![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
STL (STW) vägskyddssystem har jag använt i tidigare Trainz-versioner. De är, som lan säger, "bökigt att bygga, namnsätta och ställ in".
Jag tror att merparten av oss Trainz-byggare vill ha enkelhet, men också ett väl fungerande system. Själv har jag gått över till att använda fransmannen "vincentrh" (kuid 458053) och hans "TRC"-system:LÄNK. Detta system är inte "svenskt". Det är amerikanskt, engelskt eller franskt. Det bygger på ett enkelt system med en trigger som styr vägskyddets objekt. Namngivningen i hans manual säger "siffra&siffra", men jag har provat att skriva "bokstavsiffra&siffra", där bokstav kan vara en förkortning på platsen. Exempelvis Bra8&3 istället för bara 8&3. Det fungerar. Antar att det viktiga är att "&"-tecknet finns med i namngivningen...? Har också upptäckt att man inte behöver ha en "invisible crossing" för att bommarna ska gå ner. Det går lika bra att sätta ut bommar separat utan vägbiten, om man exempelvis vill ha ett skydd enbart för fotgängare. Det finns flera variationer för att bygga en övergång. Exempelvis en komplett vägbit med bommar, såväl för 2-filig väg som 1-filig. Dubbelspår och enkelspår i 30 graders vinkel, med mera. Men som sagt, det är med amerikanskt, engelskt eller franskt utförande, inte svenskt. Dock enkelt att bygga. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|