![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
I väntan på er feedback kring bommarna så experimenterade jag vidare med H5:an.
Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Efter mycket misslyckande försök så valde ajg att skapa en ny Signal state, STATE_SLOWER.
Vid DefaultSetLights() (rad 96-126) så lade jag till raderna för signalbilden STATE_SLOWER: HTML-kod:
-- Swedish home signals SetLights -- Switch the appropriate lights on and off based on our new state function DefaultSetLights() -- DebugPrint("DefaultSetLights()") if (gSignalState == STATE_GO) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) elseif (gSignalState == STATE_SLOW) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) elseif (gSignalState == STATE_SLOWER) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 1 ) else -- stop or blocked SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) end end HTML-kod:
STATE_SLOWER = 4 HTML-kod:
elseif Call("GetLinkFeatherChar", gConnectedLink) == 51 then if Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOWER end elseif Call ( "GetLinkLimitedToYellow", gConnectedLink ) ~= 0 then -- diverging route, signal slow newSignalState = STATE_SLOWER end elseif Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOW end elseif Call ( "GetLinkLimitedToYellow", gConnectedLink ) ~= 0 then -- diverging route, signal slow newSignalState = STATE_SLOW end Nedanför denna kodsnutt (rad 454) så lade jag in denna del: HTML-kod:
if newSignalState ~= gSignalState then DebugPrint("SetSignalState() - signal state changed from " .. gSignalState .. " to " .. newSignalState .. " - sending message" ) gSignalState = newSignalState SetLights() if gSignalState >= STATE_STOP then Call( "Set2DMapSignalState", STATE_STOP) else if gSignalState == STATE_SLOWER then Call( "Set2DMapSignalState", STATE_SLOW) else Call( "Set2DMapSignalState", gSignalState) end end if gSignalState == STATE_BLOCKED and not gBlockSignal then Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_STOP, "BLOCKED", -1, 1, 0 ) else if gSignalState == STATE_SLOWER then Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + STATE_SLOW, "", -1, 1, 0 ) else Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 ) end end end Dock lyckas jag inte lura kartan. Den visar en röd prick istället för gul. Men det får nog vara så, antar jag. Filen finns på Github om någon vill testa.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2022-01-17 klockan 03:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
|
![]()
Spännande Adde. Jag tittar på koden och börjar förstå lite iallafall. Kul att du håller på. Stort tack!
![]()
__________________
Glad 19 åring med mycket energi som älskar att bygga modeller och fota ![]() ![]() Hjälper även Arvid (Germundal) med sin rutt! Project Södra stambanan Bygger och försöker importera X61 till Railworks! X61-Tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Fortsatte lite idag med. Lade in det sista egenskaperna:
-Lade till så att skriver du "1" på sifferrutan så visar signalen stop när nästa signal visar stop. -Lade till stöd för att generera en GAME OVER om tåget kör mot rött i ett standard scenario eller career scenario. Återstår: Call-on-funktionen. Dvs. möjligheten att du kan be om att få köra mot rött. Får jag det att fungera så är jag nöjd sedan. Den uppdaterade kodsnuttet finns på github.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jag är snart färdig men har en ganska märklig bugg som har uppstått. Signalen kontrollerar inte nästa huvudsignals status inledningsvis och visar VÄNTA KÖR oavsett nästa signal signalbild. Annars har jag fått med alla de egenskaper jag velat ha med i denna signal. FÅr jag problemet löst så lägger jag upp en betaversion som folk kan ladda ner på github och testa.
Senaste koden finns på github och jag frågar just nu på UKTS och hoppas få svar av AndiS.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]() Citat:
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2022-01-24 klockan 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Hej! Jag har nu löst problemet och det verkar nu funka som det ska. Det uppdaterade koden finns nu på Github om någon vill testa testsignalen i olika miljöer.
Jag har nu börjat arbeta med en kombo av Huvudsignal + Dvärgsignal genom att bygga vidare på koden. Dvärgsignalen gör just nu följande. Om huvudsignalen visar stopp så visar dvärgsignalen 2 lodräta vita. Om huvudsignalen visar Kör, Kör40 eller Kör40, kort tågväg så visar dvärgsignalen 2 vågräta vita. Om huvudsignalen visar stopp men du trycker på TAB och får meddelandet "Requesting to pass signal at danger accepted" så händer följande: -om tåg finns på blocksträckan så visar dvärgsignalen snett vänster. -om det är tomt på blocksträckan så visar dvärgsginalen lodrätt. -Snett höger används inte just nu. Jag kollar om andra signalkombinationer är aktuella? Hur är det med huvud+dvärg-kombo som övervakar bangårdsinfarter, manuella växlar och specialfall eller udda besked?
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|