Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-21, 15:45   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sesam...

... nu är alla dörrar öppningbara, även godsfinkan har passengerdoors eftersom den ofta medföljde passagerartågen ock lassades och lastades vid stationsuppehållen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-21 150727.jpg (273.3 KB, 173 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 10:31   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Liv och rörelse ...

i Särö en sommardag på 1950-talet.
PPPPP - Perronger, Plankgångar, Passagerare På Plats:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-24 095358.jpg (286.0 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-26, 16:37   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tillfälligt rymt från Särö ...

... för att ta mig an Nisses Problem med Spår och Luftledningar i TANE.

Det har resulterat i ett helt nytt concept baserat på STW Modern Catenary Add On. Alla ingående assets är gjorda som scenery splines med senaste teknik.
Det går att använda som Bas och komplettera med assets ur STL och STW Luftledningspaket.

Målet var att göra ett lättarbetat system för spårläggning och ledningsdragning utan allt för mycket fiddle i propertyrutor med kodade namn.

Den fundamentala komponenten är Utsättningsverktyget "Nisse" uppkallat efter vem? Inte Nils Ericson i alla fall - men en annan stor järnvägsbyggare !

Lite bilder i höstmörkret:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-26 160216.jpg (199.7 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg 2016-11-26 151301.jpg (259.7 KB, 130 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 19:43   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jaha ....

... nån reaktion blir det tydligen inte på detta? Så antingen är det ointressant eller obegripligt?

Detta utsättningsverktyg kanske skrämmer och det är bara nödvändigt när man börjar bygga en rutt baserad på en DEM-karta. Sen kan det änvändas för att få spåren på rätt ställe. Det är ju Surveyor Only och går att radera om man vill efteråt.

I övrigt klarar man sig bra med enbart de olika delarna i paketet.

Har påbörjat Loddningen av delarna, men om intresse saknas så lägger jag väl ner det hela!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-27, 20:29   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... nån reaktion blir det tydligen inte på detta? Så antingen är det ointressant eller obegripligt?

Detta utsättningsverktyg kanske skrämmer och det är bara nödvändigt när man börjar bygga en rutt baserad på en DEM-karta. Sen kan det änvändas för att få spåren på rätt ställe. Det är ju Surveyor Only och går att radera om man vill efteråt.

I övrigt klarar man sig bra med enbart de olika delarna i paketet.

Har påbörjat Loddningen av delarna, men om intresse saknas så lägger jag väl ner det hela!
Svårt att uttala sig, på dessa två bilder.

Men jag tror att dom flesta, gärna ser ett enklare sätt att jobba på. Speciellt med allt som ska fyllas i propertyrutor.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 00:33   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Svårt att uttala sig, på dessa två bilder.

Men jag tror att dom flesta, gärna ser ett enklare sätt att jobba på. Speciellt med allt som ska fyllas i propertyrutor.
Paketet består av 13 assets och täcker nästan allt. Den fullödiga manualen är larvigt enkel, LAns nya kontaktledningar är en gudagåva - definitivt för mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 19:48   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Svårt att uttala sig, på dessa två bilder.

Men jag tror att dom flesta, gärna ser ett enklare sätt att jobba på. Speciellt med allt som ska fyllas i propertyrutor.
Något ifyllande av namnkoder i propertyrutor blir det inte, man skall kunna använda delar av STW som komplement.

Just nu diskuterar vi vilket c/c spåravstånd vi skall ha, jag tror att 5,5 m är det som gäller även idag, men avståndet stolpe - närmaste spårmitt är väl numera 3,35 m ? Kanske nån som är kunnig på detta ????

De två bilderna visar c/c 5,5 m för enkel resp. dubbelspår - fullt OK för lite äldre linjer ????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-28 191056.jpg (219.7 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 2016-11-28 191213.jpg (290.0 KB, 92 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-11-28, 21:40   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Hej!
Spåravståndet c/c är 4,5 meter om det inte är fler än tre spår då är avståndet minst 6 meter mellan varannat, tex fyrspår, 4,5 meter mellan de två yttre spåren och 6 meter mellan de inre spåren. Dock så kan avståndet mellan spåren på stationer vara 4,5 meter även vid flera spår, beror säkert lite på signalers placering och annan smått och gott.

Kontaktledningarnas mått har jag inte hittat något om annat än på STW:s hemsida, vet att jag har en bok om kontaktledningssystemet som jag inte kan hitta just nu. Känslan är använda sig av både 2,75 meter och 3,35 meter avstånd till spårmitt om det är möjligt.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009