Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-13, 08:51   #4
sigtpe
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Lite grundläggande tips om hur man bör placera ut baliser på svenska banor i Trainz:

Om banan är lågtrafikerad är den kanske inte utrustad med ATC och då skall det förstås inte finnas några baliser på den. Vid den ände som gränsar till ATC-utrustad bana skall det dock finnas baliser samt skylt "ATC börjar" resp. "ATC slutar".

HUVUDSIGNALER:
- Det skall finnas baliser vid samtliga huvudsignaler (inkl. huvuddvärgsignaler och blocksignaler) däremot aldrig vid dvärgsignaler.
- Det finns alltid minst två baliser vid en huvudsignal. (A- och B-balis)
- Om spåravsnittet efter signalen lutar <I>nedåt</I> bör det finnas en tredje balis (C-balis) som talar om för ATC-systemet ombord på tåget att det ska räkna med förlängda bromssträckor pga lutningen.
- Om signalsträckan (avståndet från en huvudsignal till nästa huvudsignal i samma riktning) är kortare än tågets stoppsträcka måste tåget få information om detta i huvudsignalen före. Denna föregående huvudsignal skall då ha en extra balis för detta. (P-balis) Stoppsträckan beror förstås på tågets och banans sth. En X2:a (X2000) behöver t.ex. ca 2700m för att stanna från 200 km/h.

FRISTÅENDE FÖRSIGNALER:
- Skall oftast ha lika många baliser som huvudsignalen den förvarnar om.

HASTIGHETSTAVLOR:
- Skall ha två baliser

ORIENTERINGSTAVLA FÖR LÄGRE HASTIGHET:
- Skall ha två baliser

PLATTFORMAR DÄR TÅG STANNAR VID HALVA PLATTFORMEN:
- Har ofta repeterbaliser som en försignal strax framför stopp-punkten. Detta för att tidigt uppdatera ett tåg som stannat om läget framöver.

Signal och balisplacering är inte alls omöjligt. Det är en väldokumenterad vetenskap, noggrant beskriven i SÄO men framför allt i BVF:er. (BanVerkets Föreskrifter)

Det är vad jag sysslar med till vardags.

/Tobias
sigtpe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Radera delar av Svenska Tåg 2004 från PC:n alvesta Trainz - Allmänt om Trainz 1 2005-03-03 07:15
Svenska tåg 2004 Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 6 2004-12-18 03:22
Svenska Tåg 2004 larserikbergsten Trainz - Allmänt om Trainz 4 2004-01-13 21:14
alla objekt (svenska i TRS 2004) leoj Trainz - Allmänt om Trainz 0 2003-12-03 17:07



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009