|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2016-04-30, 00:55 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Mar 2006 Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige 
					Inlägg: 23
				 |   
			
			Men ingår inte VSI i signalsystemet om du använder en osynlig master? För vägskydden ska inte vara kopplade med signalsystemet, det blir fel då. Det var väl det som var den stora fördelen med STL-X skyddet att de inte påverkade signalsystemet och tvärtom. Eller har jag missat något i Tane-versionen? | 
|   |   | 
|  2016-04-30, 01:49 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Nja. De övriga signalerna i Svenolovs signalsystem ser inte VSIs (Precis som i verkligheten) om du inte specifikt förreglar en VSI mot en signal. I gamla signalsystem (semaforer) så var ofta vägskydd som korsade infarts/utfartstågvägar förreglade i tågvägen, så att signalen inte kunde sättas till kör utan att vägskyddet var stängt och förreglat. Men detta är alltså inte standardbeteendet. Jag hade en del önskningar till Svenolov om manuell stängning av vägskydd, för det var vanligt på obevakade stationer med en närliggande övergång att man var tvungen att aktivera vägskyddet för att bommarna skulle fällas så att dessa inte fälldes när tåget stod inne vid plattformen, utan när det skulle avgå. En sådan anordning finns att beskåda på ULJ för både Tycho Hedéns väg och Fyrislundsgatan som har en liten hållplats liggande mitt emellan dem.
		 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2016-06-21, 22:21 | #3 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2013 Ort: Linköping, Sweden 
					Inlägg: 413
				 |  Hej! 
			
			Hur får jag signalerna under att fungera?  ----------------------- ArvidG03SWE Projeckt: (Trainz12) Repaint y31 Linköping - Norrköping Skogsbanan (påhittad) | 
|   |   | 
|  2016-06-22, 01:43 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			På samma sätt som alla andra masterstyrda signaler i Svenolovs signalscript. 
 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-01-11, 20:41 | #5 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2013 Ort: Linköping, Sweden 
					Inlägg: 413
				 |   
			
			Ibland så är det en "Dvsi" under "Hsi:n", hur gör man då?  Sen undrar jag var jag kan hitta den här tavlan:   | 
|   |   | 
|  2017-01-12, 00:39 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			Den lilla bilden visar en rätt ovanlig tavla, som populärt kallas för Tioöringen. Den betyder i princip "om 1000 m". Tillsammans med en msi jämte stationsbeteckning kan den i sällsynta fall användas som försignal. Om du skickar mig ett mail kan jag ordna den. Använd medlemslistan.  Du får svar fredag om en stora bilden. Nisse | 
|   |   | 
|  2017-01-12, 00:55 | #7 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2011 Ort: Vingåker 
					Inlägg: 355
				 |   Citat: 
 Betydelsen är: Om den sitter på en huvudljussignal så betyder det att signalen inte automatiskt går till stopp vid fel på försignaleringen. Om signalen visar enbart "kör" ska föraren agera som att signalen visade "kör, vänta stopp". Om en mellanblocksignal eller infartssignal (undantagsvis för msi och utfblsi) inte försignaleras av en fristående försignal så sitter tavlan under en orienteringstavla, ev. med tilläggstavla avstånd och/eller tpl-signatur, på försignalavstånd (normalt 800m-1000m) före huvudsignalen. Då med betydelsen att lokföraren ska agera senast vid tavlan som om försignalbeskedet i den föregående huvudsignalen hade lämnats vid en fristående försignal på tavlans plats. Men den används aldrig som en försignal, försignaleringen måste finnas innan tavlans plats enl senaste säo (TTJ). I são från 2000 så står det att om det inte finns ett försignalbesked så ska föraren agera som att det är stopp i nästa huvudsignal, men den används inte som en försignal utan den talar bara om när föraren ska agera. När det gäller den stora bilden så ska Mastern för (medgivande-) dvärgsignalen placeras ca 1 meter framför Mastern för huvudsignalen. Jag hade namngett dvärgen Tpl DSxx för att särskilja den från huvudsignalen Tpl xx, om det måste vara DS vet jag inte men bör ju vara ett unikt namn i alla fall. Scenery-signalerna döps med parenteser som vanligt. EDIT: Såg att du hade de fyrkantiga TKL-mastrarna på bilden, ska vara samma typ som de andra signalerna. DSI Master STL.jpg Syns inga namn på objekten beroende på buggen som finns... mvh Håkan 
				__________________ Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html Senast redigerad av blomsson den 2017-01-12 klockan 01:27. | |
|   |   | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |