SJ att du skulle vara 20 när du blev klar med utbildningen? Jag trodde att det var 21 som gällde?
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 19:06   #3
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Samma här, Grafik kort och processor håller på att ge upp, så jag måste byta dom + att jag måste byta till ett 64-bits OS så jag kan utnyttja mer minne jag måste spendera nästan 8000 för att få den i ett skick då den passa för utbildningen jag ska gå i höst..
Själv funkar allt lysande, men ett undantag. När jag vill starta datorn normalt genom att trycka på den vanliga startknappen så startar den inte. Utan jag får först koppla in usbhubben utan extern ström, sedan trycka på startknappen (utan att det händer något) och efter ca 15-20 sekunder sätta på strömmen till usbhubben. Då startar den!

Noterbart är att den har en gång i tiden startat normalt direkt när man "trycker på" datorn. Det hela började förmodligen när jag skaffade mobilt bredband med USB-dongle. Det tar ju lite ström av datorn, men är det verkligen problemet? Har kopplat ur den någon gång, med inga framsteg, dvs samma elände. Så här ska det ju inte vara?

Någon som har en snabb lösning på det utan att länka till något dataforum?
Gammal 2009-06-16, 20:05   #4
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Kolla inställningarna i BIOS, kan vara något med bootordningen som spökar.
Gammal 2009-07-27, 20:09   #5
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Jahapp! Så har slutaren i min 40D tagit sin sista exponering, antar jag. Ska slå en pling till servicefirman imorgon....

simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 02:36   #6
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Jahapp! Så har slutaren i min 40D tagit sin sista exponering, antar jag. Ska slå en pling till servicefirman imorgon....
Låter bekant......
Gammal 2009-07-28, 19:00   #7
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alexfaldt Visa inlägg
Låter bekant......
Det jätteroliga i sammanhanget är att slutaren och spegeln fungerar felfritt var för sig. Man kan exempelvis plåta i tyst läge i live view, men så fort spegeln och slutaren ska jobba tillsammans (exempelvis vanlig fotografering eller spegelrengöring), då får jag Err 99 och kameran låser sig.
Trist att kameran inte ska klara mer än 16 000 exponeringar (vilket verkar vara medel).

Hur löste du problemet? Bytte du slutare, och vad kostade det?

simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 23:16   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

En klasskompis till mig blev påkörd av en bil idag på en moppe. Benet blev rätt mosat.. Brutet på flera ställen och skadat knä.

Sen det invecklade är att moppen var inte hans utan ägdes av en kille den andra nian och den var tyvärr trimmad + att den skadades ganska rejält vid påkörningen och startar inte..

Synd om båda killarna.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 01:32   #9
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
En klasskompis till mig blev påkörd av en bil idag på en moppe. Benet blev rätt mosat.. Brutet på flera ställen och skadat knä.

Sen det invecklade är att moppen var inte hans utan ägdes av en kille den andra nian och den var tyvärr trimmad + att den skadades ganska rejält vid påkörningen och startar inte..

Synd om båda killarna.
Lätt att predika om i efterhand men det är ett stort skäl till att inte trimma en moped, den som kör är vanligtvis inte mogen nog att köra runt i sådan hastighet det lätt blir vid trimning och framförallt så kör man ju utan något vidare skydd vilket lätt leder till onödiga skador vid olyckor.

Tråkigt som sagt men tänk på att inte köra runt trimmat utan ta det lugnt istället.(och ja, det går att köra otrimmat, tro mig)
Gammal 2009-10-03, 09:57   #10
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Lätt att predika om i efterhand men det är ett stort skäl till att inte trimma en moped, den som kör är vanligtvis inte mogen nog att köra runt i sådan hastighet det lätt blir vid trimning och framförallt så kör man ju utan något vidare skydd vilket lätt leder till onödiga skador vid olyckor.

Tråkigt som sagt men tänk på att inte köra runt trimmat utan ta det lugnt istället.(och ja, det går att köra otrimmat, tro mig)
En rejäl utbildning på även 30-moppar skulle vara lämplig då olyckor och missbruk av mopeder ökar. En utbildning som innehåller någon form av vett och etikett som tillrättavisar trafikreglerna samt konsekvenserna av att trimma mopederna vore att föredra. Det missbrukas rätt friskt här i södra Småland på den punkten. Det körs på gångutrymmen och andra ställen där de är förbjudna. En höjning av åldersgräns hade dock förmodligen inte hjälpt, höja till 18 är ju inte lönt precis.

Snart händer det en olycka!

/En som har unga mopedförares missbruksplats som arbetsplats.
Gammal 2009-10-03, 18:45   #11
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
En rejäl utbildning på även 30-moppar skulle vara lämplig då olyckor och missbruk av mopeder ökar. En utbildning som innehåller någon form av vett och etikett som tillrättavisar trafikreglerna samt konsekvenserna av att trimma mopederna vore att föredra. Det missbrukas rätt friskt här i södra Småland på den punkten. Det körs på gångutrymmen och andra ställen där de är förbjudna. En höjning av åldersgräns hade dock förmodligen inte hjälpt, höja till 18 är ju inte lönt precis.

Snart händer det en olycka!

/En som har unga mopedförares missbruksplats som arbetsplats.
Jag är rädd att hårdare regler inte hjälper speciellt mycket och det är trots allt redan förbjudet att trimma mopeder och det är höga straff på det men vad hjälper det?
Gammal 2009-10-03, 23:04   #12
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared Visa inlägg
Jag är rädd att hårdare regler inte hjälper speciellt mycket och det är trots allt redan förbjudet att trimma mopeder och det är höga straff på det men vad hjälper det?
Det hjälper! Sätt en hög böteslapp så lär aldrig den skyldige trimma sin moppe längre. Dock krävs tätare rutinkontroller av polisen på mopeder i allmänhet.
Gammal 2009-12-18, 22:54   #13
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Usch... Våran katt har slutat äta :/ (läste på internet... inte blir man glad av vad man läser.. ) Hoppas vi hinner göra något.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 07:05   #14
Schulz
Medlem

Standard

En av mina bästa vänner hoppade framför tåget i helgen. Man är helt förstörd!
Gammal 2010-08-23, 09:39   #15
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
En av mina bästa vänner hoppade framför tåget i helgen. Man är helt förstörd!
Jag beklagar verkligen... Finns inte mycket mer att skriva, det är en så stor sak ändå. Alla mina tankar går till dig, och hans/hennes andra anhöriga.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:24.