Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-18, 03:09   #16
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

Men Sibbmark,

Håll med om att risken för att bli överkörd, för en person som är ute och knallar på spåren är ungefär 1%.

Nu skall man kanske skilja på Getingmidjan i Stockholm och som i detta fall en inte allt för hårt trafikerad järnväg i Småland.

En normal person, både hör och ser ett tåg innan det kommer.

Med vänliga hälsningar Pson

Jag håller med om det... Men det första jag svarade på var "det gör väl ingenting om man går på järnvägen"... Mitt svar att man skall inte göra det och man får inte göra det.

Mitt andra svar var på det dumma påstående att "jag kan tabellen exakt"... Jag tror att även du håller med om att det kan komma tåg vid andra tillfällen och att det kanske inte är ett bra argument? Jag har betydligt lättare att gå med på att man ser och hör än att man vet att det inte skall komma något tåg.

Jag kan fortfarande inte förstå varför folk envisas med att gå just på en järnväg där man faktiskt inte har att göra. Vad är det som gör att man tycker det är en bra skidväg (jag har sett skidspår mellan skenorna), eller en cykelväg (jag har sett cykel- och mopedspår mellan skenorna också)? Om man nu tvunget skall gå på järnvägen så måste man väl inte gå mellan skenorna? Folk tycks tro att järnvägar är ofarliga att gå på. Det är dom inte. Visst, dom flesta märker när tåget kommer, men det händer med jämna mellanrum att folk faktiskt blir påkörda eller att folk med nöd och näppe hinner undan. Varför utsätta sig för den risken?

En gång kom vi runt en krök i låg fart och fick se en dam med en hund mitt i spåret. Eftersom vi hade stannat vid en hållplats precis före kröken och precis hade startat kunde vi utan problem stanna utan att köra på henne. Vi ville stanna för att påpeka för henne att det kanske inte var rätt ställe att gå på. Det första som hände var att hon började skälla för att vi körde där så att hon inte kunde rasta sin hund. Ibland undrar jag vart det är på väg med världen.

Men eftersom varken du Pson eller Tobias verkar dela min uppfattning så får ni gärna tala om för mig varför man måste gå just på spåret. Jag säger inget om att man går längs järnvägar, men man måste inte gå dom.

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 09:10   #17
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev sibbmark

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

Men Sibbmark,

Håll med om att risken för att bli överkörd, för en person som är ute och knallar på spåren är ungefär 1%.

Nu skall man kanske skilja på Getingmidjan i Stockholm och som i detta fall en inte allt för hårt trafikerad järnväg i Småland.

En normal person, både hör och ser ett tåg innan det kommer.

Jag håller med om det... Men det första jag svarade på var "det gör väl ingenting om man går på järnvägen"... Mitt svar att man skall inte göra det och man får inte göra det.

Mitt andra svar var på det dumma påstående att "jag kan tabellen exakt"... Jag tror att även du håller med om att det kan komma tåg vid andra tillfällen och att det kanske inte är ett bra argument? Jag har betydligt lättare att gå med på att man ser och hör än att man vet att det inte skall komma något tåg.

Jag kan fortfarande inte förstå varför folk envisas med att gå just på en järnväg där man faktiskt inte har att göra. Vad är det som gör att man tycker det är en bra skidväg (jag har sett skidspår mellan skenorna), eller en cykelväg (jag har sett cykel- och mopedspår mellan skenorna också)? Om man nu tvunget skall gå på järnvägen så måste man väl inte gå mellan skenorna? Folk tycks tro att järnvägar är ofarliga att gå på. Det är dom inte. Visst, dom flesta märker när tåget kommer, men det händer med jämna mellanrum att folk faktiskt blir påkörda eller att folk med nöd och näppe hinner undan. Varför utsätta sig för den risken?

En gång kom vi runt en krök i låg fart och fick se en dam med en hund mitt i spåret. Eftersom vi hade stannat vid en hållplats precis före kröken och precis hade startat kunde vi utan problem stanna utan att köra på henne. Vi ville stanna för att påpeka för henne att det kanske inte var rätt ställe att gå på. Det första som hände var att hon började skälla för att vi körde där så att hon inte kunde rasta sin hund. Ibland undrar jag vart det är på väg med världen.

Men eftersom varken du Pson eller Tobias verkar dela min uppfattning så får ni gärna tala om för mig varför man måste gå just på spåret. Jag säger inget om att man går längs järnvägar, men man måste inte gå dom.

/Bosse
Kan bara instämma med Sibbmark, han säger mina ord i princip!
Det är väldigt konstigt det med tanten, hon måste ju ha varit gravt psykiskt störd om hon säger så?[8][B)][V]
Undras om hon hade gjort samma om tåget kommit snabbare och hon hade fått hoppa åt sidan!?[8)][:X]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 10:57   #18
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad

Reg.datum: Mar 2003
Standard

hmm... så du vet exakt när ett tåg kommer? det första som händer dig när ett tåg kommer är att du blir panik slagen, då finns det stor chans att du får dig en smäll o att det blir 1mindre person hära på e-buzz!, oavsett om du hör eller ser tåget, gå ejj på spåren!

har hänt att ja själv rört mig på spåren då o då men har börjat sluta...[:I]

mvh Rodi

bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 11:38   #19
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli
Det är väldigt konstigt det med tanten, hon måste ju ha varit gravt psykiskt störd om hon säger så?[8][B)][V]
Nej, det är inte konstigt, det är helt naturligt misstänker jag... Det kallas för chock... Då gör man både det ena och det andra som inte är särskilt rationellt.

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 11:56   #20
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev bombardier

hmm... så du vet exakt när ett tåg kommer? det första som händer dig när ett tåg kommer är att du blir panik slagen, då finns det stor chans att du får dig en smäll o att det blir 1mindre person hära på e-buzz!, oavsett om du hör eller ser tåget, gå ejj på spåren!

har hänt att ja själv rört mig på spåren då o då men har börjat sluta...[:I]

mvh Rodi

Om du menar Solna pendeltågsstation så snubblade du faktiskt.

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB

http://i.domaindlx.com/etab/
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 12:19   #21
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag håller absolut med dig Sibbmark om att man inte skall uppehålla sig på järnvägen. Det jag säger, är att det inte alls behöver vara direkt livsfarligt att befinna sig på en järnväg.
I synnerhet mindre trafikerade järnvägar i Småland t.ex.

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 13:30   #22
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

På denna järnväg, en vanlig vardag kommer det vanligtvis 6 tåg inklusive godståg.
Och det är en oelektriferad bana, på helgen kommer det 4 tåg (bara persontåg)
Men jag håller med er, det är inte så bra att va på spåret, fast när tåget har kört förbi, då kan man vandra vidare om nu måste det

M.V.H Tobias
år 2004!
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 13:32   #23
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

fast ioförsäg så handlade den här tråden om "Lingon påjärnvägen" inte om man får gå på järnvägen eller inte.[}]

Så ska vi hålla oss till ämnet???[)]
[8)]
M.V.H Tobias
år 2004!
Gammal 2004-04-18, 13:40   #24
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Ett generellt OT inlägg angående spårspring:

Det många inte tänker på när det gäller tåg är att det tar tid att få stopp på skrotet och att hastigheten är hög. Detta i kombination med att i nio fall av tio är siktsträckan för oss förare kortare än bromssträckan = när vi ser hindret är det oftast försent.
Hur många av er knallar omkring mitt på en motorväg eller 90/110 km/h landsväg och tycker att det är OK?
Angående bromsträckor, när en lastbil får underkänt hos bilprovningen för att ha för dåliga bromsar så har den ändå minst fyra gånger bättre broms än ett tåg som har bra broms, och då ska man inte glömma att friktionen är lägre på järnvägen.
Den dam jag körde på och som var ute och knalla på spåret, hon kunde säkert också tidtabellen, men vad hjälpte det när jag var sen. Nu hade hon tur som överlevde, men det har inte alla.

Tills sist, gå inte i spåret och gena inte. Ett tåg som går i 140 km/h hinner 39 m/s, ett tåg i 200 km/h hinner 55.5 m/s.

Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 14:47   #25
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Standard

På denna järnväg kör tågen i 70-80 nånting, efter stationen, men ut i skogen blir det 90 som gäller!
Och just vid den platsen så fanns det ljussignal för tågen, om att bommarna är nere vid nästa korsning som jag inte ens såg, för den är bakom en krök, och den blinkade, så det betydde att det inte kom nått tåg.

M.V.H Tobias
år 2004!
Gammal 2004-04-18, 14:51   #26
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Vänta nu!

Hur kunde du se att bommarna blinkade (föresten, vitt eller rött?) om du inte äns kunde se bommarna??

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 14:55   #27
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rojje
Tills sist, gå inte i spåret och gena inte. Ett tåg som går i 140 km/h hinner 39 m/s, ett tåg i 200 km/h hinner 55.5 m/s.

Roger
påsitivaste ja läst på denna tråd, människan hinner runt 1m/s vilket gör att du minnst bör lägga märke till tåget när det befinner sig runt 1km bort för att åtminstonde klara dig, fasst det finns även stor risk att du blir överkörd då tåget kör 1km på runt 10-16sek

mvh Rodi

bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 15:19   #28
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Dson

Vänta nu!

Hur kunde du se att bommarna blinkade (föresten, vitt eller rött?) om du inte äns kunde se bommarna??

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
Det är en ljussignal innan övergångarna, som blinkar orange, som slutar att blinka när bommarna är nedfällda, en sån här:

M.V.H Tobias
år 2004!
Gammal 2004-04-18, 15:27   #29
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vfp420b

Och just vid den platsen så fanns det ljussignal för tågen, om att bommarna är nere vid nästa korsning som jag inte ens såg, för den är bakom en krök, och den blinkade, så det betydde att det inte kom nått tåg.
M.V.H Tobias
Läs ovanstående mening några gånger och ni inser att ett medicinskt under har skett. Hjärna kan omöjligt ha varit inblandad vid dess tillkomst. [}]

Den påminner om ett vittnesmål vid en rättegång för sådär 70-80 år sedan. Vittnet ombads avge sitt vittnesmål och säger till rätten:
"Jag låg på soffan och låg och sov och tittade ut genom fönstret. Då fick jag se att han slog till honom i huvudet med literbuteljen, men inte såg jag om han träffade."

Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 15:34   #30
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vfp420b
Det är en ljussignal innan övergångarna, som blinkar orange, som slutar att blinka när bommarna är nedfällda, en sån här:
Bilden borttagen av Dson

M.V.H Tobias
år 2004!
Aha du menar en V-försignal, även kallad "Dödskallen"....

Och även om den blinkar så kan det komma tåg, alltså bara för att signaln visar "Stopp" så betyder juh inte det att inget tåg kommer.
Sen kan du väl vara vänlig att förklara varför du verkligen måste gå på Järnvägen, är det så himla svårt att hålla sig mer 2.2 m från närmaste räl, eller utanför ett ev. stängsel?

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många meter bor ni från Järnvägen? sjonas Off-topic 28 2003-08-19 14:13
Om transsibiriska järnvägen på TV ikväll..... Pierre Off-topic 3 2002-12-23 18:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.