![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Trevligt att se bygget gå vidare!
![]() Måste fråga, hur kommer det sig att du har blåa streck på mark-griden som inte är texturerad och inte gula?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Använder TANE bygge 84204. Har jag rört nåt omedvetet I "Environment settings" ? Studerar vidare gamla foton I www.samlingsportalen.se (Rekommenderas!!!)och hittar mycket matnyttigt, bl.a. flygfoto över Landeryd från 1936. Kollade in att telegrafstolperiet delas upp I 2 leder I höjd med lokstationen: ![]() Som synes har jag lagt in kolbrygga, torvlada och vattentorn. Skall dock byta ut torvlada och vattentorn till ett format större. Liksom komplettera lokstallet med ytterligare 3 portar. Bild på vattentornet, som även försörjde järnvägshusen: ![]() Bilden funnen på "nätet". Har testat AI körning Smålandsstenar-Torup. Fungerar men jag har en fråga om vägskydd, p.gr.a. att bommarna I ett fall fälls sent, så att tåget får bromsa ned farten! Bommarna styrs inte av nån signal och därför ser min konfigurering ut så här: ![]() Det som är intressant finns under "Förreglad mot signal", så kan man definiera upp nåt här? Observera att jag inte har nån signal I närheten. Eller skall man lägga in nåt "trigger liknande"? Finns ett annat exempel utefter linjen där bommarna falls tidigt och tåget behöver inte bromsa ned. Så hur styrs fällningen av bommar då Inga signaler finns I närheten? Eller är det så att man måste lägga in en signal I anlutning till bommarna. I så fall vilken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Problemen löses enklast genom att använda manualen "Rätt svenskt vägskydd". Manualen kompletterar manualen "STL vägskydd", som gäller 2010 men som med en lättändring också gäller för TANE.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Den blåa färgen har ingen betydelse egentligen, bara spännande att det var annorlunda av någon anledning! Borde inte vara något som går att ställa in tycker jag. Kan ju vara att du skrivit över marktexturen för Grid med en som är blå.
Det är ringsträckan du är intresserad av. Bommarna börjar fällas när ett tåg är inom ringsträckan framför vägskyddssignalen. Nu verkar den vara som default är, på 200 meter, men om du drar upp detta så kommer den att börja fällas tidigare. Det går även att ha olika ringsträckor åt olika håll från ett vägskydd, genom att du ställer in olika för de två vägskyddssignalerna. Bommarna börjar gå upp igen när hela tåget passerat den bortvända vägskyddssignalen, alltså kan detta styras genom att man flyttar denna signal något fram eller tillbaka.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Tack för era svar.
"Bomeländet" löste sig genom att fibbla med ringsträckan. I min dumhet så trodde jag denna parameter endast gällde då man låter vägskyddet styras av en signal. STH på huvudbanan Torup - Smålandsstenar satt till 70 km/t. Stämmer bra med verkligheten i jämförelse med HNJ tidtabell från 1930. 60 km/t gäller Torup - Hyltebruk liksom Landeryd - Falköping. Testat Torup - Hyltebruk och det såg bra ut. Kinnared - Ätran har jag läst nånstans att hastigheten var så låg som 40 km/t...... Ett problem med hastighets skyltar och Snabbvagnen: Hur gjorde man? Snabbvagnen gick ju I 110 km/t, en hisklig fart på den tiden. HNJ hade ju problem att ställa in vissa elektriska enheter till denna hastighet, liksom grindvakterna....... Negligerade Snabbvagnen eventuella hastighets skyltar utefter linjen???? Eller hade de en egen tabell inne I hytten? Eller saknades hastighets skyltar utefter banan? Eller linjekännedom räckte? Senast redigerad av vovven47 den 2017-05-05 klockan 08:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Saxat ur Banläran Band I(Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916),
""" 348. Hastighetstavlor. Vid båda ändar av sådan bansträcka, där minskning i den för bandelen gällande största tillåtna tåghastigheten skall iakttagas, utsättas hastighetstavlor på sätt och med det utseende, som bild 584 visar. /... """ Av detta tolkar jag att man normalt inte hade hastighetstavlor, utan att alla hastigheter för olika loktyper för en viss bansträcka skulle utläsas ur tjänsttidtabellen. Exempel på sådan för SJ, III distriktet från 1955 kan ses här: http://www.ekeving.se/o/3D/A_10TS_hastighet_mm_1955.pdf (Där kan man även läsa att motorvagnar verkar ha haft egna tavlor i vissa fall) Sedan satte man enbart ut hastighetstavlor på ställen där den för bandelen största tillåtna hastigheten sänkts. Den maximala hastigheten för en visst tåg på en viss sträcka är då det minsta av: * Loket och vagnarnas största tillåtna hastigheter * Bandelens största tillåtna hastighet * Tågets sammansättnings största tillåtna hastighet (Specialvagnar, efterkoppling etc.) * Största tillåtna hastigheten med tanke på bromstal med hänsyn till bandelens lutningsförhållanden Den blanka baksidan av motsatta hastighets(nedsättnings)tavla för en viss sträcka med nedsatt hastighet talade då om för föraren att den lägre hastigheten var slut, och sträckans STH åter gällde. Före 1947 hade man även ett tal under hastighetstalet som talade om hur många meter nedsättningen gällde. Denna längdangivelse verkar ha slopats 1947. På museibanor jag har sett verkar man dock skylta linje STH direkt utanför utfartsväxel. Men det kan ju vara sänkt STH just där.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Jag kommer att köra på "museivägs stilen" tills vidare och får se vart jag slutligen hamnar??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|