|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Ja, det går inte så snabbt i verkstaden, men nu har jag i alla fall slutligen fått in Gs med 8 meters korg i spelet, alltså den typen av Gs som blev ändrad från G3-vagnarna som hade bromskupé i änden på vagnen.
![]() Det kan ju tyckas att det inte ska vara så svårt att förlänga en vagn med en meter, men det är faktiskt mer jobb bakom än vad man kan tro. Först ska modellen fixas så att den faktiskt är en meter längre och ventiler och hjul och bromsrörelsen flyttas med mera. Sedan måste hela vagnen UV-mappas om från grunden eftersom saker har ändrat storlek och proportion. Det leder till att alla texturer med märkning, material-ID och ambient occlusion måste genereras om. Och slutligen så ska en ny PBR-textur sättas ihop och allt ska exporteras och in i spelet. ![]() ![]() Jämförelse mellan Gs med 7 meters korg till vänster, och 8 meters korg till höger. Notera att hörnmärkningen för bromsen fortfarande saknas ![]() Detaljstudie av bromsplattformarna. Här ser man tydligt skillnad på 8 meters varianten till vänster som har bromsratten asymmetriskt placerad då det satt en dörr in till bromskupén tidigare. 7 metersvarianten som tidigare hade centrerad, upphöjd bromshytt har kvar sin centrerade montering av bromsratten. Nu när mesher och grundtexturer är klara kommer det roligaste momentet på hela bygget, nämligen att LOD:a alla tre vagnar med alla lösa animerade delar... Hu!
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
Riktigt snygga vagnar du fått till där korvtiger!
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
Ser kanonfint ut
. Mina komplimanger för hur du lyckats få till den röda nyansen på vagnskorgen.Har du lyckats få ordning på Quixel Mixer nu? Vill minnas att du fick problem med att den kraschade hela tiden vid textureringen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
Riktigt bra gjort! Synd att det finns få svenska rutter.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Tackar, tackar!
![]() Jo, jag har fått igång Mixer igen genom att kasta den gamla filen där jag hade börjat på att texturera denna tredje variant av Gs och skapa en ny där jag började från grunden. Det är något fel i Mixer som gör att om man sparar vissa lager med någon inställning så kraschar programmet när man försöker läsa in filen. Tror det har med någon mesh smoothing att göra. Det är en känd bugg, men eftersom Quixel har lagt ned Mixer helt nu och blivit uppköpta av Epic så kommer det aldrig att fixas tyvärr. Man jag fortsätter att använda Mixer i brist på bättre ersättare.
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
|
Mycket fint!
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |