Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-07, 13:44   #31
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Låter hur gott som helst.
Tyvärr, så verkar det som om vi andra aldrig blir nöjda med vad ni gör.
Vi bara höjer och höjer ribban för er.
Gammal 2008-08-07, 18:55   #32
Bengan

Standard

Har testat med dubbelspår idag.

Triggern för stängning av vägskyddet är satt på maxradie 500 meter och öppningstriggern är satt på 100 meter. Dom båda triggers är satta på övergången.

När ett tåg kommer, så aktiveras bommarna 500 meter innan övergången och går upp igen när tåget har passerat 100 meter efter bommarna.

Vid tågmöte, så går inte bommarna upp förräns sista tåget har passerat bommarna med 500 meter (Huvudtriggern från motsatt håll). Skulle vilja få till det, så att bommarna även här går ner efter 100 meter när tåget har passerat.

Har testat att döpa dom 2 huvudtriggers med samma namn (svs-trig-123)och även som (svs-trig-123-1 & 2) och likadant med öppningstriggern + några olika varianter till.

Finns det någon variant vid namngivningen, som jag kan ha missat.

Senast redigerad av Bengan den 2008-08-07 klockan 18:57.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 20:03   #33
u16802273
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard Är det någon vet hur man ska skriva in vägsyddesnamn

Hej jag vill ha en ordentlig munual hur man installera och får i gång STW,s nya o fina vägskydd fungera den manual som var med var svår att fatta
Jag hoppas på ett positivt svar
Hälsningar Kenta
Gammal 2008-08-07, 22:29   #34
gustaf_26
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Under lite testkörningar såg jag att blocksignalerna slår om till stopp när v-signalen blir vit. Är jag ensam om detta?
gustaf_26 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 09:41   #35
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 19:17   #36
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Bengan: öppningstriggern fungerar inte som den var tänkt. Undvik den tills det nya kommer som vi planerar för.
Blir svårt att låta bli, Mats. Då detta har varit en efterlängtad funktion.
Gammal 2008-08-10, 13:17   #37
juhis
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Is there going to be english manual, because I don't understand swedish language too well.
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 19:26   #38
u16802273
Medlem

Standard Jag får inte i gång vägskyddet

Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar
Gammal 2008-08-11, 11:57   #39
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av u16802273
Hej Jag får inte gång på Stw Vägskyddet är det någon som vill visa hur man skriver i skriptet , jag har namngivet alla komponenter till vägskyddet
finns det någon som vill visa hur man ändrar skriptet
med hopp om positivtsvar
Jag vet faktiskt inte om det går att förklara så mycket bättre än vad Mats redan gjort i manualen. Om du öppnar manualen och tittar på stycket som heter "Namngivning" så fungerar det på följande sätt:
  • De fyra gröna tecknen (xxxx) skall du inte ändra. Dom är automatiskt rätt för varje del.

• De tre röda tecknen (yyy) får du hitta på själv, men alla delar i ditt vägskydd som beskrivs som [Aktiv] i manualen (bommar, skyltar, logikenhet, signaler mm) måste ha samma tre tecken.

• Det sista blåa tecknet (z) skall vara en siffra. Alla saker av samma sort måste ha olika siffror. Om du till exempel har fyra bommar så måste dom numreras 1-4.

Dessutom skall det vara ett bindestreck mellan varje teckengrupp, alltså: xxxx-yyy-z
Jag kan tyvärr inte förklara det enklare än så. Det enda tips jag kan ge är att läsa igenom hela manualen innan du börjar bygga.
Hoppas att det hjälper .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2008-08-11 klockan 12:05.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 16:42   #40
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

jag får fan inte det att funka, jag har satt ut allt jag behöver ha, jag har döpta allt till svs-xxx-abc-1 ( 1-9) , har jag gjort något fel eller ?
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 12:23   #41
MatsS
Medlem

Standard

Citat:
Blir svårt att låta bli, Mats. Då detta har varit en efterlängtad funktion.
Du kommer få denna funktionen samt ett mycket enklare sätt att skapa ringsträckorna. Triggers kommer försvinna helt. Det kommer fungera nära identiskt med verklighetens 3 spårledningar. Testning pågår.

Citat:
Is there going to be english manual, because I don't understand swedish language too well.
Right now I've done the opposite, ingame text is changed to swedish. Time permitted I'll make an all english version also. It's however technically difficult ingame as it seems to require new kuids. We'll see what's possible.

Namngivningen är oerhört viktig. Komponenterna skickar kontinuerligt information mellan varandra och man kan säga att namnet är adressen till dem. Fel i namnet innebär att det inte fungerar eller blir skriptfel. Läs noggrant i dokumentationen.

Då man byggt nytt eller ändrat måste man spara banan, gå ur Surveyor och sen ladda in igen för att komponenterna skall startas upp korrekt. Det är lätt att glömma det då man labbar. Det kan fungera att gå direkt till Driver med F2 men inte alltid.

Citat:
svs-xxx-abc-1
Är exempelvis fel för komponentnamnet (xxx i exemplet) måste vara enligt dokumentationen, vilket alltid är 4 tecken långt.

Komponentnumret skall vara 0 till 9 men behöver egentligen inte vara i ordning, men gör det ändå. Om annat så för ordningens skull. Ordning och reda har man alltid nytta av framförallt då banorna börjar bli stora med många vägskydd.

Det blir dessvärre svårt att få det att fungera i TRS2004. Mest pga att jag inte har möjlighet att testa i den miljön. Dessutom är det oerhört tidskrävande och komplicerat med flera versioner. Jag vet egentligen inte vad som behöver ändras.

/Mats
Gammal 2008-08-12, 12:51   #42
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

men jag får det inte att funka i trs 06, jag har en bangård med ett av stickande industri spår, kanske 25 meter efter växeln så har jag placerat övergången, jag har svs-main-abc / svs-road-30m-abc-0 / svs-gate-abc-1 / svs-gate-abc-2 / svs-xsig-abc-3 / svs-xsig-abc-4 / svs-xsig-abc-5 / svs-xsig-abc-6 / svs-trgi-abc-7 / svs-trios-abc-8 / svs-vsig-L-abc-9 / svs-Vsig-Labc-10 placerade vid övergången, det är i alla fall hur jag har förstått det hur det ska vara placerat, men när loket närmar sig övergången häner inte något, jag kan till och med köra över övergången utan att något händer, jag har antagligen gjort en massa fel men det vore bra om någon kunde säga vad
Gammal 2008-08-12, 13:47   #43
MatsS
Medlem

Standard

Felen jag hittade är markerade i rött:
svs-main-abc / svs-road-30m-abc-0 / svs-gate-abc-1 / svs-gate-abc-2 / svs-xsig-abc-3 / svs-xsig-abc-4 / svs-xsig-abc-5 / svs-xsig-abc-6 / svs-trgi-abc-7 / svs-trios-abc-8 / svs-vsig-L-abc-9 / svs-Vsig-Labc-10
  • Man måste ta bort 30m, V (vänster) så att komponentnamnet stämmer. Det kan bara vara main, trig, trio, tris, xsig, gate, vsig, fsig eller road på de aktiva komponenterna.
  • Enbart små bokstäver.
  • Varje komponenttyp skall vara numrerade 0-9:
Så här borde fungera bättre:
svs-main-abc
svs-road-abc-0
svs-gate-abc-0 / svs-gate-abc-1
svs-xsig-abc-0 / svs-xsig-abc-1 / svs-xsig-abc-2 / svs-xsig-abc-3
svs-
trig-abc-0
svs-
tris-abc-0
svs-vsig-abc-0 / svs-
vsig-abc-1

/Mats
Gammal 2008-08-12, 15:08   #44
u16802273
Medlem

Standard STW Vägskydd 1.0 funker inte

Hej Mats S Din fina vägskydd till Trs-2006 funker fortfarande inte
Jag har gjort dessa ändringar
svs-main-abc
svs-road-abc-0
svs-gate-abc-0 / svs-gate-abc-1
svs-xsig-abc-0 / svs-xsig-abc-1 / svs-xsig-abc-2 / svs-xsig-abc-3
svs-trig-abc-0
svs-tris-abc-0
svs-vsig-abc-0 / svs-vsig-abc-1
ska man gå in i Edit Script ?
eller om du har än bättre manual som går på Trs-2006
med vänliga hälsningar Kenta
Gammal 2008-08-12, 15:34   #45
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

ja nu fick jag det att fällas, först fälldes det inte förens att man hade kört över över gången och det funkar ju inte riktigt , så jag la ytterligare två trigers på vadera sida så fick man stanna en 5 meter före övergången för att vänta på att bommarba fälldes och att det slog om till vitt så kunde man köra igen, riktigt snyggt mats, nu kan man äntligen göra trovärdiga snygga industriområden
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.