![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 392
|
![]()
Wow !
![]() ![]() Fortsätt i din goda byggaranda för det ser verkligen imponerande ut. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Supersnyggt! Kul att bygget fortsätter!
![]() Kul med jämförelsebilden också, syns att det är samma station. ![]() ![]() Har dålig koll på Enok, men är den en av elmotorvagnarna som på prov byggdes om från Co5-vagnarna 1391 och 1393 runt år 1905? Tycker mig känna igen fönsterindelningen som är ganska typisk för Co5-vagnarna nämligen. ![]() https://digitaltmuseum.se/0210181606...personvagnarna
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]() Gräsmattorna är just gräsmattor, jag har använt "EMT Ground Spline Grass xx" med tillhörande "EMT Ground Texture Grass xx". Det blir väldigt snyggt och lätt att matcha! Men ett jäkla pill att få det snyggt i sluttningen, men jag blev faktiskt väldigt nöjd! Till det har jag använt "VTL trotuar 1 bordur" och sedan valfri grustextur som själva parkeringsytan. Allt finns på DLS! Precis, D-lok får ju duga i värsta fall! ![]() Precis, Enok är gamla Co5 1391! Citerar ett inlägg från Järnvägshistoriskt forum: "Denna var ursprungligen personvagnen Co5 1391. Ombyggd till motorvagn för försöksdriften med el ca 1907. Gick sedan som personvagn till 1929 då den fick ny elutrustning och blev motorvagn igen. Användes bland annat i lokaltrafik i Malmö och Göteborg innan den hamnade i Mariefred. Slopad 1964 och skrotad 1967. Allt enligt boken Svenska Elmotorvagnar."
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Aha, det förklarar varför jag hade fått för mig att de byggts om tillbaka till personvagnar, vilket ju stämde då.
![]() Bilden du länkade till är tagen 1965 och just den dagliga grafen för 1965 råkar finnas på Gunnar Ekevings hemsida: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/6_2-3.pdf Baserat på skuggorna borde bilden vara tagen runt klockan 11-12 på dagen. Då passar detta möte bara in på ett ställe, nämligen exakt klockan 12:00 då tåg 304 mot Stockholm "möter" tåg 376X med Enok mot Mariefred som ska avgå 12:02 och som ankommit Läggesta 3 minuter tidigare. (Snabba vändningar här, vilket tyder på att man aldrig hade någon extra personvagn som skulle gås runt ![]() Kollar man vidare i denna graf så ser man inga ordinarie godståg och alla tågnummer har ett X i sig vilket betyder elektrisk motorvagn, så troligen hade man bara Enok som körde fram och tillbaka där. Banan övertogs ju av ÖSlJ i november detta år, så godstrafiken var säkert nedlagd redan. En del tidigare grafer, bland annat från 1959 och några från 40-talet finns här om man vill jämföra: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html Dock förtäljer de ju inte så mycket om vilket lok som drog tågen, men man kan se om det är motorvagnståg eller loktåg i alla fall. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Oj, grafen från 59 (vilket lär bli ungefär den tidsepok jag försöker bygga efter, även om det säkert finns några för moderna saker på sina ställen) var svår att tyda om det står något X eller inte
![]() Hittade även en tidtabell från 1964: https://timetableworld.com/ttw-viewe...f-99236668083d Nu till en fråga, visst blev det bättre med bank nummer två? (den med gräs på kanterna och mörkare grus) ![]() En till bild, men där blev visst bank 2 nummer 1 ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Den med gräs, tycker jag i.a.f.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja, jag tyckte nog också det blev bättre när jag kikar såhär lite senare idag!
Annars har det inte skett så mycket, glesat ut allén en aning, blev på tok för tätt insåg jag, och börjar fundera på hur hjorthagens inhägnad var utformad på 60-talet. Samt lagt ut lite nya åkrar, försökt bygga upp Folkhögskolan som låg mellan de två små plankorsningarna. Ska försöka få upp lite bilder i helgen, nu är Trainz nedsläckt för dagen ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håller med dig och Bengan, bank nummer 2 (eller 1 eller hur det nu var, den med gräs
![]() Jag har upptäckt att Svenska Järnvägsklubben har lagt upp en hel del grafiska tidtabeller och även flera tidtabellböcker på sin hemsida, rekommenderas att läsas! Där kan man förlora många timmar på att scrolla runt och kolla och jämföra. ![]() Grafiska tidtabeller: https://www.sjk.se/grafiska-tidtabeller/ Tidtabellböcker: https://www.sjk.se/tjanstetidtabelle...ens-jarnvagar/ Hittade en som kanske kan vara lite extra intressant, nämligen tidtabellboken för Mariefred-Läggesta 1957. Det är alltså den bok som varje förare hade med sig i hytten och som man läste och som angav om tåget skulle stanna och hur länge på varje station, samt vad för signalbilder som skulle väntas vid infart: https://sjk.se/wp-content/uploads/bi.../1957_4tsB.pdf Flera andra linjer söderut från Stockholm är med på den, men de du är intresserad av börjar på PDF-sidan 47. Även sidan 74, 127-130. På sidan 159 finns det ett Lokalgodståg också. Här kan man bland annat se att Sth för motorvagnen på sträckan Mariefred-Läggesta var 60 km/h och 75 km/h på sträckan Läggesta-Åkers Styckebruk. Finns även en spännande notering om att "Tågen få vid behov skjutas Mfd—Lg". Antar att man var tvungen att ha en lägre Sth än 60 om man skulle ha en vagn framför motorvagnen som blockerade i så fall. Eller fanns det manövervagnar till motorvagnen? Dessa tabeller kan vara lite kryptiska med alla förkortningar, men när man väl förstår dem kan man få ut en del värdefull information. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Nu till en fråga, visst blev det bättre med bank nummer två? (den med gräs på kanterna och mörkare grus)
Varför blinkar banken på bilderna, båda ser ju likadana ut ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Väldigt snyggt, bra jobbat!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Tack, kul att höra att ni tycker det!
![]() Citat:
![]() Byggt vidare i Läggesta, nu är det mesta av miljön i riktning mot Mariefred färdig fram till Ekbacken. ![]() ![]() Det är ju väldigt mycket åkermark längs banan, vad odlade man på sådana stora åkrar på 60-talet? Vete verkar ju ha varit det vanligaste, men fanns det något annat som också odlades på dessa stora bondgårdar?
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 392
|
![]()
Supersnyggt
![]() ![]() Jag vill gärna veta vad du använt för "bank" till rälsen (den mörkare gruset). Finns det på DLS? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|