Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-12, 07:52   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag läste Mr Jingles inlägg i natt men orkade inte svara. Jag vet inte vad han hittat men det låter som en gammal beta-version. Flera av de saker han nämner har jag inte sett och andra "fel" beror på att han inte tagit sig tid att ta reda på hur saker funkar i KRS.
KRS är långt ifrån felfri men inte på långa vägar så dålig som MrJingles skriver.
Gammal 2007-10-12, 13:29   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Kära järnvägsvänner!

Jag har precis varit inne på Aurans forum och tagit del av synpunkterna på Kuju-spektaklet där. Jag kan inte återge det långa inlägget själv just nu, men den som är intresserad uppmanas verkligen att söka upp tråden
"Prototype Talk / Kuju Rail sim release..../ inlägg # 215" av Mr Jingles. Det befäste mina allra värsta synpunkter och jag kommer nu omedelbart att avinstallera hela skiten utan att ens ha startat upp det, bryta CD-skivan i två hälfter så att jag åtminstone får mig ett par isskrapor till bilen och fodralet kan ju alltid få ackompanjera mitt trista gamla gamla MSTS som används som kaffekoppsunderlägg på skrivbordet sedan många år.

Själv skall jag ägna mig åt helt andra saker i helgen.

Ha det bra alla,
Håkan
Börjar med att säga att alla är självklart fria att göra som dom vill, så har vi fått det ur världen.
Vidare så verkar det lite tråkigt att lita på andra människors synpunkter och åsikter så till den milda grad att man inte ens är beredd att skaffa sig några egna.

Vad gäller spelet i övrigt så ser jag inte så stora skillnader jämfört med föregångarna vad gäller buggar och medföljande materiel. Vare sig MSTS eller TRS fungerade felfritt från början utan krävde ett antal uppdateringar för att komma till rätta med det värsta. Jag kan dessutom inte komma på ett enda spel jag köpt de senaste 10 åren som inte krävt patchar för att fungera korrekt. Om det kan man tycka vad man vill, men det är väl ett obestridligt faktum att slutanvändaren idag mer ses som betatestare av programhusen än en kund som ska göras nöjd från dag ett.

För mig är den stora behållningen med simulatorer som MSTS, TRS, och nu även KRS, möjligheten att få skapa min egen värld med mitt eget järnvägsnät. Jag brukar i stort sett aldrig använda vare sig orginalrutter eller de lok/vagnar som följer med spelet vid leverans, utan förlitar mig på 3:e-partstillverkare och, framförallt, mig själv för att få den ultimata tågsim-upplevelsen.

Avslutar med en bild för att visa att nivåskillnader självklart är möjligt (1 på 16 här). Kan även tillägga att bergstexturen målades automatiskt när jag höjde marken .

mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 07:56   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan
Har du läst det som står om "Height Level" på sidan 18?
Gammal 2007-10-12, 08:44   #4
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Jag har ju läst igenom manualen i sin helhet, vilket väl tog ungefär 30 sekunder, och där stod bland annat att man kunde börja landskapsbyggandet med att placera ut kullar osv. OK.
Håkan
Läste du den svenska manualen då som följde med i förpackningen eller har du läst dom 2 pdf-filer som ligger med på skivan??

Undrar
Bengt
Gammal 2007-10-12, 11:19   #5
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
Eftersom jag själv ännu inte hunnit/kunnat kolla in spelet skulle jag vilja ha svar på en fråga jag har från någon som kommit lite längre än mig.

Det stod emellertid ingenting om huruvida själva banan kunde lyftas/sänkas från nollnivån. Om det nu mot förmodan inte skulle gå, då känner jag att jag redan nu kan reservera plats i runda arkivet för speleverket. En bana utan nivåskillnader, vilket inte alls är särskilt ovanligt på andra banor också tyvärr, trots att möjligheten åtminstone finns där, är enligt min mening fruktansvärt orealistiskt, tråkigt och patetiskt löjligt. Jag skulle inte ens bry mig om att starta spelet för att se på övriga funktioner eftersom allt intresse från min sida skulle vara bortblåst för alltid.

Håkan
I pdf-filen Rail Simulator\Manuals\EN står det mer på sidan 14:

6 Creating Terrain
The painting tools allow you to alter the appearance of the terrain.

Height Tool
This tool allows you to raise or lower areas of terrain. Select the tool, hold the left mouse button over a point on the terrain and drag the cursor up and down.

Increase Height Tool
This tool allows you to incrementally increase the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to raise.

Decrease Height Tool
This tool allows you to incrementally decrease the height of an area of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to lower.

Smooth Tool
This tool allows you to smooth the edges of terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to smooth down.

Level Tool
This tool levels off the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button over the area of terrain you want to level off.

Noise Tool
This tool creates undulations in the terrain. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain where you want to create undulations.

Snap Tool
This tool snaps the terrain to linear objects. Select the tool, click and hold the left mouse button and move the cursor over a linear object to snap the terrain to that object.

Paint Terrain Tool
This tool allows you to paint the terrain with different textures. Select the tool, select a texture from the browser list then click and hold the left mouse button and move the cursor over the area of terrain you want to paint.

Terrain Extraction Tool
This tool is only available when the object or linear object toolboxes are open and allows you to insert an area of SRTM (Shuttle Radar Topography Mission) data. To automatically create nine tiles of real-world terrain data underneath the camera’s current location, press T. When using this tool, you may find the camera is underground after the terrain extraction is complete.
You can obtain SRTM data from ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/version2 in the form of .hgt files. Place the .hgt files into this directory: ...\Program Files\Rail Simulator\DEM\SRTM\ You will need to create this folder if it is not already present.

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.