Hej!
Jag har ochså varit med om något liknande och jag hade ingen "kat" på den. Har även sprayat cylindrar med mera med samma färg med samma resultat. Men av erfarenhet och annat så är den färgen som finns på sprayburkar inte av bästa kvalitet. Sen har det ingen betydelse om färgen kommer från Biltema eller Mekonomen.
Dessutom har jag för mej att den bara finns i matt utförande ochså, kan ha fel på den punkten.
Det enda sättet om man vill ha den blank är att lägga på klarlack, men den skall ju tåla värme den ochså och det vet i tusan om det finns att få tag på.
Men det är sant att det är värmen från röret som gör att färgen ser ut så som den gör. Denna typ av färg härdar på ett litet tag, i princip när den kommer ut i fria luften, sen tar det en viss tid innan den är genomhärdad. Att det är en hotpaint-färg har ingen betydelse för härdningen, det är samma härdningstid på denna som på andra typer av färg. (Obs! Jag kan ha fel här. DS!)
Även om man har varit noga med rengörning med mera så har det ingen betydelse i detta fallet utan mitt tips är att färgen blir så hur man än bär sej åt, tyvärr...
MVH Kenneth