![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hojta till om du behöver hjälp!
Är det FBX du tänker på? Om jag inte missminner mig så finns det grundläggande stöd för det redan nu, har för mig jag såg någon tråd om det på stora forumet. Alternativt så går det ju att exportera en .3ds- eller .fbx-fil till Blender och sedan exportera därifrån till TANE. Om du är ivrig så är du välkommen att exportera filen till någon av dessa format och skicka till mig så kan jag försöka konvertera i Blender till .im. Det kan ju vara så att man måste meka lite med material och attachments som kan försvinna i exporten. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Hej!
För en liten tid sedan när jag stökade runt på N3V:s wiki sida så hittade information om att de skulle byta format till .FBX så jag testade helt enkelt! Den nya .trainzmesh filen skapades under 4.3 istället för den föregående .im filen men eftersom det krävs version 4.5 och nuvarande TAN:E är 4.3 så fungerar den ändå inte i programmet, och om man ändrar till 4.5 i config så blir det felmeddelande om "okänd version"! Dessutom så blev det flera kryptiska felmeddelanden vid konverteringen av .FBX till .trainzmesh, om det beror på originalfilen, konverteringen från .3ds till .FBX eller till .trainzmesh har jag ingen aning om. Eftersom mitt program inte kan exportera direkt till .FBX så fick jag gå via en gratis konverterare från Autodesk, dock kändes den lite gammal, 2013! Du kan ju testa leoj och se vad som sker med din ursnygga modell! En våt dröm för mig vore om det kom en fullständig manual med exakt information hur man ska göra, tänka på, osv. Dessutom innehållande beskrivning på alla felkoder som kan visas! Men blir väl bara en dröm... Ju fler som kan/vill skapa objekt desto bättre... mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Min erfarenhet är att man kan det, men det kräver mycket jobb att banta och göra om. Själva exporten till Trainz är snabb med Ruby TMIX men genererar ibland väldigt många polygoner och texturer. Men vissa modeller är "snälla" !
Kåkarna på bilden är gjorda av Ketchup, några riktigt bra andra mindre bra.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Det finns säkert flera hundra tusen (minst) bra, snygga, välbyggda, men ändå polygonsnåla objekt av alla de slag att hitta på https://3dwarehouse.sketchup.com/index.html, kruxet är bara att hitta dom bland alla andra katastrofobjekt, kräver både gott om tid, och en hel massa tålamod.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tyvärr sant som Ekan säger, enda chansen är söka på ett raffinerat sätt, och hittar man nåt som ser Ok ut - ladda hem skp-filen - öppna den i Sketchup, låsa upp den och exportera den med TMIX. först då ser man om den är värd att lägga tid på. Ungefär som att meta - en gång på 100 nappar det, och en gång på tusen är det sedan värt att anrätta fisken.
Det är egentligen bara mångfalden som imponerar med Google Sketchup. EDIT: Fick precis ett mail från Google som rätt bra speglar situationen: Citat; " Welcome to your new favorite hangout — the 3D Warehouse Why model everything from scratch? The 3D Warehouse is the world’s largest library of free 3D models, updated daily by users like you. Start browsing now and go nuts! "
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-02-16 klockan 17:22. Anledning: Mail from Google |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har hittat en bild från Fjärås Bräckas grustag som var källan till grusningen av Göteborg-Hallands och Mellesta Hallands Järnvägar. Ånggrävskopan på bilden kommer jag att bygga, animerad så småningom.
Har någon närmare kunskaper om den så hör av er: Källa: Norra Hallands Hembygdsförening.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Kanske kan gräva fram en ritning på liknande grävskopa, återkommer senare i kväll!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Detta ser jag fram emot ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|