![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Som flera av er vet redan, så är jag väldigt sugen på en modelljärnväg. Spårplaner har ritats ett flertal gänger och hjälp och tips har man fått på forumet hos Modellrallaren.
Nu fick jag en ny idé om spårplan. Södertälje S. Den har det jag skulle vilja ha på en mj-anläggning. Station längs stambanan, bibana (till Södertälje C) och industri-spår... Jag tog upp detta på Modellrallarens forum och fick veta att detta fanns som spårplansförslag i Allt om Hobby nr 8 1982. Men då handlade det om en yta av 9x6 m, inte mina blygsamma 3,2x2,6 m (om jag använder hela sovrummet). Stefan N tog sig tid och gjorde en spårplan i Raily 4 efter mina mått. Själva spårplanen tyckte jag blev riktigt bra, men det var ju inte som Södertälje. Det blev såklart för litet! Kolla här: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10074 Nu har jag ändrat lite i spårplanen, bl.a. gjort den enkelspårig m.m. Bild 1 visar övre plan och bild 2 nedre. Banan fungerar som punkt-till-punkt och rundbana. Från båda håll från stationen kommer man, via övre vändslingan, ner till tågmagasinet (blått spår är nerfarten). Och det finns en hamn en en industri att köra godsvagnar till/från...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-02-28 klockan 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jo, kanske bäst att tillägga!? Det är i H0 och övre vändslingan ska gömmas i ett berg.
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
|
![]()
Eftersom ekonomin äntligen tillät inköp av MJ-prylar, så beställdes ikväll två digitala roco start-satser (Roco 51212).
Denna sats består av dom gamla spåren (rocoline), diesellok med dekoder, digitalkoppel och tre vagnar, transfo, digitalförstärkare och lokmus 2. Spåren blidar en oval på 235x100 cm med en växel (stickspår). Ett startpaket med nya spåren, två tåg och den nya multimusen hade blivit billigare, så det kan tyckas knäppt jag valde det äldre... Men jag ville ha just detta lok, två körkontroller och en extra trafo är alltid bra (till belysningar m.m.). Spåren tror jag inte ens jag kommer använda???? Lutar mer åt Tilligs snygga spår! Jaja, det känns iallafall skönt att man äntligen ska få köra lite MJ-tåg...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-02 klockan 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Vill bara veta vad ni tycker...
Vilken av dessa 2 spårplaner är att föredra? Strunta i hur spåren ligger, det är valet mellan ett bord i mitten av rummet eller att bygga anläggningen runt om i rummet jag undrar över! Vad är tycker ni? Denna?
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-04 klockan 16:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Eller denna?
![]() |
#6 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Personligen skulle jag föredra väggalternativet. Längre körsträcka med möjlighet till paradsträckor
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Instämmer med föregående talare, längre körsträcka mellan stationerna är aldrig fel.
![]() Nu vet jag inte vad du tänkt dig för lok men en liten varning för alltför snäva kurvväxlar. Men det vet du väl redan. ![]() Senaste exemplet är väl Jecos nya el-F som inte funkar i de snävaste kurvor och växlarna.
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
JAg tycker också vägg alternativet är bäst. Det blir mer spåryta och du får lätt att komma åt lok & vagnar om det spårar ur. Det har jag lärt mig den svåra vägen... min bana är 1.2m bredd.
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack för era synpunkter!
Ja, jag tror också på att ha järnvägen längs väggarna, men vill veta vad ni tyckte. Och tack för varningen om Jecos F-lok. Jag tänker försöka undvika dom snävaste kurvor på min "stambana". Kan tala om att det gick åt skogen med start-satserna. Efteråt jag beställde tala jag med en person, som sa (i det stora hela) att det är bara 3R som gäller om man vill ha driftsäkerhet. Då började jag undra om jag gjort en tabbe som beställde Roco grejerna!???? Jag har ingen erfarenhet av MJ och vet inte vad som är bra eller inte och denna person hade provat både ock... Dagen efter ringde dom från affären och sa att bara den ena start-satsen fanns (trots att jag kunde beställa två) och då bad jag honom stryka ordern. Så nu står jag i valet och kvalet igen. För mig så står det mellan billigaste digitala Roco satsen eller billigaste digitala Märklin satsen. Vad fasen ska man välja? Till Märklins fördel står god driftssäkerhet, bra andrahands värde och kanon kvalitet. Till nackdelarna står kompabilitet (man känner sig lite låst), dyrare och inget data interface till mobile station och central station ännu. Jag har ett Lima Ra och ett Lima T43 lok. Dessa går ju att konvertera till 3R om det skulle behövas. Jag har tänkte hålla mig till tidsperioden 60-70-tal och svenska tåg. När det gäller bana, så har jag alltid tänkt på att det måste finnas en station på den. Men nu undrar jag om det verkligen behövs? Det jag vill göra är att rangera godsvagnar. Tågen på stambanan skulle jag vilja att dom skötte sig automatiskt (dator!?) och det susa förbi ett då och då. Så vad ska jag med station till???? Det skulle räcka med ett par ind. områden och en bit stambana (ute på linjen!) ju. Stationen kan ju vara det dolda tågmagasinet, som jag vill ska finnas med!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-03-04 klockan 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]() Citat:
![]() De som påstår sånt är nog väligt trångsynta... Visserligen är det sant att Märklin ju får större kontaktyta eftersom alla hjul tar upp en pol och släpskon tar upp den andra. För 2R så tar ju var sidas hjul upp respektive pol. Men sköter du din anläggning skapligt och har nån rengöringsvagn i drift så är det inga problem alls för 2R, speciellt inte i "större" skalor som H0 o uppåt där lokens vikt hjälper mycket. Klarar vi N-rallare av datordrift med små lätta lok så. ![]() Sen är det ju även så att modellerna förbättrats rejält och numera har ju ofta ånglok några axlar ledade/avfjädrade tex så inget hjul hänger i luften vid minsta ojämnhet. Faktiskt så ställer ju snarare Märklin till det lite för de tillverkare som vill göra skalariktiga modeller eftersom deras skensystem verkar kräva högre hjulflänsar och frigång för den förhatliga släpskon... Jecos senaste plastmodeller har tex fått kompromissas för att även klara att köras på Märklin... Det är ju bara att läsa på Modellrallarens forum, det finns rätt många 2R-rallare som får det att funka... Personligen tycker jag att Märklin känns rätt ute, speciellt till datordrift. Du får tag på betydligt mer och billigare/modernare tillbehör till DCC som ju "alla utom Märklin" använder numera.
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, som jag sa så vet jag inte vad som stämmer angående 2R vs 3R. Jag försöker läsa på Modellrallens forum, men det är så stort/mycket där och precis som när det gäller MSTS och Trainz, så finns det vissa som gillar det ena eller det andra...
För egen skull så gör det inget om modellerna inte är 100% riktiga, om bara det är god driftsäkerhet. Men om det inte är problem med driftssäkerhet på 2R, så finns det ju ingen anledning att välja Märklin bara för den anledningen. Kan bara hålla med när det gäller Märklin och datadrift. Det finns mer, billigare och modernare system till 2R (vad jag sett på nätbutikerna). Till Märklin så finns ännu bara ett interface till det gamla systemet och inte till mobile station eller central station. Nu kanske jag aldrig kommer koppla ihop anläggningen med datorn, men om jag skulle vilja det, så vill jag ha chansen att kunna göra det!
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har idag beställt den billigaste Roco startsatsen igen. Jag vet fortfarande inte vad som är rätt eller fel i mj-världen (2R eller 3R), men med 2R, så känns det som man har större valfrihet. Beställde samtidigt boken Modelljärnväg från grunden...
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har snickrat på en ny spårplan och den hittar ni här: http://www.modellrallaren.com/forum/...TOPIC_ID=10074
Vad tror/tycker ni? Bra? Dåligt? Vid dåligt, vad göra för att göra den bättre?
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja nu är jag ju inte så insatt i detta med MJ men jag tycker det var ena baddare på att göra spårplaner på det forumet. Tycker att de fick ihop Södertälje på ett bra och naturligt sätt. Tyckte ochså att det var en jäkla bra tråd att följa, många intressanta vinklingar om hur man kunde göra för att få det så bra som möjligt. MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
|
![]()
Ja, dom är verkligen duktiga på spårplaner där. Dessvärre tyckte inte jag Södertälje blev bra. Det blev för kompakt och därför vidarutvecklades spårplanen till en fantasibana istället, som skulle kunna passa mina behov och mitt utrymme...
Hitta en bra sida med tips för nybörjare idag: http://www.mjhobby.se/mjhobby/nyborjare.asp Och dom har flera intressanta nya digitala startsatser från Roco, där t.ex. TKAB Rc-lok eller GC T44 följer med. Kolla här: http://www.mjhobby.se/mjhobby/prodli...60&code=060011
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|