Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-28, 21:10   #11
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Måste bara säga att på bana 1 (gröna linjen) så går det att köra jättemjukt med en C20, bara man är koncentrerad. Först bör man skaffa linjekännedom så att man vet var alla "normal" doppningar av börvärdet (max.sth för tillfället) finns, tar inte så lång tid. Sedan lär man sig var man normalt får tågkänning under rusningstrafiken och även håller koll på börvärdet innan man trycker på snabbstarten. Ett exempel är Medborgarplatsen norrut, är börvärdet inte 50 km/h, utan ca 45 km/h så är det tåg inne vid Slussen= starta lugnt, helst utan snabbstarten så går tåget inte in i bromskurvan omedelbart med resultatet att det blir fullbroms.
Sedan tar ju C20:s bromsar bättre än Cx, ATP:n ger bara order om fullbroms, mellanlägen finns inte.

På bana 2 och 3 (röda och blå linjen) så är det hela lite annorlunda inställt, en inbromsning där av HS-systemet ger inte lika stor inbromsning.

Mikael, din resa berodde nog på en förare som bara kände till två lägen på pådraget, av eller på. Fullt tills inbromsning sker, sedan fullt igen och inbromsning, sedan fullt igen osv.............!

Slutligen krävs det mer av föraren generellt på bana 1 beroende på det lite halvjobbiga signalsystemet som är lite "känsligt" för en inte helt vaken förare, "pip pip" säger det, sedan har du tre sekunder på dig att inleda bromsningen. Till vilken hastighet vet du inte i förväg, om det nu inte är ett ställe där börvärdet alltid faller, annars blir du tagen av ATP:n. Konsten är att förutse var börvärdet kommer att falla och inleda bromsningen precis innan börvärdet faller, då ligger man på rätt sida om marginalerna.

Det dumma SL gjort är att tåget får reda på vad kommande målhastighet är och avståndet dit, men SL tyckte det var onödigt! att föraren skulle få den informationen, tågen skulle ju ändå köras med ATO (automatiskt körning)!!!!


Roger f.d tutf(tunneltågförare) på bana 1 och 3
Rojje besöker inte forumet just nu  
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kvarnes Julgodis 2003 [Många&stora bilder] Kvarne Off-topic 3 2003-12-17 20:58
Uppläggning av filer till e-buzz Fredrik MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-12-01 13:21
!!! Varning till er som fotar i Stockholms T-bana Kvarne Off-topic 44 2003-08-07 18:04
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 22:18
Nu är min akt. färdig till JBJ knasen MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 16 2003-01-31 13:05



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009