![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
![]() Men vad verkligen saknas är de visuella och auditiva aspekterna. Om hjulen släpper vill man ju se hjulen spinna och höra maskineriet rusa! Detta borde vara något som de kan implementera i framtiden. Tyvärr kanske inte högst upp på prioritetslistan, men vi får väl se vad nästa Trainz har att erbjuda! ![]() Citat:
Men en duktig ångloksförare känner sitt lok och vet hur mycket hen kan plocka ur maskinen rent kraftmässigt innan man tappar greppet och bör därför nästan aldrig få maskinen att slira. Men är det halt och man har ett tungt tåg som ska dras igång i uppförsbacke så är det nog lätt att trilla över gränsen. Men jag skulle säga att det är sällan man märker av som passagerare att det börjar slira. En förare har full koll och känner precis när det släpper så att hen kan lätta på regulatorn och få grepp innan de flesta ens upptäckt att det slirade från första början. ![]() Jag vet att jag sett ett bra klipp på Youtube när E2 1333 drar igång ett tåg i Landeryd, tror jag det var, en småregnig Tågdagarna. Där kan man precis höra att loket tappar greppet och börjar rusa maskineriet, men jag hade själv inte tänkt på det om inte någon annan kommenterat på det! ![]() Väldigt intressant ämne det här måste jag säga! Klassisk mekanik möter verkligheten. Fysik när den är som bäst! Men det här borde kanske en trafikchef ha bättre koll på än en fåtöljrallare som aldrig satt sin fot i ett påeldat ånglok... ![]() --- Ursäktar för en lätt urspårad tråd, åter till ordningen! ![]() Mycket intressant metod för banbygge! Hur gör du sedan med spårläggning rent lutningsmässigt? Använder du de lutningsvärden du kan räkna ut baserat på en hoptryckt veklighet, eller kör du på frihand? ![]()
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.
Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort. ![]() http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen. M v h Hans Pursche
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Intressant projekt, kan bara önska lycka till
![]()
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Gävle.
Allting började i Gävle. All materiel och rullande material köptes in från Storbritannien och kom med båt till hamnen. Första loket som köptes in var ett begagnat lok som döptes till 'Norden'. När denna kom till Gävle med fraktskepp så var skeppet för djupgående för att kunna gå direkt in till hamnen. Man fick lyfta över den på en pråm en bit ut för att sedan få in loket och allt material till hamnen. I mitten av 1800-talet så bör detta ha varit en spännande operation. Att bygga upp Gävle är en stor uppgift. Förutom GDJ så förbands ett antal andra järnvägar i Gävle år 1910 och alla hade sin egen godsbangård. Personbangården med plattformar och station användes av samtliga men ägdes alltid av GDJ. Följande anslutningsbanor fanns vid denna tid med Gävle: 1874 så anslöts Uppsala – Gefle Järnväg (UGJ). UGJ hade en bangård söder om GDJ-banan som anslöts. "Nya" Centralstationen i Gefle byggdes 1876-1877. 1884 öppnades Gefle – Ockelbo järnväg och anknöts Norr om Gävle med spår under GDJ för att komma förbi personbangården och vidare till UGJ. UGJ stod för driften från trafikstart. År 1901 öppnades Sala- Gysinge – Gefle Järnväg. Sammanslutningen skedde vid Hagaströms station och det är därför vi idag har dubbelspår mellan Gävle och Hagaström. Oskustbanan mot Sundsvall slipper jag i alla fall då den byggdes först 1927. Stallområdet Västerut är GDJs och söder om den skall verkstaden byggas upp. Gävleån och personbangården är just nu lite för långt söderut jämfört med var hamnen är placerad. Tror jag......
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2017-11-01 klockan 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag har hittat en länk till första loket.
http://www.historiskt.nu/normalsp/gd...gdj_lok_4.html Troligen byggt 1841. Det är 24 år innan Borlänge (där jag bor) "föddes" och blev något annat än en lite by med 4 bondgårdar inträngd mellan Domnarfvet och Stora Tuna Socken. Jag blir lite imponerad av hela historien om GDJ. ![]()
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |