![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tror att du borde spara signalerna i route-lagret istället för sessionlagret. Men det ska inte göra någon skillnad för om saker fungerar eller ej. Signaler är ju sådant som tillhör rutten och som alltid ska vara där. I sessionslagret ska du egentligen bara spara saker som är för en speciell körning, som lok och vagnar, vissa scenery-objekt som är där i just den sessionen.
Signalen du visar på verkar sakna master. De ser ut sådär när de inte är kopplade till en master korrekt. Kontrollera namn och att den master den är kopplad till säger att den är kopplad till den signalen i propertyrutan! Om du visar närmare på hur du har namngivit och placerat ut de osynliga klarerarsignalerna på ett ickefungerande vägskydd så kanske jag kan hjälpa dig att få det rätt! ![]()
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2017-06-04 klockan 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Det var min tanke också, att allt som hör till rutten ska vara i Route-lagret. Fast jag har läst att man ska spara i Sessions-lagret, vilket jag har gjort.
Men det har visat sig bli lite si och så med det också. Jag öppnar banan som "Edit session" och försökte först flytta sakerna från session till route-lagret. Men det fungerade inte. Måste radera Mastern och sätta in en ny. Då visar signalen rätt sken när jag flyttade den. Men sedan provkörde jag banan och gick tillbaka till surveyorn och "Edit session". Då har ljusen slocknat i vsi-erna och de två Hfs 1A och 1B visar fullt sken. (se sista bilden). Provade att öppna banan som "Edit route" istället. Men då är alla objekt naturligtvis borta som ligger i sessions-lagret! Alla vägskydd är försvunna i listan över vägskydd. Listan finns dock om jag öppnar banan som Edit session. Det är en rörig soppa av alltsammans. Tålamodet börjar återigen falla ner på skalan....
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-05 klockan 04:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Very good, mr. President. Det kommer att bli ännu bättre när SP2 kommer, det blir suveränt !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Hej!
Lager och hur det ska sparas är uppenbarligen ett problem i Trainz, jag har skrivit om detta förut och jag skickade länkar till dig tidigare som du kanske har läst. Även när jag började så fick jag lära mig att allt skulle byggas och sparas i sessionslagret men det kan bli (är!) ett jättemisstag och risken att objekt försvinner är grandios, därför att det är lätt att tappa bort var man är och jobbar. Däremot så är det väldigt lätt att flytta objekt från sessionslagren till ruttlagren!
Jag har testat detta och har själv använt den andra varianten efter att jag överförde en bana från en tidigare version. Sedan känner jag ett behov av att ge lite kommentarer till ditt bygge i all välmening. Ett av mina skäl till att befinna mig på detta forum är att leda er byggare i en riktning mot ännu mera verklighetstrogna banor, framförallt från ett signaltekniskt synsätt men även inom andra områden som jag har koll på. Vägskyddet: Det finns ingen anledning att ha två stycken enkel Vs på detta vägskydd. Enkla Vs används bara vid dålig sikt och jag vågar gissa att det är max en procent som använder enkel Vs. Funktionsmässigt har det ingen roll, men utseendemässigt. Byt ut en Osynlig master mot Osynlig klarerare med funktion Vägskyddssignal med samma namngivning och ta bort den ena enkla Vs:n och byt den andra mot en dubbel på varje spår, så ser det mycket bättre ut. Kryssmärkena ska ha reflexer för flera spår. Varför inte Vs:n på nedre bilden lyser, verkar konstigt, ser korrekt ut på bilden med namngivningen, om det inte finns något extra mellanslag som inte syns. Det är om de inte är länkade till varandra, syns i propertyrutan i så fall. Signaler: Här är det en del konstigheter, tyvärr så spelar det ingen roll i STL:s moderna system eftersom det inte finns någon koll på att rätt signaltyp är placerat på ett korrekt ställe. Detta innebär också att du kan ställa helt felaktiga signalbesked. Vi börjar med de två översta bilderna, först en fundering om namngivningen av huvudsignalerna, "Hfs" är ju tpl-signaturen och är perfekt men "1A", "1B" och "1" är ingen numrering som jag känner till (kanske fanns något sådant på korvtigers tid, fast jag betvivlar det), endast bokstäver känner jag till men inte blandningen. Dessutom så är det uddanumrering i bägge riktningar, förkommer endast där syd- och norrgående linjer går ihop och fortsätter i samma riktning eller vid triangelspår, men inte på detta vis. Ett förslag på korrekt numrering för de huvudsignaler som syns på bilderna: "Namn enl bilderna" - Vid Udda rikting enl bild ett Modern princip (äldre princip), Vid Jämn riktning Modern princip (äldre princip). Första siffran i den äldre principen är spårnummer, vet ju inte hur du har tänkt men utgått från praxis att lägst nummer är närmast stationshuset.
Signal "Hfs 1B" kan endast vara en tvåskenare om växelhastigheten är minst 80km/h genom växeln i grenspår och både "1A" och "1B" ska vara kopplade(förreglade) mot utfartsblocksignalen. Ofta, speciellt på enkelspårsbanor, är mellansignaler innan ublsi kopplade även om det signaltekniskt medger annat. "Hfs 1B" bör vara en treskenare enligt bilden. "Hfs 1", som måste vara en infartssignal, kan inte vara en tvåskenare beroende på många skäl, det finns en växel efter (samma skäl som ovan), avståndet till nästa signal kräver antingen kopplade signaler (förekommer inte på infartssignaler) eller fristående försignal (går rent teoretiskt, men har aldrig sett det på en station). Placeringen av signalen (sceneryobjektet) är placerad efter växeltungan i växeln, får inte vara så. Den normala placeringen av en signal är på vänstra sidan vid enkelspår eller vid alla spår utom det yttre spåret vid flerspår, då det är på högersidan. Vid alternativ placering eller vid otydlighet ska det finnas piltavla. Vid enkelspår så är även högerplacering tillåten utan piltavla. Dock så används högerplacering endast vid undantagsfall. Det är ett väldigt kort avstånd mellan växeltungan och "Hfs 1", jag har inte sett något krav på specifikt avstånd mellan ublsi/infsi och första växel (inget jag har funderat på) men oftast så är det några hundra meter, kan ju ha med skyddsavstånd att göra. Sedan var är ufblsi? I bild tre kan man se en "julgran" lite längre bort! Eftersom det ska vara utfblsi/infsi - (mblsi/mblsi) - infsi/utblsi för att ett linjeblock ska vara korrekt konfigurerat (spelar ingen roll i STL:s system). Detta får mig att undra om du har vänt signalerna åt fel håll, så att "Hfs 1" ska vara utblsi egentligen? Ett skäl till varför du får "julgranarna" och signaler som inte fungerar korrekt i surveyour kan vara "message overflow" buggen som du visar bild på tidigare. Kontaktledning: En sista detalj bara, kontaktledningsstoplarna mellan spåren ser inte bra ut. Avståndet mellan spåren kan inte vara tillräckligt, lite matte (fria rummet + ktl-stolpe + fria rummet), 2,6 + 0,4(uppskattning kan vara bredare) + 2,6 = 5,6meter avstånd spårmitt - spårmitt för att en ktl-stolpe utan objekt på ska få rum. Troligtvis så (om man inte breddar) är det ktl-stolpar på utsidorna av spåren fram till perrongerna och sedan bryggor så att man kommer bort från spåret en bit. Hoppas du inte tar illa upp med kommentarerna, utan tar det som en hjälp att bygga ännu bättre banor! Den ser väldigt lovande ut. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Nej, jag tar inte illa upp - tvärtom. Det är intressant och lärorik information du delger mig. Speciellt om signalernas placering som jag inte satt ut rätt. Ska se över alltsammans på nytt och ägna mer tid åt att se det ur en lokförares perspektiv. Det kan ju inte vara så lätt att bromsa ett tungt tåg om signalen visar rött, efter växeltungan!
Beträffande numrering och namn så är det så, att Bensland, som trots sin stora mängd av Svenska signaler, inte strikt har följt Sveriges regler utan har en egen regelbok för detta. Det är mest på skoj. Din beskrivning och dina råd går inte helt obemärkt förbi presidenten (mig) utan det finns ett hopp om att vi använder oss av en del. Min tanke är (var) att göra en egen enkel numrering och förhoppningsvis få det att fungera. Bensland har signaler och spårplaner som kanske ger dig rysningar utefter ryggraden, men som sagt, detta finns bara i Republiken Bensland. Alla andra bygger säkert så verklighetstroget de kan och följer givna regler och riktlinjer. För dem är din information en guldgruva. Hoppas du inte blir arg på mig för att jag inte följer dessa. Att numrera signalerna på upp-ned-spår med jämna-ojämna nummer är en klar regel, fast numreringen på stationerna i Bensland startar med 1 i ena änden och 2 i den andra. Däremellan blir det 3, 5, 6 resp 4, 6, 8 och så vidare. Lite som i verkligheten fast ändå inte... Om en växel delas mellan in- och utgående trafik så har jag behållit själva numret, med tillägget A eller B. Detta är naturligtvis helt fel, enligt verkligheten, men jag kan ändra mig. Utmed linjen har jag tänkt ge signalerna Uppnummer respektive Nednummer i fallande skala beroende på i vilken riktning man kör. Det är dessutom till nästa station, inte ifrån den station som föraren startade. Så är det tänkt. Har fungerat vid lite tester. För att förstå det hela bättre har jag börjat på en "handbok" för Bensland Järnvägar. Kan vara bra att ha om jag någon gång i framtiden blir klar och får tillåtelse att dela med mig av banan till er alla. En liten förhandstitt på dokumentet bifogas. Sid 1 - 8 samt 28. Notera att detta är ett förslag och bara lite skisser. Bilder och text ska förnyas och hela banan är inte texturerad än. Bengt
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-05 klockan 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
![]()
Här är en till, som bygger helt i fantasin och inte enligt verkligheten.
Tycker det roliga med spelet att få signaler växlar, tidtabeller mm att fungera. Otroligt imponerad av ditt bygge, och ser framemot den dag man kan provköra. //Crille |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Tack Crille. Jo visst vill jag någon gång i framtiden ladda upp min bana, fast jag är inte riktigt säker än på hur det ska gå till. Gäller framförallt det där med copyright och sådant. Jag försöker använder så mycket som möjligt som går att hämta hem från DLS så det är så att säga grönt ljus med att sprida vidare. Fast det är ju också mycket som är från STL och där är frågan hur jag ska gå tillväga.
Hur som helst. Jag bygger och bygger och kommer väl någon dag känna att nu är det klar. I väntan på det kan du titta på en karta över Bensland.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]() Citat:
Skönt att El Presidénté inte tar illa upp att jag påpekar lite här och där, och det är också bra att det framgår i den senaste manualen att reglerna för signaler och växlar är unika för Bensland, så att inte någon tror at det är så i verkligheten! Jag blir inte arg när du (eller någon annan) bygger på ert vis, så länge som det tydligt framgår att man inte följer de regler och föreskrifter som ska följas med en järnväg som byggs enligt svensk standard. Jag har läst dina manualer som du har lagt upp och är imponerad över det jobb du lägger ner på dokumentationen, det tilltalar mig. Jag tycker också att bra dokumentation är viktig. Jag tänker inte kommentera hur du har numrerat/namngett signaler och växlar, du vet ju själv att det inte är som i verkligheten, förutom två detaljer: Upp-/ Nednummer och att Tpl-signaturen är till nästa station. detta oroar mig lite! I Svedala så är det kortfattat så här (det finns lite bilder i min signaltråd): Upp- och nedspår förekommer endast på dubbelspår(flerspår) på linjen. Uppspår är det spåret längst till vänster för tåg med jämna nummer. Nedspår är det spår längst till vänster för tåg med udda nummer. Signalerna numreras med ett ökande jämt eller udda nummer från föregående stations Utfartsblocksignal till nästa stations Infartssignal och Tpl-signaturen är föregående stations signatur. Exempel: Vingåker(Vr) - Högsjö(Hgö) Sydgående rikting-> Vr N41(N1)/Vr 52 - Vr N3/Hgö N8 - Vr N5/Hgö N6 - Vr N7/Hgö N4 - Hgö 21/Hgö N72 Vr U71(U1)/Vr 22 - Vr U3/Hgö U8 - Vr U5/Hgö U6 - Vr U7/Hgö U4 - Hgö 51/Hgö U42 N1 som finns inom parantes är det namnet som signalen heter om det inte är fjärrstyrt (i Vingåker står det även på skylten vilket är fel, men förekommer väldigt ofta ändå), vilket betyder att det är den första blocksignaler för södergående tåg på Nedspår. Vid enkelspår så benämns signalerna med L istället för med N/U, i övrigt är det samma förfarande. Om det finns flera linjer som går ut från en station och det finns risk för förväxling av signaler så ska signalerna ges ett unikt nummer, t.ex. Vr N13/Bk N8, observera att det inte behöver vara ett unikt nummer även för jämna tågnummer om det inte också går ut flera linjer från den stationen. Observera att L3, N3 och U3 är tre olika signaler, om man skulle ha ett enkelspår och ett dubbelspår! Flerspår har en något annorlunda numrering men principen är densamma, jag tänker inte redogöra för den nu, om du inte vill veta förstås, för att inte krångla till det ännu mer! Fördelen med STL:s system är att det går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring, bl.a så kan man sätta ut en Femskenare 5 meter innan en stoppbock och få den att visa kör v. stopp (Grön + Grön blink), vilket i min värld är helt horribelt!! Jag tackar för korvtigers och ditt förtroende för mitt signalsystem. Du är säkert intresserad när det kommer att släppas, ett enkelt svar är "jag vet inte och det finns inget datum satt". Ett problem är att jag inte vet hur mycket som ska finnas i version 1. Jag känner mig hedrad av att du redan nu vill vänta tills mitt system släpps, då tycker jag att du gör klokt i att ta det lugnt med signaler och växlar så länge. När du sedan vill konvertera banan till det ena eller andra signalsystemet så är min rekommendation att klona banan och arbeta med den. Hur man går tillväga vid arbetet med mitt signalsystem kommer att redogöras i den medföljande manualen. Fast du måste vara medveten om att det kommer att krävas förändringar i hur signalerna är placerade och troligen också i hur de namnges. Det går säkert att kalla in en konsult som bistår med delar av det arbetet... Jag kollade på videon som du lade ut och funderade på vad signalerna som sitter i växlarna fyller för funktion? Är det något du vill veta om signaler och växlar så är det bara att du frågar, det finns ju min signaltråd om du undrar om något som står där! Keep up the good work Mr President! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
|
![]()
Hej Blossom och tack för din utmärkta förklaring över svensk signalstandard.
Som du säger, "fördelen med STL:s system är att de går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring". Antar att det samma gäller för ditt system? Just nu så lägger jag inte mer arbete på signaler i landet Bensland utan väntar en tid, tills du känner dig redo att presentera ditt signalsystem. Jag kommer att ägna mer tid åt att göra det stora jobbet - att skapa samhällen och natur och allt sådant. Med andra ord att skapa själva Bensland. Rälsen ligger där och nu är det omgivningen som gäller. Signalerna kan vi ta sedan. Jag har nu SP2 och ALLT med STL's signaler fungerar INTE. Eller rättare sagt. Det fungerar som tidigare, dvs det fungerar när jag lägger ut signaler och provkör, men blir oaktiva julgranar efteråt. Så som sagt. Jag väntar med dem. Det blir full aktivitet i Järnvägskontoret ändå, där presidenten får åka runt och lägga ut vägar och plantera träd.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|