Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-17, 17:02   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Åka på smörj av Friedman ...

... är en njutning för ett ånglok! Bara en ritningstextur påmappad för att göra
alla smådelar på.


Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Ok, jag menar dehär området av injektorn:
Jaha,
skall titta på det, om det går att fixa.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Friedmans smörjpump.jpg (134.2 KB, 69 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-07-18, 16:18   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Friedmans smörjpump ...

... genom att använda den manipulerade ritningen från förra bilden till framsidorna och nivårören och till resten +alla detaljer en textur skuren ur en av Mazz bilder, gick det hyfsat.

Funktionen bör väl ha varit att nivårören fylldes på genom att lyfta av topplocket och hälla i ny olja i nivårören, sedan öppnades väl ventilen till det man ville smörja och man vevade på veven så att lämplig mängd trycktes ut ?

Korvtiger kan säker förklara detta mer ingående och rätt!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Friedmans smörjpump.jpg (248.6 KB, 221 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-18, 19:59   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

En i grunden korrekt förklaring.

Detta är alltså en Friedmans smörjpump typ N, vilket är en förhållande vis modern automatisk smörjningsanordning för ånglok (och andra lok, tror att man använde samma typ på de första elloken). Den är automatisk då den drivs av en vev som sitter kopplad på ett av hjulen eller annan rörlig maskindel vilken överför sin rörelse till ett spärrhjul som sitter på baksidan av smörjpumpen. Detta leder till att den pumpar enbart när smörjolja behövs, alltså då loket faktiskt rör på sig och dessutom pumpas mer olja ju snabbare loket går.

Själva pumpen har 6 separata oljebehållare för att kunna individuellt reglera och övervaka åtgången av smörjolja på olika ställen. Detta innebär också att olika trögflytande oljor kan användas på de olika smörjställena om så skulle önskas.

Oljan fylls på upptill och i glasrören kan man se hur mycket olja som finns kvar. Med den övre raden kranar, som Lan kallar för ventiler på sin bild kan man stänga av förbindelsen med glasröret om det skulle gå sönder, samt så kan man koppla bort oljetanken så att pumpen enbart matar den olja som finns i glasröret, för att man snabbt ska kunna se hur mycket olja som matas till den ledningen då oljan i röret tar slut ganska snart.

Den undre raden med kranar ställer in på en skala från 1 till 10 hur snabbt just den ledningen ska matas från pumpen, så man kan alltså individuellt ställa in hur mycket olja varje smörjpunkt ska få. Under denna rad sitter själva smörjledningarna monterade.

Till sist finns veven som Lan visar på, med vilken man för hand kan pumpa olja då loket står still.

Smörjpumpar och de besläktade smörjpressarna används för att smörja de ställen där mycket smörjolja åtgår under gång, det vill säga cylindrar och slider, ibland även andra ställen. Men det finns massvis med andra smöjpunkter på ett ånglok och alla dessa ställen har egna små smörjoljebehållare som på något sätt smörjer punkten på olika fyndiga sätt.
Totalt lär det finnas ett 100-tal smörjpunkter på ett B-lok, varav 30 behöver kollas till och fyllas på under en tjänstgöring. Tänk på det när ni knorrar över att oljelampan i bilen lyser nästa gång!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-18, 20:44   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
En i grunden korrekt förklaring.

Detta är alltså en Friedmans smörjpump typ N, vilket är en förhållande vis modern automatisk smörjningsanordning för ånglok (och andra lok, tror att man använde samma typ på de första elloken). Den är automatisk då den drivs av en vev som sitter kopplad på ett av hjulen eller annan rörlig maskindel vilken överför sin rörelse till ett spärrhjul som sitter på baksidan av smörjpumpen. Detta leder till att den pumpar enbart när smörjolja behövs, alltså då loket faktiskt rör på sig och dessutom pumpas mer olja ju snabbare loket går.

Själva pumpen har 6 separata oljebehållare för att kunna individuellt reglera och övervaka åtgången av smörjolja på olika ställen. Detta innebär också att olika trögflytande oljor kan användas på de olika smörjställena om så skulle önskas.

Oljan fylls på upptill och i glasrören kan man se hur mycket olja som finns kvar. Med den övre raden kranar, som Lan kallar för ventiler på sin bild kan man stänga av förbindelsen med glasröret om det skulle gå sönder, samt så kan man koppla bort oljetanken så att pumpen enbart matar den olja som finns i glasröret, för att man snabbt ska kunna se hur mycket olja som matas till den ledningen då oljan i röret tar slut ganska snart.

Den undre raden med kranar ställer in på en skala från 1 till 10 hur snabbt just den ledningen ska matas från pumpen, så man kan alltså individuellt ställa in hur mycket olja varje smörjpunkt ska få. Under denna rad sitter själva smörjledningarna monterade.

Till sist finns veven som Lan visar på, med vilken man för hand kan pumpa olja då loket står still.

Smörjpumpar och de besläktade smörjpressarna används för att smörja de ställen där mycket smörjolja åtgår under gång, det vill säga cylindrar och slider, ibland även andra ställen. Men det finns massvis med andra smöjpunkter på ett ånglok och alla dessa ställen har egna små smörjoljebehållare som på något sätt smörjer punkten på olika fyndiga sätt.
Totalt lär det finnas ett 100-tal smörjpunkter på ett B-lok, varav 30 behöver kollas till och fyllas på under en tjänstgöring. Tänk på det när ni knorrar över att oljelampan i bilen lyser nästa gång!
Detta ger mig impulsen att även den undre raden kranar borde få en tvärslå för att markera hur de är vridna? Sen är frågan hur långt man skall driva det hela? Skall man animera oljenivårören, skall man överhuvudtaget ha med sådana effekter, vem hinner sitta och vrida på smörjkranar när man kör ånglok ??????????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-18, 23:20   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Detta ger mig impulsen att även den undre raden kranar borde få en tvärslå för att markera hur de är vridna? Sen är frågan hur långt man skall driva det hela? Skall man animera oljenivårören, skall man överhuvudtaget ha med sådana effekter, vem hinner sitta och vrida på smörjkranar när man kör ånglok ??????????
Japp, se mail!

Men att animera allt det här verkar att ta det lite långt. Folk kommer nog att ha tillräckligt att göra med att få fart i maskineriet och elda samtidigt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-19, 17:54   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Vad är du för liten pys?"...

... senaste animerade meshen:
Animation över 30 frames, bild0 visar startläge, bild2 visar när låsspärren lossats och bild29 slutläget. Har glömt vad pysen heter i Trainz på australiska!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pyslever0.jpg (17.7 KB, 199 visningar)
Filtyp: jpg pyslever2.jpg (17.4 KB, 200 visningar)
Filtyp: jpg pyslever29.jpg (13.9 KB, 201 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-20, 02:25   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kanske behöver förklara Lans vitsiga titel och förklara vad det kan vara för spännande med en liten spak. Detta är nämligen den spak man drar i för att skapa movie magic. Ni vet i filmer när den ena personen sorgligt nog måste åka ifrån den andra och de under ett tårfyllt farväl håller varandras händer genom vagnsfönstret samtidigt som det stora ångloket långsamt börjar sättas i rörelse med ångan fräsande ut från cylindrarna för att insvepa hela scenen i en vit dimma.

Det är också spaken som skapat en av de vanligaste missförstånden vad det gäller ånglok, nämligen att avloppsångan som använts i cylindern släpps ut rakt ifrån denna. Fel! Avloppsångan dras istället upp i rökskåpet genom ett munstycke som kallas för blästerröret för att sedan släppas upp genom skorstenen. Blästerröret mynnar i botten på rökskåpet och ångan får således ett par decimeters frihet innan den far upp genom skorstenen. Detta innebär att ångan drar med sig luften från rökskåpet, vilket skapar ett undertryck där och ger upphov till draget. Detta drag suger in luft från under elden, upp genom rosterna och lagret med brinnande kol i fyrboxen, genom tuberna fram till rökskåpet. Draget blir större ju kraftigare ångslagen är, och mer syre till elden ger en hetare eld som kokar mer ånga. Så hela ångpannan reglerar på detta sätt ångproduktionen automatiskt beroende på hur mycket ånga som används! Otroligt fiffigt!

Men den här filmmagin under cylindrarna då? Jo, det är utblåsningsventilerna, även kallade "pysarna" efter det ljud som de ger upphov till. Ventilerna sitter under cylindrarna för att kunna släppa ut det vatten som kondenserats i cylindrarna vilket uppkommer då loket stått still ett tag och cylindrarna blivit avkylda. En del av den ångan som först kommer in i cylindrarna kommer då att kylas ned och övergå till vatten innan cylindrarna blivit varma igen. Och eftersom vatten inte kan pressas ihop måste den släppas ut för att inte skada maskineriet.
Pysarna är därför öppna enbart vid igångsättning av ett lok som stått stilla tillräckligt länge för att cylindrarna ska hunnit bli kalla. Må hända att detta stämmer vid det sorgsna avskedet på perrongen, men mycket sällan under gång mitt på linjen, då går all ånga upp genom skorstenen. Dock så ser man både nu och då i Hollywoodfilmer att pysarna är öppna mitt på linjen helt i onödan, enbart för effektens skull. Men nu vet ni bättre!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009