Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-05, 11:43   #1
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Börjar närma sig release alltså, det låter mycket bra ^^
Kommer nog bli väldigt lyckat det här.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 03:03   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Lite att fundera på... Ja, alltså, hur ni ska lägga upp industrier o hamnen,
alltså... Jag vet inte, jag har bara lagt spåren...

Närå, det finns en del tankegångar för bangårdarna. tanken här är ju en
ganska stor hamn, med flera pirar. Bangården nere til höger är avsedd främst
för växling och uppställning av de vagnar som har med hamntrafiken att göra.
Där är det inte klart riktigt än, som kanske syns. Uppe till mitten-vänster så
är godsbangården för ankommande/avgående godstrafik, samt uppställning
även där. de vänstaste spåren är persontrafiken, både uppställning och själva
stationen med dess perronger. Lokstation / postterminal (eller nått... ni
bestämmer..) finns vid infarten nere till vänster av stationen.

Loopen ska inte generera några tyngre problem, den har många stickspår som pathen slutar i.

Spårläggningen är planerad så att ni kan dra nytta av 4 tiles för norra
stationen och dess hamn, så det bör inte bli bekymmer med antal objekt,
trots hyggligt med spår. ScaleRail har fortfarande inte tillräckligt med bra
spårdelar, så att man kan bygga lika objekteffektivt som xtracks, men det går
ihop sig ändå.

Självklart finns det inga dynamiska spår i denna rutt.

Edit: Värt att notera... ScaleRail saknar en del fiffiga o bra spårdelar...
Mycket kan man "bygga förbi" när man lägger från början, andra saker är
svårare... En eftergift för detta är att det saknas korsningar och
stoppbockar. Jag har då använt mig av xtracks-korsning, samt original
stoppbock. Stoppbocken kanske inte är hela världen, den finns ju hos alla
ändå... Men, korsningarna är lite synd (6-graders, samt 12 graders), då det
krävs xtracks installerat enbart för dessa... Å andra sidan, har man ScaleRail
installerat, så har man sannolikt xtracks oxå, eftersom man då ändå har
anammat std tsection. På sikt (kanske innan ni hinner relesa nån rutt på
denna... ) så hoppas jag på en uppdatering av ScaleRail...

EDIT: Jag tog mig friheten att lägga in radbrytningar i texten för att göra
den mer lättläst utan att behöva scrolla från vänter till höger när man läser
den pga alla bilder. /Roger
Bifogade bilder
    
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Rogge den 2005-08-07 klockan 16:18.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 23:09   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock ā svensk modell!
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-08-07 klockan 23:13.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-07, 23:20   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr98olli
Hej Mats!

Annars så kan jag tillverka en sådan där bock ā svensk modell!
Det vore fräckt på både KMJ o alla andra svenska rutter.
Någon som vet mått?

Edit:
Vad har du för program när du visar överblick av tiles'en?
Ja, gärna!

Jag tror jag har mått nånstans, ska rota lite i gömmorna. Har även bilder på "gammelbock", kanske kan komma till användning då!

programmet som jag använder för överblicken är det underbara programmet Mosaik. Tok-bra för textureringen, men även vid spårläggningen så använder jag det för överblickens skull. Den laddar upp en rutt på 2 röda, så det är helt suveränt att jobba med och snabbt får man en uppfattning att man bygger åt rätt håll. Rekommenderas!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 01:30   #5
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Question

Jag kom en fråga jag tänkte ställa dig, Mats.

Det var det hur du tror i % som blir dubbel och enkelspår.
Jag välkommnar alla rutter med mycket enkelspår, så att man kan göra fina aktiviteter med många tågmöten alias K-Möte
Mvh
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-08, 01:45   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Här pratar vi om en rutt som enbart är enkelspår, även stambanan. Förvisso delar bibanan och stambanan banvall en bit såsom dubbelspår, men linjerna separeras utan möjlighet till utnyttjande av dubbelspår...

Så, tågmöten vid mötesstationerna är definitivt aktuellt. Blir en liten sanitets-check så att det sitter automatiska växlar på rätt ställen, så just tågmötena fungerar. På LLJ hade jag en sträcka med tre stationer och det va riktigt trevligt att få det fungera med tågmöten. Man får tänka på bara att inte skicka iväg orimligt med tåg på sådana sträckor, då kan det korka igen... men, så är det ju i verkligheten oxå, inte så intensiv trafik på enkelspårs-sträckor...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 00:30   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ta mig tusan... Nu ligger dom där, allihopa... Spårarbetet nu klart, vad gäller själva bygget, i allafall. Har tidigare haft rutten ute på en tidig alfa och fick bra synpunkter, dessa är oxå införda. Men, mycket i spårarbetet är gjort sedan dess, så nu ska den ut på ny alfa-sväng.

Under tiden kommer jag roa mig med gantrys och finjusteringar i terrängen, för att reducera de tråkiga kanterna som RE behagar fixa åt en... Vägar ska därefter sättas ut, funderar lite granna vilka vägar man ska använda, några förslag?

Tja, sen efter det och justeringar från alfa-testar-rapporter, så ska väl i princip den signalfria versionen kunna släppas väldigt snart... Signalsättning lär inte ta så lång tid och ett stående erbjudande från mig blir att signalsätta en färdigbyggd rutt ifall man gjort saker som ändrar tdb... Kanske inte egentligen så stor ide att släppa en signalsatt version? Bäst är ju som vi alla vet att signalsätta som det absolut sista momentet...

Sista industriområdet, förresten... Om ni kan hitta det i bilden, den kommer med inspiritation från verkligheten, faktiskt... Gissa varifrån
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Š Svenska 3D-Tåg 2001-2009