Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-09, 00:13   #196
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej

Har en undran, om jag lägger upp en bild och inte får några kommentarer, skall jag då jaga skiten ur varenda kotte här för att få någon kommentar till bilden? Jag ställer den frågan till Julian!

Så här tänker i varje fall jag när jag är här inne på detta forumet (vet ej om jag tänker rätt eller fel?): När jag sitter och kollar på bilder så känner jag att det finns folk som vill bevara det som rullar på våra spår till eftervärlden. Då när jag tittar på bilderna så känner jag en glädje av detta och försöker hämta lite inspiration till bla ruttbygge och annat som vi faktiskt håller på med på denna sidan. Men är det så att man måste kommentera allt och alla så kan jag lova att då hinner man aldrig få ut någon rutt eller vad det nu är man håller på med.
Jag tror att de flesta här lägger upp sina bilder för att det är kul och för att de gillar att fota, inte för att få en massa kommentarer, tror man det då är man nog ute och reser. Sen att man får en kommentar det är ju för att folk uppskattar vad man gör så ser jag det, är man sedan polare så kan det ju komma ett och annat skämt ochså och det brukar vara med glimten i ögat.
Jag brukar själv lägga upp bilder (händer inte så ofta) och får inte så värst många kommentarer men det är ju bara att kolla så har folk kollat på bilderna. Då känner jag en glädje för att det kanske är någon som har gillat det han/hon ser. Inte fasen hänger jag upp mitt liv på detta i flera veckor för att inte någon vill ge en kommentar, så funkar inte jag i varje fall. Gör man detta då vet i tusan om man har något liv!
Ok, jag kan kommentera en bildtråd men då gör jag det för att det är något som jag är intresserad av eller om det är något speciellt med bilden, tex att man känner igen vart bilden är tagen eller liknande.

MVH Kenneth
Gammal 2008-09-09, 00:33   #197
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Helt klart, tiden den bara flyter iväg och jag skulle vilja hävda att flera av dem fotografer vi har här idag har varit med länge och inte har förarbakgrund, men min röst är väl inte värd mycket nog för att de som inte tror på oss ska göra det.
Hej igen!

Kollade lite på "Tågbilder" och backade tillbaka tiden 4 år. Då kan man se att i trådarna så finns det en hel del som har 1, 2, 3 kommentarer till det som visas och det är väldigt sällan som det öses ut hur mycket kommentarer som helst till det som visas. På den tiden kommenterades det kring motivet på bilden och inget annat, sen om bilden var sned eller vad den nu var det spelade ingen roll.

MVH Kenneth
Gammal 2008-09-09, 13:40   #198
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Då passar jag på att fråga varför ni har lagt till titeln "Lokförare" på vissa?
Daniel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-09, 13:47   #199
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Då passar jag på att fråga varför ni har lagt till titeln "Lokförare" på vissa?
För att de troligen är lokförare?
Sparkfot besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-09, 13:50   #200
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
För att de troligen är lokförare?
Ja, men vad tillför det forumet?
Daniel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-09, 13:54   #201
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Ja, men vad tillför det forumet?
Vad tillför det forumet om du ändrar din signatur? En kul sak helt enkelt antar jag...
Gammal 2008-09-09, 15:22   #202
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Problemet som gäller de flesta nybörjare, även du Julian, är att ni kanske öser upp alla bilder från en fototur. Jag har även jag gjort det förut. Jag kallar mig inte nybörjare längre, snarare mer erfaren nybörjare eftersom att jag aldrig blir fullärd.
När jag började fota för ungefär 4,5 år sedan så blev i mina ögon, alla bilder bra. Sen ifal halva tåget skymdes av en stolpe. Att jag slängde upp en blixt ut i tomma natten, att jag fick en massa oskarpa bilder, brusiga sådana osv spelade ingen roll. I mina ögon var de bra, därför att man kunde skymta ett tåg på de. Men med tiden utvecklades även jag. Jag började prova på en massa nya tekniker, till väldigt stor del med inspiration hör från forumet. Jag provade på nya vinklar och tillslut var det inte jag som var begränsningen utan snare min fotoutrustning iform av den HP R707, kompaktkamera jag hade då. Jag började även inse att många av mina bilder, faktiskt en stor majoritet var rätt kassa. Jag fick sedan en digital systemkamera i present och helt plötsligt var det återigen jag, som fotograf som behövde tämja mina gränser och perspektiv på hur man kan fota. Det började smått och gott med nattbilder och ett inköp av stativ och sedan experimentera hur mycket som helst med bländartal, exponeringstider och ISO. Sen var jag helt körd. Jag såg hur bilderna bara blev bättre och bättre i mina ögon.
Den teknik jag utvecklat genom nattfoto har gjort mig betydligt bättre på att fota tåg. Ett tag var jag så inne på nattfoto att jag nästintill tröttnade på tågbilder. Jag såg inget speciellt i en missionärsbild på ett lok oavsett vad istortsett. Så jag började återigen experimentera ett nytt sätt att fotografera tåg. Kom helt plötsligt in på panoreringar som nästintill blev ett signum från mig ett tag, såpass mycket att det blev utjatat. Sen minskande antalet fotorundor men inte intresset. Förut fotograferade jag för att liksom kände att jag måste göra det men idag tycker jag det känns ganska meningslöst att fotografera utan att vara motiverad till att göra det. Så nu fotograferar jag när jag känner för det, och det passar. För mig är detta en bra kombination. Jag får oftast några bilder från varje fotosession som jag tycker blev höjdarbilder och efter att ha lagt ut de här, haglade kommentarerna in efterhand. Jag har tydligen hittat ett sätt att sålla ut bilder som i mina, och tydligen många andras ögon är bra och jag får credit för det. Jag lägger inte ut bilder som jag själv inte är nöjd med, för jag vet att om jag inte är nöjd med den, lär knappast majoriteten här på forumet vara det heller.
Vad jag vill säga med detta till er nybörjare är att försöka sålla ut era favoritbilder som ni verkligen är nöjda över. Skriv gärna det på ett trovärdigt sätt så att vi andra också får intryck av att detta är en bild som denna fotograf är mycket nöjd över. Inte fan sågar man en sådan bild, däremot ger man mer än gärna konstruktiv kritik. Fråga gärna ett gäng personer, helst opartiska men som ni har förtroende över och som kan ge kritik som ni kan tolerera. Är detta en bra bild. Vad säger dem? De kanske inte tänker i samma fotografiska termer som du själv utan ser en bild på ett helt annat sätt än du. Kan vara mycket intressant då man själv oftast är omedveten om detta.
Bedöm kritiken, publicera den sen gärna här på forumet. Kanske lite OT men det har iallafall lite med att göra om man får kommentarer eller ej.

Ni skulle se hur många usla bilder jag har, men som jag inte har publicerat. Ifall ni nu tycker att majoriteten av mina bilder är ganska kassa, då har ni inte sett dessa. Och såhär är det nog för många av oss på forumet.

Jag lägger inte upp bilder från alla fototurer. Har inte visat bilder från nån av mina senaste 4 fototurer.

Men det jag undrar över är att som nybörjare förstår man kanske inte vad som kan göra en bild dålig/ointressant. Men man måste ju ändå kunna lägga upp den och ha lika stor chans till bildkritik som alla andra.
Julian besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-09, 15:28   #203
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Jag lägger inte upp bilder från alla fototurer. Har inte visat bilder från nån av mina senaste 4 fototurer.

Men det jag undrar över är att som nybörjare förstår man kanske inte vad som kan göra en bild dålig/ointressant. Men man måste ju ändå kunna lägga upp den och ha lika stor chans till bildkritik som alla andra.
Det har man ju! Jag är nybörjare och jag får oftast åtminstone nån kommentar. Att man är lokförare har ju inget med kommentarerna att göra, vilket bevisats tydligt flera gånger!
_gege besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-09, 15:28   #204
Julian
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Vad tillför det forumet om du ändrar din signatur? En kul sak helt enkelt antar jag...

Daniel tar ju upp problemet, men du påstår att det är samma som att ändra signatur

Lyssna på hans inlägg och försök läs det och lev dig in i hur han faktiskt känner här. Sätt inte en "NEJ-stämpel" på allt som verkar ointressant i dina ögon.

Sen är det också väldigt synd att ni som jag vet håller med mig i den här frågan sitter tysta och bara läser tråden. Om ni nu vill ha det som det är nu så behöver ni inte vara på min sida när vi ses på riktigt heller.
Gammal 2008-09-09, 15:30   #205
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:

Det handlar inte om chans. Det är inget öråd som avgör vem som får kommentarer eller ej. Det är helt och hållet efter eget tycke och smak som avgör ifall man kommenterar en bild eller ej. Alla har precis samma förutsättningar att få kommentarer, det finns inga spärrar mot det. Se denna tråd ur en positiv synvinkel, du har troligtvis fått flest kommentarer, visserligen inte på en bild men iallafall på en minst sagt provokativ åsikt som du har. Ingen kommer aldrig nånsin att komma i närheten när det gäller antalet kommentarer/svar på en bild...
Gammal 2008-09-09, 15:30   #206
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Daniel tar ju upp problemet, men du påstår att det är samma som att ändra signatur

Lyssna på hans inlägg och försök läs det och lev dig in i hur han faktiskt känner här. Sätt inte en "NEJ-stämpel" på allt som verkar ointressant i dina ögon.

Sen är det också väldigt synd att ni som jag vet håller med mig i den här frågan sitter tysta och bara läser tråden. Om ni nu vill ha det som det är nu så behöver ni inte hålla med mig när vi ses på riktigt heller.
Snarare så beror det på att hela den här diskussionen har uratat nåt närmast otroligt, och det är bara komiskt nu. Eftersom det bara är lokförare som får kommentarer så är det väl bäst att visa tydligt vilka som av bland annat dig blivit utnämnda till medlemmar av klubben för inbördes beundran.
Gammal 2008-09-09, 15:30   #207
Julian
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Har en undran, om jag lägger upp en bild och inte får några kommentarer, skall jag då jaga skiten ur varenda kotte här för att få någon kommentar till bilden? Jag ställer den frågan till Julian!

Så här tänker i varje fall jag när jag är här inne på detta forumet (vet ej om jag tänker rätt eller fel?): När jag sitter och kollar på bilder så känner jag att det finns folk som vill bevara det som rullar på våra spår till eftervärlden. Då när jag tittar på bilderna så känner jag en glädje av detta och försöker hämta lite inspiration till bla ruttbygge och annat som vi faktiskt håller på med på denna sidan. Men är det så att man måste kommentera allt och alla så kan jag lova att då hinner man aldrig få ut någon rutt eller vad det nu är man håller på med.
Jag tror att de flesta här lägger upp sina bilder för att det är kul och för att de gillar att fota, inte för att få en massa kommentarer, tror man det då är man nog ute och reser. Sen att man får en kommentar det är ju för att folk uppskattar vad man gör så ser jag det, är man sedan polare så kan det ju komma ett och annat skämt ochså och det brukar vara med glimten i ögat.
Jag brukar själv lägga upp bilder (händer inte så ofta) och får inte så värst många kommentarer men det är ju bara att kolla så har folk kollat på bilderna. Då känner jag en glädje för att det kanske är någon som har gillat det han/hon ser. Inte fasen hänger jag upp mitt liv på detta i flera veckor för att inte någon vill ge en kommentar, så funkar inte jag i varje fall. Gör man detta då vet i tusan om man har något liv!
Ok, jag kan kommentera en bildtråd men då gör jag det för att det är något som jag är intresserad av eller om det är något speciellt med bilden, tex att man känner igen vart bilden är tagen eller liknande.

MVH Kenneth
Hejdu, när man laddat upp säkert 20 bilder och fått totalt 3 kommentarer och samtidigt märker att endel personer får mycket kommentarer för bilder som är bra men inte så speciella så blir man inte så glad och då tar man upp problemet. Men då är det de personerna som alltid får massa kommentarer som är emot en.
Gammal 2008-09-09, 15:32   #208
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Ja alla måste ju tydligt kunna se vilka som är "hatobjekten" här på forumet
Gammal 2008-09-09, 15:32   #209
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Hejdu, när man laddat upp säkert 20 bilder och fått totalt 3 kommentarer och samtidigt märker att endel personer får mycket kommentarer för bilder som är bra men inte så speciella så blir man inte så glad och då tar man upp problemet. Men då är det de personerna som alltid får massa kommentarer som är emot en.
Länka dessa 20 bilder som fått tre kommnetarer då? Du har ju blivit ombedd att länka alla mindre bra bilder som trots det fått "massvis" med kommentarer. Sök-funktionen torde vara din bästa vän (eller snarare fiende) just nu.
Gammal 2008-09-09, 15:35   #210
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Citat:
I dina ögon är kanske de bilderna inte så speciella. Men i andras ögon är bilderna det. Det får du helt enkelt respektera vare sig du vill eller ej. Vet inte om du ser att majoriteten av alla kommentarer behandlar något helt annat än bildens kvalitet i sig. Tillexempel ett skabbigt GC lok eller en "charmig" arbetsplats. Är man då "utomstående" som du i dessa fall är, så är det kanske svårt att förstå tjusningen med bilderna.

Du verkar eftersträva samma typ av kommentarer men jag hoppas att du inser att det inte fungerar. Om jag lägger upp en bild, har jag kanske helt ovetandes fått med något som väcker känslor/minnen på bilden och så haglar kommentarerna in. Eller så är jag fullt medveten om att motivet jag fångat på bild, har denna effekt.

Senast redigerad av Eric B den 2008-09-09 klockan 15:39.
Eric B besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.