![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack för alla snälla ord, det värmer dessa kalla dagar!
![]() __________________ Efter en liten paus i bygget är jag igång igen med första målet på Tornehamn. Detta är ju ingen station eller plats där möten kan förekomma utan en gammal banvaktsstuga intill Rallarkyrkogården. Ett knep jag ofta använder när jag bygger är att göra "scener". Här tillexempel har jag placerat ut Tornehamns banvaktsstuga och detaljerat området närmst spåret runt stugan. Även snögallerier ser jag som en "scen" och bygger därför landskap runt dessa först. Sedan när jag gjort ett par "scener" så knyter jag ihop dom med "vanligt" landskap/skog. Genom att göra detta så tycker i alla fall jag själv att det är lättare att dels hålla motivationen uppe men också för att få in mycket detaljer. Dessutom får man några "guldkorn" längs rutten. Det kan ju ses som slöseri med tid då man åker förbi dessa ställen utan att stanna eller kanske ens lägga märke till alla detaljer, men det gör själva byggprocessen roligare. Vilket i mitt fall är huvudmålet. Några bilder från bygget mellan Björkliden och Tornehamn.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Även om det är smådetaljer (he-he
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Bygget går ganska långsamt just nu men står inte stilla.
På bilderna kan man ana att Tornehamn tar form. När jag bygger så gör jag mindre spridda delar lite här och där för att sedan knyta ihop dessa med "generiskt" landskap.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 395
|
![]() ![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tusen tack!
![]() _________________ Bygget går vidare, halvvägs till Kopparåsen från Björkliden byggt.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mellan Tornehamn och Kopparåsen finns det ett bergrum för en omformare som jag försökt att inkludera på bästa möjliga sätt.. Jag är inte helt nöjd så jag lär gå tillbaka senare och ändra lite.. Mycket pusslande med olika assets för att få till tunnelmynningar.. Detta är igen ett exempel på när jag byggt en "fläck" på kartan eller en "scen" kanske låter bättre som senare ska knytas samman med flera liknande med generiskt landskap.
Jag har även börjat snickra på bangården i Kopparåsen.. Jag lägger nästan lika mycket tid på att få till spårgeometrin som att bygga landskapet, men jag tror att det är värt det i slutändan. Lade inte så mycket tid på geometrin i Abisko - Abisko turiststation, vilket ledde till att jag senare gick tillbaka och byggde om hela driftplatsen och delar av linjen för att få geometrin mer realistisk så inte fordonen kränger kraftigt i växlarna och kurvorna. På en av bilderna nedan syns även att man trotts DEM-kartor behöver lägga ganska mycket tid på att forma landskapet, men processen är klart enklare än att börja med ett helt plant baseboard!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Verkligen storslagna scenerier! Ursnyggt!
![]() Använder du någon banprofil för att få till höjden och lutningen på spåret rätt? Har själv märkt att DEM-kartorna inte alltid är helt korrekta i höjdled om man jämför med banprofiler, så man får justera landskapet i efterhand. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|