|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.
Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden. Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.
__________________
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Mycket postande från mig idag..
Något av det svåraste när det kommer till att bygga rutter är att forma landskap tycker jag. Därför är DEM-kartorna som Bengan skapat utmärkta att jobba med, även om man behöver justera landskapet en del så förenklar det processen enormt mycket! DEM-kartan, Kiruna-Riksgränsen är mycket bra och väl tilltagen åt alla håll när det kommer till landskap för att man inte ska behöva göra så mycket själv eller använda "backdrops". Men jag saknade ändå lite berg på andra sidan "vattenpölen" som finns vid Abisko-Björkliden, så jag gav mig på att försöka skapa lite berg.. Det är en sak att förhöja marken och göra massa "kullar" men att sedan få det någorlunda verklighetstroget är väldigt svårt! (Tycker iallafall jag). Jag har enorm respekt för alla ruttbyggare som börjat på ett plant baseboard och sedan format alla berg för hand. Här är i alla fall resultatet. Vad tycker ni, ser det bättre ut med eller utan berg på andra sidan vattnet? Ska tillägga att när det är ganska klart väder så ser man bergen på andra sidan i verkligheten.
__________________
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Hej
Jag tycker att "med berg" är klart snyggast
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Sista uppdateringen idag. (Jag lovar).
![]() Tack vare tanigardi, kommer jag nu kunna utrusta Malmbanan med snögallerier. Stort tack för att du tog dig tid att bygga dessa. ![]() På bilderna nedan har en tunnel förlängts med ett snögalleri. (Det är ju nästan så man skulle göra en version av malmbanan fast på vintern.. Kanske när jag nått riksgränsen..
__________________
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
Fantastiskt arbete!!!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 902
|
Jäklar vad snyggt!!!
En vintrig malmbana hade såklart varit skoj, borde inte vara omöjligt med den enviroment-grejen som finns i Trainz, tyvärr är ju bara ytterst få objekt utrustade med vintertextur
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Med berg är klart snyggast tycker jag...
Så otroligt snyggt, vilken känsla för både detaljer, färger och helhet du har... |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|