![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
|
![]()
Lite grundläggande tips om hur man bör placera ut baliser på svenska banor i Trainz:
Om banan är lågtrafikerad är den kanske inte utrustad med ATC och då skall det förstås inte finnas några baliser på den. Vid den ände som gränsar till ATC-utrustad bana skall det dock finnas baliser samt skylt "ATC börjar" resp. "ATC slutar". HUVUDSIGNALER: - Det skall finnas baliser vid samtliga huvudsignaler (inkl. huvuddvärgsignaler och blocksignaler) däremot aldrig vid dvärgsignaler. - Det finns alltid minst två baliser vid en huvudsignal. (A- och B-balis) - Om spåravsnittet efter signalen lutar <I>nedåt</I> bör det finnas en tredje balis (C-balis) som talar om för ATC-systemet ombord på tåget att det ska räkna med förlängda bromssträckor pga lutningen. - Om signalsträckan (avståndet från en huvudsignal till nästa huvudsignal i samma riktning) är kortare än tågets stoppsträcka måste tåget få information om detta i huvudsignalen före. Denna föregående huvudsignal skall då ha en extra balis för detta. (P-balis) Stoppsträckan beror förstås på tågets och banans sth. En X2:a (X2000) behöver t.ex. ca 2700m för att stanna från 200 km/h. FRISTÅENDE FÖRSIGNALER: - Skall oftast ha lika många baliser som huvudsignalen den förvarnar om. HASTIGHETSTAVLOR: - Skall ha två baliser ORIENTERINGSTAVLA FÖR LÄGRE HASTIGHET: - Skall ha två baliser PLATTFORMAR DÄR TÅG STANNAR VID HALVA PLATTFORMEN: - Har ofta repeterbaliser som en försignal strax framför stopp-punkten. Detta för att tidigt uppdatera ett tåg som stannat om läget framöver. Signal och balisplacering är inte alls omöjligt. Det är en väldokumenterad vetenskap, noggrant beskriven i SÄO men framför allt i BVF:er. (BanVerkets Föreskrifter) Det är vad jag sysslar med till vardags. /Tobias |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Radera delar av Svenska Tåg 2004 från PC:n | alvesta | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2005-03-03 07:15 |
Svenska tåg 2004 | Hinken | Trainz - Allmänt om Trainz | 6 | 2004-12-18 03:22 |
Svenska Tåg 2004 | larserikbergsten | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2004-01-13 21:14 |
alla objekt (svenska i TRS 2004) | leoj | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2003-12-03 17:07 |