![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... nån reaktion blir det tydligen inte på detta? Så antingen är det ointressant eller obegripligt?
Detta utsättningsverktyg kanske skrämmer och det är bara nödvändigt när man börjar bygga en rutt baserad på en DEM-karta. Sen kan det änvändas för att få spåren på rätt ställe. Det är ju Surveyor Only och går att radera om man vill efteråt. I övrigt klarar man sig bra med enbart de olika delarna i paketet. Har påbörjat Loddningen av delarna, men om intresse saknas så lägger jag väl ner det hela!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men jag tror att dom flesta, gärna ser ett enklare sätt att jobba på. Speciellt med allt som ska fyllas i propertyrutor.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Just nu diskuterar vi vilket c/c spåravstånd vi skall ha, jag tror att 5,5 m är det som gäller även idag, men avståndet stolpe - närmaste spårmitt är väl numera 3,35 m ? Kanske nån som är kunnig på detta ???? De två bilderna visar c/c 5,5 m för enkel resp. dubbelspår - fullt OK för lite äldre linjer ????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Hej!
Spåravståndet c/c är 4,5 meter om det inte är fler än tre spår då är avståndet minst 6 meter mellan varannat, tex fyrspår, 4,5 meter mellan de två yttre spåren och 6 meter mellan de inre spåren. Dock så kan avståndet mellan spåren på stationer vara 4,5 meter även vid flera spår, beror säkert lite på signalers placering och annan smått och gott. Kontaktledningarnas mått har jag inte hittat något om annat än på STW:s hemsida, vet att jag har en bok om kontaktledningssystemet som jag inte kan hitta just nu. Känslan är använda sig av både 2,75 meter och 3,35 meter avstånd till spårmitt om det är möjligt. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ett kort inkast i den alltför korta diskussionen om LAns ModCat. Den bör inte bara handla om kontaktledning och c/c, utan även om våra verktyg - framför allt om perronger och växlar.
Jag har satt samman en bild med hjälp av STW:s spårmått. De två vänstra spåren har c/c 5,85 m, de två högra c/c 5 m. Tyvärr finns inte spårmått 5,5 m i STW:s uppsättning. Växelklumpen till vänster ligger fritt från spårbädden, den högra alltför nära rälsen. Perrongen är GSJ:s 2 m. Den glappar betänkligt för c/c 5,85 i högra spårparet. Perrongen till höger verkar trivas på rälsen. Jag gillar bra kompromisser; c/c 5,5 m. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Det där är inte spårmått, det är avstånden till perrongerna från spårmitt som avses. Jag vill att det ska överensstämma med verkligheten och helst inga kompromisser. Det finns ett spåravstånds-verktyg för 4,5 meter (Spåravstånd 4.5m kuid2:41462:60017:1), den syns säkert på någon utav mina tidigare bilder. Den är inte perfekt men den gör jobbet! Och om man sätter ihop två, så blir det 6 meters spåravstånd, osv...
4,5 meter är ett minimimått men det används som standard, detta är citerat från TDOK 2014:0075 : 9 Spåravstånd Spåravståndet är det vinkelräta horisontella avståndet, mellan två spår från spårmitt till spårmitt. Spåravståndet ska vid nybyggnation och större upprustningar vara minst 4,5 m med undantag för spåravsnitt in mot spårväxlar där spåren löper samman. Där spåren inte är parallella mäts spåravståndet som summan av de horisontella vinkelräta avstånden från varje spårmitt till en punkt mitt mellan spåren. Där tre eller flera huvudspår löper parallellt ska vartannat spåravstånd vara minst 6 m. Kommentar: På bangårdar med flera avvikande huvudspår, avsedda för uppställning eller växling, tillåts 4,5 m spåravstånd. Kommentar: Normalt anordnas spår parallella med spåravstånd ”exakt” 4,5 m. Det finns framtagna standardlösningar för växelförbindelser mellan parallella spår med 4,5 m spåravstånd. Från uppställningsspår och andra sidospår där arbete, som inspektion av vagnar, växling, lastning eller lossning av vagnar, sker ska spåravståndet till närmaste huvudspår med sth ≥50km/h vara minst 6m. Slut citat! Observera kommentarerna i kursiv stil! När jag har byggt tidigare så har jag jämkat ihop spåren på varje sida av perrongen med hjälp av de verktygen som du visar, tycker två meters perrong är lite mellan två spår, brukar använda mig av fyra eller mer och då blir ju avstånden automatiskt över 6 meter. Det finns många "roliga" mått och begrepp att berätta om, men är lite fel forum kanske... När det gäller att förenkla byggandet av kontakledningssystemet så är det bara lovvärt, ju mindre inställningar som behövs desto bättre, dock så kan ju placeringarna av objekten vara ganska fritt inom reglerna, speciellt på stationer, så att låsa sig enbart till spåren kan ju bli begränsande, fast LAn skriver ju att man ska kunna plocka in STW:s objekt också, så jag ger ![]() mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... men problemet är att det inte alltid är rakspår. Dessa splines kan man göra kurvor av också, då blir det problem redan vid 3-400 m radie om man har långa vagnar !!!! Vi har valt en kompromiss här, men det är görbart att tillföra det du föreslår - framtiden ger vad jag orkar med.
I rakspårsgator är c/c 4,5m inga problem, men vill man ha ett enkelt generellt, snabbutsatt luftledningssystem måste man kompromissa. STW ger ju möjlighet att bygga det du vill ha - med oändlig vedermöda ! Möjligen går det även med detta system ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2016-11-29 klockan 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|