Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-20, 15:20   #1
Richard
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard Urspårningar

kan inte vi alla försöka beräta om olika urspårningar som har hänt?

jag var med om en på Lidingö i dag som tur var det bara en släpvangs boggi som spåradeur.
nack delen var att det var under en ranger övning för blivande förare pö bangården.
som vanligt var det vår gode vän Selking från djurgården som var med.
det konstiga var att dom körde igenom två växlar med den urspårade boggin utan att upptäka det?

Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 15:24   #2
DV12
Senior Member

Reg.datum: Apr 2002
Skicka ett meddelande via MSN till DV12
Standard

Jag har aldrig varit med om någon tågolycka som tur är!

/Johan
DV12 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 15:35   #3
DJTimboy
Medlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Pappa hade 2 Rc lok fårn Hagalund och mitt i en växel spårade loken nur..Ena loket på ena spåret och det andra loket på det andra spåret. Så blev den urspårnigen.. (Fast jag var inte med som tur...)

Med vänliga hälsnignar
DJTimboy

Vd
DJTimboy besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 15:51   #4
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Nja urspårning och urspårning men ändå en urspårning... Min mamma var med på perssontåget från norrland till STHLM vars lok och vagnar skrapade i en urspårad godsvagn som låg över ett spår.

MVH Dson i Sandviken.
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 16:02   #5
Bengt74
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Har aldrig varit med om någon urspårning, men däremot har jag fotograferat 2 stycken, bilderna ligger utlagda på min sida med händelsebilder.

http://handelser.lindstein.net

MVH
Bengt L.

Bengt74 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-20, 16:34   #6
Decibel
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Var bara nån vecka sedan dom lyckades knuffa på ett gäng vagnar i Sundsvall vid rangering, nåt gick snett och alla 5 vagnarna susade förbi öppna bommar intill centralstationen innan dom hoppade ur i en växel. Pretty scary . jag kikar då både 1, 2 & 3 gånger numera när man är i närheten.

// Håkan
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-10, 21:27   #7
Kalle Lj
Senior Member

Standard

För några år dedan så åkte jag kinekullebanan mot mariestad. Just innan rålsbussen började bromsa in så stog det en bil på järnvägsövergången, det var en trött snubbe i sen som inte hörde att6 det plinga. Vagnen körde rätt in i bilen just som jag hann sätta mig längst fram, jag höll på att få en stor byula. Killen i bilen dog men jag klarade mig. Sen kom der på raport.

Kalle

Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-10, 22:08   #8
Trigger
Senior Member

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Det var förra vinter när jag skulle till min flickvän i Helsingborg. Skulle ta tåget från Bjuv på kvällen nån gång men först buss från Billesholm som går till Pågatågsstationen. Men jag var tvungen att gå på toaletten och det tog lite längre tid än plannerat för håret hade lagt sig ner p.g.a för mycket gelé. Jag missade bussen och fick ta nästa 45min senare. Då fick jag ju naturligtvis ta Pågatåget som gick efter det som jag egentligen skulle tagit. Men när jag kom till Bjuv så gick jag upp till Stationen helt som vanligt, men inte en själ syntes till och jag tänkte ju bara mmm lugnt och skönt på tåget. Jag satta på mina hörlurar till min Cd walkman lyssnade på musik och tycktes höra en tjej prata i högtalarna på stationen men brydde mig inte för jag trodde det bara var en försening. Sen började jag frysa då var tåget en kvart försenad och då kommer en Tågbuss alltså en tågersättare så jag fick åka buss istället i en fullsatt buss till Helsingborg men som tur fick jag bästa platsen längst fram bredvid föraren ). Kom till Helsingborg och var med min flickvän hela kvällen som över där och nästa dag i "Helsingborgs dagblad" så ser jag en stor bild på Pågatåget "Kalle på Spången" tänkte aha en artikel om tåg. Men rubriken under till löd Tåg tvärnitade efter en urspårning strax innan Påarp. Då var det så att Pågatåget kom i 100km/h drygt och p.g.a av ett jäkla snöoväder så hade det bildats en stor snömur precis innan en järnvägsövergång och lokföraren hade inte en chans att nita tåget utan drämde rakt in i "snömuren" i 100km/h och tåget hoppade av spåret med den första vagnen och tåget tja tvärnitade från 100km/h till 0km/h på 2röda sekunder. Jag fick ju upp massa bilder i huvudet vad som kunde hänt alltså skador och kanske dödsfall i och med den hemska tvärniten. Men det visade sig att ingen kom till skada men allt folket ombord fick vänta lite mer 1h innan räddningen kom och det hade tydligen varit jätte kallt i tåget. Efter en 1h drygt så kommer brandkåren i en bandvagn ut till undsättning. Ingen kom till skada och alla skjutsades till en lokal där dom fick äta sig mäta på god mat och dricka gott och sen har jag förr mig att dom fick en liten julklapp av Skånetrafiken i form av ett resekort laddat med 200 eller 500kr.

Så det här slutade ju lyckligt tack och lov och jag hade gärnat viljat vara med i denna olyckan om den slutade som den gjorde för då hade man ju haft en upplevelsen men å andra sidan så är jag nöjd som slapp utsättas för detta.

Mvh:Trigger

http://medlem.spray.se/farjestad5

Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-12-10, 23:34   #9
Mtr
Senior Member

Reg.datum: Dec 2001
Standard

Det är tyvär inte helt ovanligt att när man plogar vägar som korsar spår så lägger man en vall som hindrar tågen,fatal lathet.Detta är enligt regelboken förbjudet men det finns vissa som inte bryr sig.

/stefan

Mtr besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Urspårningar StefanD Landskapsdesign - Trainz 8 2004-05-07 11:12

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:01.